Vreemde bulten achter singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Vreemde bulten achter singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 23:21

Vanavond na het rijden een vreemde ontdekking gedaan zeg. Ik vond mijn dame met opzadelen al een beetje raar met ietsjes aansingelen. Ze draaide wat en vond iets duidelijk niet fijn. Singel losjes gehouden eerst lekker gelongeerd en daarna aangesingeld, gewoon zoals altijd. Geen nare reactie etc van haar gehad na het rijden had ik haar ff lekker onder het solarium gezet en viel het ineens op dat ze 2 gelijke bulten achter de singel heeft. Als ik hier op druk bolt ze de rug ook meteen. Ze heeft er duidelijk last van bij aanraking. Verder is ze goed allert, geeft zo zonder druk geen pijn. Maar nu de vraag, wie o wie herkend dit of weer hoe dit komt? Met rijden was ze echt braaf, hebben lekker ons ding gedaan.
Wil morgen zowieso de veearts laten komen, mocht het nog dik en pijnlijk bij druk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

mrie

Re: Vreemde bulten achter singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:47

Wacht nou eerst maar eens af tot morgen met het bellen van de veearts. Het zal me niet verbazen las het probleem dan weg is. Wat ik zie is dat de spieren die daar lopen opgezwollen zijn, dat kan komen doordat je haar hard hebt laten werken of bepaalde oefeningen gedaan hebt. Het ziet er raar uit omdat de stukken onder de singel geen ruimte hadden om mee op te zwellen, maar dat trekt vanzelf bij.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:54

Is het hard of kan je het induwen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:59

ziet eruit als vocht, wellicht iets te strak gesingelt de laatste paar keer. Even 2 weken zonder singel rijden/werken zodat het kan herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:02

Zit er ook een gleuf tussen die 2 gelijke bulten en zitten ze aan weerszijde?
Zo ja dan zijn het de peesplaten. Weet ik trouwens ook alleen maar omdat mij iets soortgelijks opviel bij mijn merrie, ineens na al die jaren :z en de dames mij hier op bokt een stuk wijzer hebben gemaakt...

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:35

Ik ben hier ook wel benieuwd naar.. ik heb het ook wel eens gezien bij een paard, maar die mensen vertelde mij dat dit niets ernstigs was.. Lijkt mij dat de singel te strak heeft gezeten, maar ik ben geen dierenarts. :o

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:59

lijkt mij niet goed en even niet rijden tot je weet wat het is.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 14:15

Dank je voor de reacties. De singel heb ik niet strakker dan anders, laatste dagen zelfs iets losser en rustig gereden, met name meer stap en kleine stukjes draven. Volgens de veearts lag het dus niet aan de singel te strak of dat soort dingen. Heb vandaag de veearts erbij gehad, want ze gaf vanmorgen nog steeds pijn aan bij het zachtjes druk leggen met de vlakke hand. Ook hing er een vochtbult aan de binnenkant tegen haar linker voorbeen aan. Ze had iets verhoging 38 graden en het was onder haar buik vrijwel overal pijnlijk. Er zit nu een hele vochtplaat vanaf haar borst naar achter. Ook zitten er nu droge korstjes op, niet zichbaar, wel voelbaar. Je ziet nu ook aan haar vacht dat de haren wat bij elkaar kleven zeg maar ivm met die korstjes natuurlijk. Ze heeft een koortsremmer gehad, krijgt voor 4 dagen ab en een speciale desinfectieshampoo waar ik haar 1x per dag de hele buik moet wassen, drogen met een fohn (dat wordt feest denk ik) en wanneer het droog is moet er een spray overheen, ook tegen de infectie. Ze gaan van een bacteriele huidinfectie uit, dus niet in vochtige modderige plekken als land en bak etc laten lopen. Wel flink in beweging houden qua stappen aan de hand, dan vloeit het vocht sneller af. Al haar dekens heb ik weg gebracht om te laten reinigen, de rest was ik zelf allemaal op 90 graden uit. Ik had gister al een vreemd gevoel hierover van hé, hier klopt iets niet... Weer een bevestiging dat je op je eigen gevoel dus 100% kan vertrouwen.
De eerst komende weken ga ik dus niet rijden, wat me echt geen bal uitmaakt, zij is belangrijker dan mijn eigen pleziertjes.
Iemand een goeie tip voor borstels reinigen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:24

