Muesli en Slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Muesli en Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 23:23

Mijn paard heeft vorig jaar een slokdarmverstopping gehad, ze kreeg toen de muesli van Pavo, Cerevit.
Het zat zo vast dat de dierenarts de blokkade met een slang via haar neus naar de maag toe, weg heeft moeten halen.

Toen op advies van de dierenarts, een meer structuurrijke muesli, Natures Best van Pavo gevoerd, zodat ze beter zou kauwen. En toen weer opnieuw een slokdarmverstopping, gelukkig is het toen uit zichzelf alweer vrij vlot weg gegaan (doen de Da kwam was het al over)

Daarna gewone brok gaan voeren, de Pavo Condition, hier geen problemen meer mee gehad.

Maar ik wil eigenlijk graag over gaan naar een graanvrij voer, zoals Care4Life van Pavo.
Gezien dat gewoon beter bij de voedingsbehoeften van een paard past, en ook beter is voor de maag en darmen. Maar ik twijfel een beetje, door haar slokdarmverstopping verleden..

Die had ze nog nooit gehad, en haar hele leven altijd brok gekregen, toen ze de verstopping had, kreeg ze al een half jaar muesli. Wel vreemd dat ze kort erna het nog een keer had, en nu sinds ze brok krijgt (juni 2015) heeft ze het nooit meer gehad.

Lag het nou echt aan de muesli? Is dat mogelijk, of puur toeval.
En zou ik veilig naar Care4Life over kunnen stappen?

Hoor graag jullie mening, tips, adviezen.

smurffie

Re: Muesli en Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:28

Wellicht zorgen dat ze minder schrokt? Van te voren hooi voeren en mengen met een grasmix of luzerne?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:28

Water toevoegen.
Paar stenen in de voerbak leggen zodat ze niet schrokt

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:36

Ik ben juist niet overgestapt naar care4life omdat ze op de site van pavo adviseren voor paarden waarvan bekend is dat ze gevoelig zijn voor slokdarmverstopping om nat te voeren of te mengen met Pavo Daily plus.
Ik durfde daarom niet zo goed. Maar je kunt ze altijd mailen voor advies denk ik.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:37

Olie of gekookte lijnzaad voor je dat al bij ? Doet je paard het goed op de gewone brok die die nu krijgt? Dan zou ik niets veranderen en het zo laten Werkt voor je paard blijkbaar prima

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:39

Ik herken het wel. Bij brok is er niks aan de hand maar jantje schrok heeft al twee keer verstopt gezeten doordat hij z'n muesli zo loopt te proppen. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en een liksteen. Het voeren is als beloning wanneer we iets gedaan hebben. Niet per se iedere dag dus.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 12:31

Ik zag net dat hier vlakbij een bedrijf is dat voergezond heet. Die verkopen ook graanvrij, maar dan in brokvorm. Binnenkort maar eens een zakje ophalen en proberen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:37

Slokdarmverstopping krijgen ze vaak wanneer ze te snel willen eten en het eten te weinig uitnodigt tot kauwen.
Je kunt je muesli eenvoudig weg mengen met luzerne en dan moeten ze wel goed kauwen alvorens door te slikken.

Overigens, het is verstandiger om bij slokdarmverstopping gewoon brokken te blijven voeren. Waarom? Welnu: een verstopping met brok zal oplossen in water en een verstopping met muesli/luzerne niet. Een verstopping met brok is daarom beter te verhelpen.
Bovendien: je hebt aangegeven dat er bij brok voeren geen problemen zijn. Ik snap dus niet helemaal waarom je van voer wilt veranderen. Waarom risico lopen?
Brok is ook prima voer en kwa samenstelling echt niet anders dan muesli. Het verhaaltje van Pavo over dat Care4life moet je met een korreltje zout nemen - het is een marketing verhaal.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 12:41

Het gaat mij er meer om dat ik wil overstappen op graanvrij en natuurlijk voer. Dus zonder melasse en gmo bestanddelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:19

Waarom zou je dat willen?
Granen zijn ook natuurlijk en van nature ook voor paarden.
Geloof niet elk praatje wat je hoort of leest. Voer waar anderen al decennia lang hun paard gezond mee kunnen houden. En dat is vrijwel altijd een keurige brok.
Van al dat modevoer krijg je alleen maar disbalans. Maar daar komt de 'moderne voerder' meestal pas achter als de DA al meerdere keren op het erf heeft gestaan omdat het paard al zo'n tijd 'niet lekker in zijn vel zit'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:23

