Rainrot behandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Rainrot behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:15

Ik vermoed dat mijn paard raintotplekken op zijn rug en bil heeft. Ziet er niet ernstig uit, maar toch vervelend. En gek, want hij draagt een deken. Toch weet ik vrijwel zeker dat het rainrot is.
Hoe kan ik dit het beste behandelen. Ik had de neiging het te laten luchten zonder deken, maar die kan ik niet de hele nacht af laten nu. Advies is welkom.

Ballard_L

Re: Rainrot behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:24

Mijn pony heeft rainrot gehad, wat nu bijna weg is getrokken. Dit was wel echt door de regen. Ik heb hem laten scheren. Zo kon de vacht niet meer broeien en genas het sneller ;)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:30

Pb PartoutZ eens, haar paard heeft het ook gehad.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:34

Om de drie dagen de plekken wassen/weken met betadine shampoo. Korstjes los maken, uitspoelen, drogen en dan na drie dagen pas weer behandelen. Ik heb de deken opgelaten en niet geschoren. Verder is het een weerstand probleem dus ook belangrijk om iets te geven wat de weerstand verhoogt zoal bv mudcare.

Edit is je deken wel goed ademend en niet te warm? Anders kan het ook Door condens vorming onder de deken komen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:39

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:42

Dank voor de reacties. Paard heeft maar drie plekjes, waarvan er twee helemaal droog zijn. En ik hoop natuurlijk dat ik de schade beperken kan.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:45

Britt1 schreef:
Dank voor de reacties. Paard heeft maar drie plekjes, waarvan er twee helemaal droog zijn. En ik hoop natuurlijk dat ik de schade beperken kan.

Dan zou ik beginnen met iets om de weerstand te verhogen en de plekjes en plaats waar de deken ze raakt te ontsmetten zodat het niet verder verspreid

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:45

Ik zit momenteel in Ierland met extreem veel regen en veel rainrot :+ Paarden zijn drachtig en staan minstens 8 uur buiten, dus redelijk 'heftige' omstandigheden. Hier behandelen we het door de korstjes eraf te borstelen en daarna er baby olie overheen te smeren om de huid soepel te houden (om de dag). Verder zorgen dat de vacht niet te lang is zodat het niet kan gaan broeien. Het duurt even maar geneest wel goed :)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:46

Arisca2005 schreef:
Britt1 schreef:

Dan zou ik beginnen met iets om de weerstand te verhogen en de plekjes en plaats waar de deken ze raakt te ontsmetten zodat het niet verder verspreid

Ontsmetten heb ik gedaan. Met weerstand verhogen wil ik goed kijken naar wat het beste voor hem is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:56

Die van mij heeft het ook, staat ook met deken.
ik heb nu wel een dunnere deken op gedaan, ik twijfelde wat of hij misschien had gezweet en het daar van kwam.
de plekken ruim insmeren met betadine zalf kan ook.
Wat lijnzaadolie door het voer kan wel helpen. :j

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 14:29

Dank je wel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 04:09

Korstjes er af halen en drupje betadine erop en klaar is kees

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:49

Maartje1990 schreef:
Korstjes er af halen en drupje betadine erop en klaar is kees

Helaas geldt dat niet voor ieder paard..

Juist met deken kunnen ze het ook krijgen vanwege het broei effect. Scheren was voor de mijne de beste optie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:00

Maar als het broeit,staan ze eigenlijk wel te warm

En daarom heb ik die van mij nu onder een regendeken in plaats van 150 gram
Hier is het overdag ook 10 graden dus kan dat makkelijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:58

Hier ook nodige rainrot ervaring.
Verzorgpaard had het elke winter na scheren en met dekens erop. Dit jaar niet geschoren en een beter ademende deken en nu toch iets plekjes maar veel minder extreem dan eerdere jaren.

Eigen paard had het bij aankoop, eerst alleen linkerkant: behandeld met betadine, dekens etc ook. Geen resultaat. Weerstandsverhogende kuur gegeven, ook geen succes. Op advies van stalgenoot met MTG van shapleys geprobeerd. Dit zorgde iig voor verbetering, plekjes genazen snel maar begon toen aan andere zijde. Hij stond met een waterdichte deken met ademend vermogen 3000mvp. Op advies osteo een drainagekuur gedaan, omdat huidproblemen vaak voortkomen uit overschot afvalstoffen in de lever gaf zij aan en wassen met teatree shampoo: en zowaar de rainrot verdween en hij heeft het niet meer gehad.

Andere paardje die ik ook rijd had het in dec. Gewassen met teatree, gaf al veel verbetering, maar dichte vacht dus in feb toch ook geschoren. Toen kon ik echte schade pas goed zien. Alles was mooi aan het genezen, en kon precies zien waar al nieuw haar gegroeid was, t leek net een zebra op sommige plekken. Arm dier. Ook hij heeft er een drainagekuur bij gehad, en het ging goed tot paar welen terug met dat warmere weer en koudere nachten. Voor hem komt er dus een nog betere ademende deken (5000mvp) en nogmaals de shampoo gebruiken. Hoop ook hem er volledig vanaf te krijgen. Shampoo werkt hier dus iig wel goed :)