Super dat je er toch de dierenarts bij hebt geroepen en niet hebt geluisterd naar adviezen om het gewoon 2 weekjes aan te kijken. Jammer dat je nog niet zeker weet wat dit heeft uitgelokt, maar hopelijk helpen de koorstremmers en AB haar eroverheen.
Wat ik me nog afvroeg: zou het haar helpen als je de plekken koelt? Dus met bandages een paar coolpacks ertegenaan leggen?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:35

Wat vervelend voor je paardje! Stiekem vind ik het wel leerzaam, ik kende de ziekte niet..
Weet je al iets over de herstelperiode of waardoor het gekomen kan zijn?
Hier zijn wat tips voor je borstels: [VSW] borstels wassen en drogen? hoe?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:35

Drogen met een föhn? ??
Dit lijkt mij ten eerste niet veilig en daarbij is het ook niet goed.
Doordat de warmte die de fohn afgeeft, een ideale temp heeft voor bacteriën. Hier groeien ze harder op.
Ik kom vanuit de zorg, helaas wordt er nog regelmatig de fohn gebruikt bij smetplekken bij mensen. Smetten wordt namelijk veroorzaakt door warmte, vocht en bacteriën.
Gewoon droog houden lijkt mij voldoende en eventueel deppen met een handdoek die in de kookwas en de droger is geweest, hier zitten minder bacteriën in. Wel een handdoek gewassen zonder wasverzachter.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:47

Anders talk poeder voor droog houden.. al denk ik niet dat dat werkt ivm je spray..

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:46

Dank je voor de antwoorden! Het droogmaken met fohn op de koude stand was juist goed zei de veearts, aangezien de spray op een droog oppervlak aangebracht moet worden. Ze was eerst ook doodsbang voor het scheerapparaat, maar nu staat ze lekker rustig los, gewoon aan het geluid laten wennen. Handdoeken zijn gewassen en klaar voor gebruik. Hoe het kan... geen idee. Maar volgens de da is de huid van een eczemer meestal gevoeliger en vatbaarder voor dit soort dingen. Nu heeft ze idd eczeem, maar afgelopen zomer hebben we dit voor het eerst aardig goed onder controle weten te houden. Maar ff de komende dagen afwachten. Vrijdag weer ff telefonisch contact met de da om alles bij te praten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:28

He wat toevallig, mijn pony had vorig jaar een bacteriele infectie tussen zijn voorbenen, dat was ook ontzettend dik.
Hij is ook eczemer :j
Ik ben benieuwd hoe het met jouw paard blijft gaan

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:44

Oh echt joh!! Wat moest jij er aan doen?? Ik heb het vanavond goed gewassen, afgespoeld, gedroogd met een handdoek en vervolgens de spray erop gedaan. Wat mij wel opviel is dat de korstjes meer zijn geworden. Allemaal hele kleine korstjes die nu als hele kleine bultjes zichtbaar zijnonder haar buik dus en iets aan de zijkant. Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet. Vocht is niet al te veel minder geworden, lijkt me ook sterk dat dat binnen een dag weg trekt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:20

Nou, ik heb toen telefonisch contact gehad met de veearts, die wilde dat ik een spray ging gebruiken,maar pony is daar bang voor.
Bij hem was het echt heel dik, loprn deed hem toen pijn!
ik heb het toen wel gekoeld en afgpesoeld met koud water(was in de zomer) en daarna droog gemaakt.
en hij had zulke dikke bulten dat er plooien tussen stonden met wondvocht er in.
Dat heb ik toen in overleg met de veearts in gesmeerd met zinkzalf, omdat dit ook uitdroogt en hersteld.

