Jaarling met haken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Jaarling met haken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:00

Sinds een paar dagen eet mijn jaarling (1,5 jaar) niet meer helemaal goed en lijkt hij wat afgevallen.

Hij maakt proppen van zijn ruwvoer (zowel van de zachtere silo als van zijn hooi) en hij maakt zijn worteltjes helemaal klein met zijn voortanden in plaats van erop te kauwen met zijn kiezen zoals hij voorheen deed. Het valt me ook op dat hij zijn ruwvoer langzamer eet dan voorheen. Zijn appeltjes zien er helemaal normaal uit, alles is goed verteerd, niet te zacht en het stinkt niet vreemd. Hij heeft ook geen slechte adem oid.

Er wordt bij ons ruim gevoerd, meestal heeft hij zijn avondportie de volgende ochtend net niet op. Overdag staat hij op de weide, waar hij enthousiast knabbelt op de korte sprietjes die er staan. Niet dat daar veel voedingsstoffen in zitten, maar hij blijft wel knabbelen en kauwen. Ik voer sinds vandaag 2 keer per dag geweekte hooicobs(grasbrok) bij om er zeker van te zijn dat hij genoeg ruwvoer binnenkrijgt. Ik vermoed dat ik hem daarmee ook wat makkelijk op gewicht kan houden nu hij pijn lijkt te hebben aan zijn tandjes :(:)

Waar ik mee zit zijn die proppen en de manier waarop hij worteltjes eet, zou mijn jaarling nu echt al haken hebben? Ik heb gelezen dat jaarlingen door de groei van hun kaken wel eens scherpe randjes kunnen krijgen, die pijnlijk zijn voor hun wangen als ze eten en dat deze door een tandarts wat bijgevijld kunnen worden.

Aangezien het nu weekend is en ik het probleem nog niet zo urgent vind bel ik maandag een paardentandenarts voor een afspraak (zsm), maar wilde toch al graag wat ervaringen en meningen van anderen horen.

Is er een manier waarop ik alvast zelf makkelijk of goed kan zien/voelen of er haken of scherpe randjes zijn, zijn daar slimme trucjes voor om te doen zonder gevaar voor je vingers? (Tandarts komt sowieso, ik ben vooral nieuwsgierig)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:03

Is hij niet gewoon grotepaardenkiezen (molaren) aan het krijgen?

_black_rose_

Re: Jaarling met haken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:06

maken ze daardoor ook proppen?

Dat zou verder wel kunnen, ik las dat de meeste molaren door komen tussen het eerste en het vijfde levensjaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:09

Tja,mond open en met een zaklamp naar binnen schijnen...dan weet je wat er aan de hand is.
En maandag een tandarts bellen voor een check.
Wij hebben eens een anderhalf jarig welshje op stal gehad met vreselijke haken , dus het kan wel :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:17

Mijn toen jaarling had ook behoorlijke haken op zijn kiezen. Ik heb ze zelf gevoeld en hij had echt scherpe kiezen :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:29

Nooit geweten dat ze daar ook al op zo'n jonge leeftijd last van kunnen hebben, vorige maand was de tandarts nog op stal, toen zei ik nog, nee naar Floris hoeft ie niet te kijken, die is nog zo jong die kan geen last hebben van haken :+ tja weer wat geleerd.

Bedankt voor de reacties iedereen, ik ga morgen kijken en voelen en maandag bel ik de tandarts voor een afspraak, zodat die arme kerel zo snel mogelijk weer goed kan eten!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 19:26

Kleine update:

Ik heb vandaag eens gevoeld en gekeken en ik kan toch geen haken of hele scherpe randen voelen. De binnenkant van zijn wang ziet er ook helemaal heel uit.

Het valt me wel op wat hij een heel deel van zijn silo heeft doorgekauwd en uitgespuugd.

Hij krijgt nu 2x per dag 4kg geweekte hooicobs en een handje worteltjes naast de standaardportie hooi en silo.