Mandy_89 schreef:
Het gaat mij er meer om dat ik wil overstappen op graanvrij en natuurlijk voer. Dus zonder melasse en gmo bestanddelen

Kijk eens naar vitalbix, ben ik erg tevreden over in ieder geval.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:25

Als je paard nu gewoon gezond en fit is zou ik ook niet zo snel van voer veranderen.
Waarom problemen opzoeken als het nu goed is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:57

Gewoon flink nat maken, probleem opgelost :D
In principe kun je elk voer laten weken met water tot het slobber is, en dan is de kans op een verstopping minimaal

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:47

Dees schreef:
Geloof niet elk praatje wat je hoort of leest. Voer waar anderen al decennia lang hun paard gezond mee kunnen houden. En dat is vrijwel altijd een keurige brok.
Van al dat modevoer krijg je alleen maar disbalans. Maar daar komt de 'moderne voerder' meestal pas achter als de DA al meerdere keren op het erf heeft gestaan omdat het paard al zo'n tijd 'niet lekker in zijn vel zit'.

_/-\o_ _/-\o_

Laatst kwam een vertegenwoordiger van Cavalor bij ons in de winkel. Toen de baas vroeg waarom al die toestanden over suikervrij voer en dat soort dingen zei zij zelf dat dit eigenlijk gewoon onzin was en alleen maar een hype. Maar omdat mensen hier om gaan vragen word dit soort voer geproduceerd. Niks niet omdat dit beter zou zijn voor de paarden maar beter voor de gemoedsrust van de mensen.
Gewoon een simpele brok of muesli als je paard niet hoog in het werk staat is prima.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:39

Mijn paardje kreeg ook voor het eerst in zijn leven slokdarmverstopping toen ik overschakelde naar Pavo Care 4 life. Na 1 zak mee gestopt. Toen gewone brokken gevoerd, telkens beetje nat gemaakt, en geen problemen meer. Nu is hij verhuisd en wordt het voer niet meer nat gemaakt, en ook geen probleem meer.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:49

zelmago4it schreef:
Dees schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Laatst kwam een vertegenwoordiger van Cavalor bij ons in de winkel. Toen de baas vroeg waarom al die toestanden over suikervrij voer en dat soort dingen zei zij zelf dat dit eigenlijk gewoon onzin was en alleen maar een hype. Maar omdat mensen hier om gaan vragen word dit soort voer geproduceerd. Niks niet omdat dit beter zou zijn voor de paarden maar beter voor de gemoedsrust van de mensen.
Gewoon een simpele brok of muesli als je paard niet hoog in het werk staat is prima.

Hopelijk leest/hoort haar baas dit niet, als je dit gaat zeggen over de producten die je verkoopt als accountmanager??? := (ongeacht of het waar is of niet)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:37

mijn paard kreeg een slokdarm verstopping van pavo standaard brok. En kort daarna nog eens, wat zich ook op tijd oploste voor de da kwam. Ik voer vanaf die dag paard-pony brok van pavo, deze brokjes zijn wat kleiner. geen last meer gehad. Kan natuurlijk toeval zijn... ;)

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:56

Ligt niet aan de muesli, mijne kreeg alleen maar brokken, en toen kreeg ze een slokdarmverstopping, en toen dat weer klaar was kreeg ze een vernauwde slokdarm. En daar kon niks meer aan gedaan worden en toen was ze overleden op pakjesdag 2014.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:03

Mijn vorige pony heeft juist 2x een slokdarmverstopping gehad na het eten van Care4life. De brokjes die daarin zitten zetten nog iets uit als er vocht bijkomt, dat wordt een hele taaie smurrie. Mijn dierenarts vroeg gelijk wat ze gegeten had en vond dit maar een rare muesli.
Daarna overgestapt op natures best en nooit problemen meer gehad.
C4life raad ik dus juist sterk af!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:18

Mandy_89 schreef:

je kan dan idd de brokken van hayster proberen. Misschien een goed idee om er dan meteen een zak basic nature bij te proberen, kan je paard nog beter kauwen en langer eten!