"Knakkende" gewrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

"Knakkende" gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 23:25

Mijn paardje heeft links in haar achterbeen een soort knakkend geluid, ook wel tikkend. Lijkt wel of je de schrikdraad hebt vergeten uit te zetten. Heb het web al doorzocht maar kon niet echt iets vinden. Wel dat dit kan duiden op artrose. Vorige eigenaren zeiden dat ze dit altijd al had en er nog geen pas kreupel op gelopen heeft. Ze is ingereden op 3,5 jarige leeftijd en ook nooit te zwaar belast o.i.d. Het is alleen in het linkerachterbeen. Hier heeft ze ook een piephak (opgelopen tijdens een val, zie een van mijn eerdere topics).
Heb mijn dierenarts ook al gevraagd en zij zei dat het de gewrichtsvloeistof zou kunnen zijn en het zou geen kwaad kunnen. Dit zei ik tegen een stalgenootje waarop zij zei: "Ja dat kraken had de mijne ook, dat was artrose!"

En nu ben ik een beetje..... bang.

Mensen met soortgelijk probleem?

Dankjewel alvast!

Destination

Re: "Knakkende" gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:44

Mwah, over het algemeen is het niet iets om je zorgen over te maken. Mijn paard had het af en toe ook. Als je paard verder goed loopt en geen pijn heeft kan het inderdaad gewrichtsvloeistof zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:46

Ik lees ook overal dat die knakkende gewrichten geen kwaad kunnen, maar eigenlijk "geloof" ik dat niet echt. Het moet toch een teken zijn dat er ergens iets niet goed zit? Waarom zou het anders knakken?
Oudere paarden kraken meer en dat is dan toch echt een teken van slijtage (artrose).

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:50

Mijn merrie had dit ook aan haar achterbenen, ik kreeg haar toen ze 11 was en ze kwam van de polobaan. Toen had ze het al. Ik verweet het dus aan slijtage van gewrichten en niets duidde erop dat ze er last van had, nooit kreupel geweest aan dat been.
Ze had het vooral als ze uit de wei kwam, van de poetsplaats e.d. dus als ze even stil had gestaan moesten de gewrichten waarschijnlijk even 'op gang komen.'
Overigens alleen tijdens het stappen, en met het rijden gebeurde het ook vrijwel niet.
Laatst bijgewerkt door ninji op 06-02-16 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:51

Knakkende gewrichten zijn net zoals je met je vingers kan knakken, dat kan geen kwaad

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:53

Brainless schreef:
Knakkende gewrichten zijn net zoals je met je vingers kan knakken, dat kan geen kwaad

Dat dacht ik ook, maar nu ben ik 26 en heb artrose in mijn elleboog.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:55

Waikiki schreef:
Brainless schreef:

Dat dacht ik ook, maar nu ben ik 26 en heb artrose in mijn elleboog.

Ik heb artrose in mijn knie... die knakt niet.
Mijn andere knie knakt; en heb daar geen artrose in.

Krakend is wat anders dan knakkend.
Veel meer paarden hebben een knakkende geluid in de achterbenen en dat kan geen kwaad.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:56

Ik heb zelf ook knakkende gewrichten als ik wat doe. Kan ik niks aan doen maar weet niet of dat vergelijkbaar is :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:02

Brainless schreef:

Maar als bv. je ringvinger knakt met iedere beweging die je ermee maakt, is het dan nog zo onschuldig?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 00:02

Gini schreef:
Ik lees ook overal dat die knakkende gewrichten geen kwaad kunnen, maar eigenlijk "geloof" ik dat niet echt. Het moet toch een teken zijn dat er ergens iets niet goed zit? Waarom zou het anders knakken?
Oudere paarden kraken meer en dat is dan toch echt een teken van slijtage (artrose).

Klopt. Mijn paard wordt in april 6.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:06

onze oude merie heeft t al vele jaren, vooral als ze op rust staat of n stuktje sjokt, onder het rijden nooit, heeft inmiddels wel wat artrose maar loopt er nog prima mee, inmiddels 24 jaar en hoogdrachtig, dus zou me er niet teveel zorgen over maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:07

Gini schreef:
Brainless schreef:

Maar als bv. je ringvinger knakt met iedere beweging die je ermee maakt, is het dan nog zo onschuldig?

Knakken niet... kraken wel.
Citaat:
*knip* Er is dus geen link tussen artrose en geknakte knokkels. Wel is het zo, dat mensen met artrose meer last hebben van krakende gewrichten.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:13

Mijn 30 plusser knakt best vaak in zijn benen als hij loopt, zeker als hij een tijdje heeft stil gestaan. Verder loopt hij goed, rent nog, springt nog en is op wat artrose na gezond. Ik moet zeggen, bij elke beweging die ik met mijn eigen lies maak hoor ik ook geknak. Maar nooit geen last van gehad..
Laatst bijgewerkt door felineepino op 07-02-16 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 00:13

Dat wat ik hoor bij mn merrie is echt een knak, geen kraak. Bij elke pas met her LA been. Ze loopt verder netjes regelmatig.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:14

Bij die van mij zit het ook in de benen.. Echt zo'n ''tik''..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:40

Er staat me iets van bij dat er lucht in de gewrichten dit als je dit hoort, maar iets met klok en klepel :P
Of was het nou bel? >;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:43

het ene mens knakt meer dan het andere. Zo ook met paarden...Zo lang het 'knakkend' is en niet schrapend, krakend dan is er niets aan de hand

Ik knak ook veel en ben behoorlijk sportief en gezond (en geen aanwijzingen voor artrose o.i.d.) idem voor mijn paard.

Maakte me er eerst erg druk om, nu niet meer....

Op de lange termijn zou het theoretisch gezien kunnen dat het (tekort aan) gewrichtsvloeistof problemen zou kunnen veroorzaken, maar uiteindelijk heeft ieder 20 jarig paard daar wel wat last van toch?

Net als blaffende honden bijten niet (meestal ;) ) Knakkende gewrichten knakken niet (doorgaans)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:44

Mijn paard knakt al meer dan 10 jaar. Ze is nu een bejaard paard en knakt nog steeds maar loopt er niet minder om.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:50

Mijn paard is nu 24 en heeft haar hele leven "geknakt" en loopt nog steeds goed. Zegt volgens mij helemaal niets.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:53

Mijn merrie had het ook, dat was haar knieschijf die verschoof tijdens het stappen. Operatie kan dit verhelpen maar bij de mijne ging het weg door wat te verdikken. Paard heeft er nooit last van.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:56

op mijn vroegere manege liepen hier heel veel paarden mee rond, wat het nou uiteindelijk is ben ik ook nog steeds niet achter.. succes

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:59

Het knakkende geluid wordt veroorzaakt doordat de vloeistof in het gewricht plots in een keer van de ene naar de andere kant verschuift. Dat klinkt als een 'knakje'. :)
Volgens mij is er geen noodzakelijk verband tussen het horen van dat knakken en aandoeningen als artrose. Dat wil zeggen: een paard dat 'knakt' kan wel of geen artrose hebben en een paard dat niet 'knakt' kan net zo goed wel of geen artrose hebben. :)
Als ze verder gewoon rad is, zou ik me er niet te druk om maken voorlopig.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:42

Ik vind het ook altijd een raar geluid en heb me inderdaad ook wel eens verbeeld dat ik het stroomdraad om de bak hoorde, zo'n tikgeluid.
Heb al vaker gelezen dat het niet uit maakt, maar het blijft een beetje een verontrustend geluid.