Zoals aangegeven komt morgen de dierenarts/tandarts om een kijkje te nemen. Met een beetje geluk zijn het alleen doorkomende kiezen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:14

Mijn jaarling kon nog geen wortel afbijten := ze was een redelijk onhandig eter. Heb haar dus ook van jongs af aan meegenomen bij de tandarts.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:34

Princesj schreef:
Mijn jaarling kon nog geen wortel afbijten := ze was een redelijk onhandig eter. Heb haar dus ook van jongs af aan meegenomen bij de tandarts.

Dat klopt,, paarden kunnen op die leeftijd nog geen wortels of appel afbijten, het bot is nog te zacht dus hij kan nog geen kracht zetten bij het bijten. Dat lukt pas vanaf een jaar of drie a vier. Daar doet een tandarts ook niks aan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:52

Haar leeftijdsgenootjes hadden er geen moeite mee hor!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 16:46

2 weken geleden waren die wortels nog geen probleem voor m. En hoewel het duidelijk moeizamer gaat, krijgt ie t wel nog gebeten.

In overleg met de arts heb ik besloten er voorlopig niks aan te doen. De arts gaf aan dat het zeer waarschijnlijk te maken heeft met het doorkomen van de molaren en dat ze liever geen melktanden gaat vijlen. hij krijgt nu voldoende hooicobs bij om ervoor te zorgen dat hij genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik heb ook een hooinet opgehangen zodat ie niet zoveel hooi in een keer kan pakken en zodat ie de kleine hapjes dus beter kan kauwen.

En omdat ie toch wat dun geworden is doe ik een mest onderzoek. Just in case.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:46

Als hij dun is en moeilijk eet kan je er wel vanuit gaan dat het aan het gebit ligt..Ik geloof nooit dat je zelf kun beoordelen of er niets aan de hand is door te kijken en te voelen,omdat je geen mondsperder hebt en die heb je zowiezo wel nodig en ook de nodige kennis..Ik zou er toch een goede Tandarts naar laten kijken die elektrisch werkt en daarnaast ook DA is..Voor hetzelfde geld heeft je jaarling bijvoorbeeld zijn kaak gebroken,maar haken of slechte balans is ook geen pretje en kan je beter nu al wat aan doen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:00

Er zit een verschil tussen bijten en AFbijten Een wortel of appel in stukje krijgt ook een jaarling wel weg.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 07:59

@mrie: Ik voer hele gewone wortels. Niks klein gemaakt. Dat krijgt ie nog steeds weg, hoewel met meer moeite. Een dikke wortel krijgt ie nu niet doorgebeten, kreeg hij 2 weken geleden wel nog.

@pleiada: ik zie je punt en hoewel mijn pony na even uitproberen gewoon keurig zijn hoofd op mijn schouder legde hebben wij natuurlijk niet de expertise in huis om te kunnen zeggen dat er niks aan de hand is.

Ik vind dat ik een goede arts en tandarts heb die duidelijk zegt waar het op neer komt en dat deze arts in december ook al eens in zijn mondje gekeken heeft gewoon omdat ie toen ook al een periode wat begon te vermageren. Toen was er niks te zien en heeft wat extra voer en meer rust na de verhuizing goed geholpen.

Ze gaf ook aan dat jonge paarden vaak echt vol zitten met wormen en dat ze vermoedde dat het afvallen vooral daardoor kwam.

Vandaar nu dus het mestonderzoek en de bijbehorende behandeling indien nodig. Als er niks uit het onderzoek komt of wanneer de wormkuur er onvoldoende voor zorgt dat hij weer wat aan kan komen vraag ik de arts alsnog uitdrukkelijk langs te komen of vraag ik een second opinion aan bij een andere (tand)arts.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:38

Zelf heeft een paard van mij vanaf 2 jaar gebitsproblemen gehad en omdat ik op advies hem er te lang mee heb laten lopen heeft hij het behoorlijk zwaar gehad..Ik heb er pas met 3 jaar wat aan laten doen en toen kon hij amper meer eten,alleen kort gras en slobber..

Kan bij jou paard natuurlijk ook wormen zijn maar bij een breuk in de kaak of een golfgebit wil je er natuurlijk wel op tijd bij zijn..Gewoon in de gaten houden dan