Aankoop pony maar is verkouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1000

Aankoop pony maar is verkouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 19:25

Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een fijne, brave pony als opvolger van mijn vorige paard. Nu heb ik een hele leuke pony gevonden die helemaal aan mijn eisen voldoet. Echter bleek vandaag toen ik ging kijken dat hij verkouden is. Er kwam wat snot uit z'n neus en hoestte (oppervlakkig) wat tijdens het rijden.

Als de pony de verkoudheid niet had gehad, had ik hem sowieso gekocht maar twijfel nu een beetje.

Ik zou hem dinsdag kunnen laten keuren en bij goedkeuring mee kunnen nemen. Het is een behoorlijk stuk rijden dus het zou jammer zijn als het voor niets is. Het liefste zou ik een week wachten tot de verkoudheid over is, maar het is een type pony die snel verkocht is en de verkoopster wil hem ook niet vasthouden.

Ik kan maandag m'n eigen dierenarts bellen maar wil toch hier al even advies vragen. Is het zinvol om de pony met een verkoudheid dinsdag te laten keuren? Of kan ik beter nog even wachten tot het over is met het risico dat hij dan verkocht is?

Rivjenn

Re: Aankoop pony maar is verkouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:31

Kun je hem niet kopen en daar laten staan tot de verkoudheid over is? Niet ideaal maar ik zou het risico op besmetting niet willen nemen

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:31

Geen hand vol, maar een land vol!
Heel eerlijk, laten staan de pony.
Er zijn zoveel leuke paarden te koop, en ik weet dat het heel jammer is.
Maar het is zo belangrijk een gezond paard te kopen!
Ik heb ook een pony laten staan omdat ze verkouden was.
Stel dat het wel iets serieus is ( of wordt) dan heb je een probleem.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:15

Ik heb het andersom gehad. Ik had een pony te koop en toen de kijkers kwamen bleek zij verkouden te zijn. Van te voren heb ik ze op de hoogte gebracht, maar ze wilden toch graag komen. Ze hebben de pony gekocht, maar ze mochten hem van mij pas meenemen als de verkoudheid helemaal over was. Ik wilde een gezonde pony verkopen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:44

suffie schreef:
Ik heb het andersom gehad. Ik had een pony te koop en toen de kijkers kwamen bleek zij verkouden te zijn. Van te voren heb ik ze op de hoogte gebracht, maar ze wilden toch graag komen. Ze hebben de pony gekocht, maar ze mochten hem van mij pas meenemen als de verkoudheid helemaal over was. Ik wilde een gezonde pony verkopen.

Maar jij bent een eerlijke verkoper,
De verkoper van dit dier wil er van wat er in de tekst staat, zo snel mogelijk van af.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:46

Bij keuring kan de Da gelijk kijken en luisteren, een gewone verkoudheid met dit weer is niet zo gek dus kan best iets kleins zijn en daarvoor zou ik je droompony niet laten staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:49

Ik zou de keuring door laten gaan en extra onderzoek op de verkoudheid laten doen.
Of een afspraak maken in een koopcontract, pony wordt verkocht, blijkt binnen een maand (ik noem maan wat) de verkoudheid iets anders te zijn dan wordt de koop ontbonden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:00

Zo'n verkoudheidje moet met een dag of 10 a 14 wel weer over zijn. Als de verkoper dat niet even wilt afwachten zou ik de pony laten staan.

Straks is het iets wat chronisch is en zit jij met de oliebol.
Ik zou er zelf op dit moment ook geen geld aan een keuring spanderen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:31

100 euro aanbetalen en afspraak maken voor volgende week om op te halen. Is het dan nog en je koopt toch niet dan ben je in het ergste geval 100 euro kwijt en niet een dikke rekening en zieke pony.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:40

Als de eigenaar er snel vanaf wilt en niet voor jou wilt vasthouden, dan zou ik ze succes wensen met de verkoop en verder gaan zoeken.

Straks sta je mogelijk met de ellende van stofallergie, longproblemen etc.

Het zou leuk zijn als de eigenaar het dier de tijd gunt om eerst daarvan te genezen en even uit de verkoop haalt.

Had de eigenaar je niet tevoren verteld dat ie op het moment verkouden is?

Er zijn heel veel paarden die hoesten/ verkouden zijn en het schijnt dat het met deze soort weer te maken heeft, maar het kan ook iets zijn wat deze dier allang heeft........dat weet je niet, verkopers zijn niet altijd eerlijk en vertellen niet alles..... ik zou maar wel voorzichtig zijn en niet te snel tot een koop overgaan.

Er zijn helaas veel paarden met chronisch longproblemen en dat is echt niet altijd leuk.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-02-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:45

Ik heb een merrie meegenomen die verkouden was wel is waar op proef. Maarja ga hem daar niet voor laten staan gewoon laten luisteren door de da van het keuren dan weet je genoeg

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:38

Maar kan een DA bij een keuring al vaststellen dat het chronisch is?

Marieke1000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:57

Ik heb in overleg met mijn eigen dierarts besloten om hem nog niet te laten keuren. Laat hem eerst maar even beter worden en als hij in de tussentijd verkocht wordt, dan is het jammer maar dan zoek ik rustig verder.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:59

Hele verstandige keuze.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:46

Heel verstandig!