pony heeft kale plekken, zijn het luizen, schimmel of ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

pony heeft kale plekken, zijn het luizen, schimmel of ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 16:15

begin december begon het met kleine plekjes op zijn hoofd. gek genoeg verdwijnen de plekjes ook uit zichzelf dus zocht er niet veel achter. 21 december kwam een dierenarts enten en sun zijn tanden doen, heb toen meteen over de plekjes gevraagd. zij zei misschien iets met verminderde weerstand, maar omdat het klein was, er niet bijzonder uitzag en vanzelf weer wegging eerst maar aankijken of het niet gewoon van het schuren kwam (ponylief schuurt altijd wel veel, al sinds dat ik hem heb. hij heeft ook vaak jeuk in zijn kootjes terwijl er niks aan te zien is)
laatst zag ik hem achter zijn oor krabben en er floepte zo een hele pluk haar af! zo ontstonden dus die kale plekken
nu zag ik gister een erome kale plek tussen zijn kaken (als hij zijn hoofd niet had gedraaid om zijn been te krabben was het me niet opgevallen omdat langs de zijkanten volop haar zit)

de kale plekjes zijn niet warm, iemand van stal vond het op exceem lijken, zijn wat schilferig en ik zie nergens beestjes lopen...

nu verhaart sun ook nog eens dus jeukt hij al daardoor maar het kan ook door de plekjes komen..

morgen neem ik contact op met de da maar misschien weten de bokkers hier wat meer of hebben ervaring hiermee?

foto's (sorry voor de onduidelijkheid mijn mobiel maakt geen mooie foto's)
plek tussen zijn kaken:
Afbeelding
Afbeelding

plekje op zijn hals:
Afbeelding

veder heeft hij nog een klein plekje op zijn hals en nog 4 plekjes op zijn kont
voor het geval dat het van belang is: sun loopt met een deken op, deze kan niet af omdat hij geen regen op zijn rug kan verdragen (gaat zijn rug pijn doen en wordt stijf en hard)

Janinevv

Re: pony heeft kale plekken, zijn het luizen, schimmel of ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:21

Oh ik herken het wel! Wij moesten twee keer behandelen goh wat was het ookal weer. Ik dacht schurft maar weet het niet zeker!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 16:22

Janinevv schreef:
Oh ik herken het wel! Wij moesten twee keer behandelen goh wat was het ookal weer. Ik dacht schurft maar weet het niet zeker!

hmm eentje op stal heeft wel regenschurft hoorde ik vandaag

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:23

hiphorse schreef:
Janinevv schreef:

hmm eentje op stal heeft wel regenschurft hoorde ik vandaag

Ik weet dat besmettelijk was wat mijn shetlanders hadden. Daarom werd de hele groep behandeld. Maar weet niet meer precies wat het was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:33

Regenschurft is een bacteriele infectie en niet besmettelijk volgens mij.

Maar je kunt best behandelen met een iddel tegen mijt of luis,maarj dat gaat via de veearts