Pony neemt geen vitamine E op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:30

Die geef ik ...

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:31

Ah ok sorry :)

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:34

Maakt niet uit :)
Wilde nog aanvullend dat hij dat nu dus 2 jaar krijgt en dat het lijkt alsof de dosis steeds verhoogt moet worden voor hetzelfde effect...

Heb jij trouwens de 1 kg of 3 kg potten?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:39

Ik kreeg in Utrecht te horen dat als ik olie door het voer deed ik zowiezo vitamine E moest geven omdat olie het afbreekt of opname remt.
Zonnebloem olie en lijnzaadolie gaf ik.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:57

[***] schreef:
Pony staat al jaren niet meer op gras ivm allergie/gevoelig op suikers. Dus dat sluit ik uit ;)



ooh, dat maakt al meer duidelijk voor mij !

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:02

[***] schreef:
Maakt niet uit :)
Wilde nog aanvullend dat hij dat nu dus 2 jaar krijgt en dat het lijkt alsof de dosis steeds verhoogt moet worden voor hetzelfde effect...

Heb jij trouwens de 1 kg of 3 kg potten?


Ik heb de 1 kg potten. Ik heb een kleine shet en het tekort was niet extreem dus het gaat vrij lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:39

Maris schreef:
[***] schreef:
Pony staat al jaren niet meer op gras ivm allergie/gevoelig op suikers. Dus dat sluit ik uit ;)



ooh, dat maakt al meer duidelijk voor mij !


Zoals? Kan er misschien nog van leren :Y)

@ gemske : ok, ik heb de grotere omdat hij ook meer krijgt. Zit me af te vragen of de werking niet minder wordt naarmate de pot langer open is, firma garandeert van niet, dat het altijd goed blijft werken, maarja..

@ Wiske2 : kan proberen de olie weer weg te laten maar hij was goed met dubbele dosis + olie (die ben ik pas gaan bijgeven toen hij zo laag was) en nu niet meer. Dus denk niet dat de olie daar direct oorzaak van is..

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:57

Beste vitamine E bron voor een paard is gras.... dus als je paard dat helemaal niet krijgt EN je weet dat vitamine E ook uit het hooi verdwijnt na een paar maanden. En je weet dat paarden zelf geen vitamine E kunnen aanmaken. Dan is het logisch dat je in ieder geval altijd vitamine E zal moeten aanvullen. Ik snapte niet hoe het kon dat je paard ook net na de zomer al een vitamine E tekort kon hebben, maar zonder gras snap ik dat al stukken beter. Dan zou ik me ook kunnen voorstellen dat de bron van vitamine E die je toevoegt tig keer belangrijker is dan voor een paard wat wel minimaal 6 maanden gras eet en dus natuurlijke vitamine E binnen krijgt.

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:01

Ja ok, zover was ik dus zelf al een paar jaar :+ Daarom dat de vraag ook is waarom een paard wat constant een supplement krijgt alsnog zo schommelt in waarden. Dat is mijn probleem, niet het vitamine E tekort op zich want dat is alleen maar logisch idd ;)

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:08

Ik dacht al dat je dat al wist allemaal ! Maar ik snap nu wel dat de bron van vitamine E nog veel belangrijker is voor jouw paard tov een paard wat wel minstens de helft van het jaar de goede, natuurlijke vitamine E binnen krijgt.

Had je dit topic al gezien ? Daarin gaat het over de juiste vitamine E vorm om te geven ...
[MD] Vitamine E tekort? ooh _-:( je hebt zelfs gereageerd in dit topic, dus dat kende je ook al. Misschien nog een contact opnemen met de TS van dat topic ??!
Laatst bijgewerkt door Maris op 14-12-16 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:14

[***] schreef:
@ gemske : ok, ik heb de grotere omdat hij ook meer krijgt. Zit me af te vragen of de werking niet minder wordt naarmate de pot langer open is, firma garandeert van niet, dat het altijd goed blijft werken, maarja..


Ik heb het even teruggezocht, ik doe ongeveer een jaar met een pot van een kilo. Dat is dus een minimale dosis voor een shetlander. Ik merkte trouwens wel dat de structuur van de vorige pot op het laatst echt veranderde. Maar dat is waarschijnlijk invloed van vocht geweest.

