Hij maakt proppen van zijn ruwvoer (zowel van de zachtere silo als van zijn hooi) en hij maakt zijn worteltjes helemaal klein met zijn voortanden in plaats van erop te kauwen met zijn kiezen zoals hij voorheen deed. Het valt me ook op dat hij zijn ruwvoer langzamer eet dan voorheen. Zijn appeltjes zien er helemaal normaal uit, alles is goed verteerd, niet te zacht en het stinkt niet vreemd. Hij heeft ook geen slechte adem oid.
Er wordt bij ons ruim gevoerd, meestal heeft hij zijn avondportie de volgende ochtend net niet op. Overdag staat hij op de weide, waar hij enthousiast knabbelt op de korte sprietjes die er staan. Niet dat daar veel voedingsstoffen in zitten, maar hij blijft wel knabbelen en kauwen. Ik voer sinds vandaag 2 keer per dag geweekte hooicobs(grasbrok) bij om er zeker van te zijn dat hij genoeg ruwvoer binnenkrijgt. Ik vermoed dat ik hem daarmee ook wat makkelijk op gewicht kan houden nu hij pijn lijkt te hebben aan zijn tandjes

Waar ik mee zit zijn die proppen en de manier waarop hij worteltjes eet, zou mijn jaarling nu echt al haken hebben? Ik heb gelezen dat jaarlingen door de groei van hun kaken wel eens scherpe randjes kunnen krijgen, die pijnlijk zijn voor hun wangen als ze eten en dat deze door een tandarts wat bijgevijld kunnen worden.
Aangezien het nu weekend is en ik het probleem nog niet zo urgent vind bel ik maandag een paardentandenarts voor een afspraak (zsm), maar wilde toch al graag wat ervaringen en meningen van anderen horen.
Is er een manier waarop ik alvast zelf makkelijk of goed kan zien/voelen of er haken of scherpe randjes zijn, zijn daar slimme trucjes voor om te doen zonder gevaar voor je vingers? (Tandarts komt sowieso, ik ben vooral nieuwsgierig)
tja weer wat geleerd.
ze was een redelijk onhandig eter. Heb haar dus ook van jongs af aan meegenomen bij de tandarts.