Overigens heb ik niet heel duidelijke waardes hierbij. Ik heb nu drie keer getest, Oct 2015, Jan 2016 en Oct 2016. Eerste twee keer was de waarde iets te laag, en afgelopen keer prima.

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:44

Whaha Maris, maakt niet uit joh, ben blij dat je meedenkt ;) Maar ik zit qua kennis al net wat verder dan het standaardgebeuren, haha. Dus wat ik zoek is waarom dat, ondanks dagelijks supplement, de waardes blijven schommelen. Ligt dit aan het supplement, kunnen er nog andere redenen zijn, waar moet ik op letten, wat kan ik nog proberen, etc. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:40

Zo, koper is ook binnen en zoals gedacht te laag. DA adviseert daarvoor een KNZ liksteen maar die heeft hij liggen dus dat schiet niet zo op :P

Samengevat: alle waarden normaal behalve vitamine E en koper, magnesium op randje te laag.

Oplossing: ??
Moet ik nog even over denken, haha.

Sowieso ga ik proberen uitvogelen welke soort E er in de producten van Pharmahorse zit en terug naar een kleinere verpakking want hij is er wel goed op geweest. Indien dat dan toch niet zou werken kan ik nog altijd een ander merk proberen.

Verder wil ik kijken voor een brok a la balancer, of in ieder geval iets waar ook koper in zit, foenegriek ofzo? Iemand ervaringen?

Nog tips/ideeƫn zijn altijd welkom, heb via pb ookal heel interessante dingen toegestuurd gekregen dus we komen er wel :)

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:43

In rozenbottels zit koper, maar of er genoeg in zit ????

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:11

Wat voor water drinkt hij? Een tekort aan koper kan namelijk veroorzaakt worden door te veel ijzer inname.
En dat gebeurt nogal eens als paarden grondwater drinken met een hoog ijzergehalte.

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:17

Goh, daar heb ik geen idee van .. Het komt gewoon uit een leiding (dus geen sloot of dergelijke) maar waar die leiding vandaan komt weet ik niet. Maar zouden dan niet alle paarden last moeten hebben? Al zijn symptomen misschien niet zo makkelijk en niet iedereen test dat standaard natuurlijk...

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:21

Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere... op een pensionstal waar de mijne voorheen stond hebben we ooit het hooi laten testen: te weinig vitamine E en selenium. De mijne was de enige van ruim 20 paarden die er last van had.
Ook hij heeft snel een kopertekort (witte rand om het oog).
Waar je ook naar kunt kijken is het ijzergehalte in je brok/muesli. Bepaalde fabrikanten voegen dit extra toe, terwijl dat dus bepaald niet nodig is.

In de balancer van je paard gezond en fit zit het niet trouwens, maar dat staat ook wel op hun site.

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:23

Maar zou je teveel ijzer niet gewoon in het bloed moeten zien? Of werkt dat niet zo simpel? :+

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:26

Volgens mij stapelt ijzer zich in organen, dus dan zie je dat niet in het bloed. In hooi/voordroog zit vaak (in nederland ) ook veel te veel ijzer. En dan ook vaak nog te weinig koper, zink en selenium oa.

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:53

Heb nog even zitten rondkijken maar bij teveel ijzer komt diarree voor en (uiteindelijk?) schade aan de lever (daar begint het mee). Ook kan je zien als er teveel ijzer in het water zit doordat ijzer in aanraking met zuurstof gaat oxideren en daarna neerslaan .. dus dan krijg je bruin water. Hier zit het water in speciekuipen en nog nooit bruin gezien (bij 1 pony toch niet, bij de andere valt erover te discussiƫren maar die sopt ook zijn hooi dus ik heb vermoedens ... :P ).

Dus denk dat het wel meevalt, ze zullen vast teveel ijzer binnenkrijgen (dat is niet te voorkomen blijkbaar) maar denk niet dat het echt voor problemen zorgt. Als ik het mis heb mag iemand mij natuurlijk corrigeren ;)

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:55

Ik denk dat het vanachter onze beeldschermen niet te zeggen is of het in jullie situatie voor problemen zorgt.
Het enige wat ik aan wilde geven, is dat het een factor kan zijn in de zoektocht :)

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:05

Nou ..... toch, volgens al meer mensen is dat ijzer teveel in ruwvoer echt wel een probleem. Ijzer moet in verhouding zijn tot koper en zink etc om het lichaam (optimaal) goed te laten functioneren. En dan hebben we dus ook nog de pech dat juist zink en koper oa te weinig in het ruwvoer zitten en ijzer veel te veel. Met als resultaat een mega scheve verhouding. En nee, vast niet alle paarden krijgen daar last van. Zeker niet als je wisselt van ruwvoer, veel krachtvoer geeft of als de paarden in de zomer op de wei staan en geen/ weinig ruwvoer eten. Maar als een paard voor zijn voer totaal afhankelijk is van ruwvoer en daarin zulke scheve verhoudingen zitten, dan is er wel een grotere kans dat het niet helemaal goed gaat uiteindelijk. En dat kan best jaren duren.

Kopertekort is b.v. te herkennen aan witte plekken rond de ogen en mond of aan de bruine uiteindes van de zwarte manen.
Zinktekort uit zich vaak in problemen met weerstand of huid ( mok, rotstraal etc ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:35

Even nog een update voor wie wil volgen ...
Ik heb weer bloed laten trekken (dus 3 maanden na het vorige), dit keer enkel voor vitamine E en koper omdat die te laag waren.

We zijn sinds eind december ook bezig met ander voer, bietenpulp & lijnzaadvlokken (& vitaminenkorrel) om eens te zien of dat verschil maakt, als het voer zo "puur" mogelijk is (dus zonder samengesteld krachtvoer). Echter vond ik hem na 2 maanden op de bovenlijn niet meer zo goed, nu heeft hij daar al wel wat langer problemen mee dus zou dat op zich bij hem niet zo'n probleem zijn, maar de andere pony deed ook vrolijk mee dus vandaar dat ik het voer verdenk, dat ze er net te weinig uithalen.

Dus nu krijgen ze hun krachtvoer weer erbij, meer info in dit topic: [VS] Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht.
Ze zitten nu op de helft van eerst met dan nog wat vitaminenkorrel (als die op is gaan ze weer op de oude dosis en dan zonder vitaminenkorrel).

Nu, dat is pas van deze week begonnen dus de bloedname is nog van daarvoor.
Resultaten in december waren:
- Vitamine E 240 (300 - 2000)
- Koper 67 (120 - 133)

Nieuw Vitamine E supplement begonnen (nieuwe pot dus, ik werk nu met 1 kg potten ipv 3 kg) en ook een kopersupplement (deze: http://www.dochorse.nl/trm-chelated-copper.html ).
Resultaten nu:
- Vitamine E 704
- Koper 62

Dus de vitamine E gaat de goede kant uit, hopelijk kunnen we deze zo houden.
De koper is een ander verhaal ... al kreeg hij niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dus ik ga nog proberen dit op te schroeven en dan kijken achter 2 maanden wat beiden dan zeggen... Verder weet ik het niet zo meteen wat ik kan doen...

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:38

Leuk een update ! En fijn dat de vit E waarde veel beter is.
Terugvallen in bovenlijn kan duiden op een tekort aan eiwitten in het dieet ( spieren die terugvallen door eiwittekort).
Koper tekort kan nog steeds komen door een teveel aan ijzer in het dieet. Heb je daar al eens naar gekeken ?

Anoniem

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:47

Ja, ik ga het eens verder moeten uitzoeken.
Van het krachtvoer op zich kan het niet komen, want hij is oa om die reden gezet op enkel de bietenpulp (om het zo "puur" mogelijk te maken zodat er niet teveel toevoegingen binnengingen ofzo) maar dat heeft dus niet geholpen (en heeft andere nadelen). Dus dan heb je nog het hooi, maar dat is een moeilijke factor. Of wie weet zoals gezegd het water, maar hoe ik dat kan testen? En bij beiden zouden er toch meer paarden last van moeten hebben, al hebben ze dat misschien ook zonder dat we het weten natuurlijk...