Ik had er toen ook een topic van gemaakt
[MD] Allergische reactie? Met foto's

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:52

Die 'zakken' vocht tussen de voorbenen heeft mijn merrie nu ook, iets minder als de jouwe toen. Maar het zijn geen open wonden die ze heeft, lijkt meer op opgedroogde modder wat verstopt zit tussen de vacht, je ziet echt allemaal kleine tja bultjes lijken het wel.Jeetje, maar de jouwe was er daar ook flink aantoe zeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:34

Ja zielig he, zo hop van het een op het ander moment, het was ook niet heel erg open,maar het vocht van die zweling moest ergens heen, een soort van smetplekken zeg maar
Maar het is uit zichzelf werd goed gekomen hoor :j

Wel goed in de gaten houden, ik heb wel veel getemperatuurd ook, als er koorts bij komt is het mis

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:42

Ja echt ontzettend zielig. Maar ze is weer haarzelf gelukkig. Geen pijn meer als ik met de vlakke hand op haar onderbuik duw. Vanaf vandaag ga ik haar niet meer wassen en moet ik het qua korsten ff in de gaten houden de komende dagen. Morgen krijgt ze nog een abkuurtje en dan is dat ook klaar. Mocht het dan nog niet over zijn, dan moet ik haar helemaal wassen met imaverol

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:55

Is het nu niet meer dik dan?
Ja korsten, het moet helen en dat heeft even tijd nodig natuurlijk :j

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 18:22

Haha idd, vandaag net zoals iedere dag gecheckt, korsten worden minder, het is niet zo dik meer, geen pijn meer en mevrouw barst van de energie. Moet het wel droog en schoon houden, dus ze kan nu het land of de bak niet in. Dus wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Wilde ff een stuk lang de weg, slecht idee, dus voor haar en mijn eigen veiligheid maar gewoon wat heen en weer lopen op het erf. Morgenochtend op tijd maar weer een stuk lopen. Mocht haar weer volledig "gebruiken" zoals ze het zeggen, als het maar niet vies en nat wordt onder op haar buik, maar met dit fijne weer laat ik dat maar even voor wat het is, aangezien ik normaal gesproken na rijden/longeren echt alles onder de blubber heb en alles moet uitspoelen. Ga pas weer met haar samen aan de slag wanneer alles weer goed is. Vandaag ook haar laatste ab gehad, we zullen zien :)

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:55

En helaas ben ik weer terug bij af. Mocht haar vorige week weer oppakken en heb eerst gewacht tot alle korstjes weg waren en alles weer glad en egaal was. Vanmorgen weer geprobeerd. Eerst rustig gelobgeerd, daarna opgestapt en vooral gestapt. Nog niet eens een volle ronde gedraafd. Kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit. Temperatuur was 37,8 dus vanavond weer naar de veearts. Ze eet wel en drinkt wel, maar weer de rug bol bij iets druk op de onderbuik. Snap er niks meer van, zo rustig gedaan, al met al 25 a 30 minm in de bak geweest en weer hetzelfde gedonder.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:59

Temperatuur was dus netjes, ik zou toch meer zoeken in je zadel en minder bij de vee arts. Wellicht Morgen lekker aan de longe en kijken hoe het dan gaat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:01

Misschien een stomme vraag, maar wat voor singel heb je aan je zadel?
Mijn haflinger reageerde van de 1 op de andere dag op de neopreen singel die ik gebruikte met hele gevoelige vochtbultjes (niet zo groot als bij die van jou) en een soort korreltjes dat inderdaad leek op modder.
Ik heb hem toen rust gegeven en verdween gelukkig vanzelf. Maar na 1x rijden had hij het weer.

Nu rij ik met een singel van echte wolvilt en geen problemen meer. Blijkbaar een soort allergische reactie op de singel.

Goed om de dierenarts weer te laten komen overigens. Maar ik moest hier aan denken toen ik het las.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:51

Ik had idd eerst een neoprene singel, heb ik altijd al voor haar gehad. Had nu mijn andere singel, zelfde effect. Ik heb er een fryso legacy op liggen die voor ongeveer 3 maand terug helemaal voor haar op maat gemaakt is, deze ligt stabiel, klappert niet, schuift niet etc. Ook is de vulling nog helemaal nieuw. Ook deze heb ik al een aantal maanden nu, dan had ze die reactie toch eerder moeten geven en ook op de singel die ik al langer heb dan het zadel. Als ik haar rug navoel geeft ze ook geen pijn aan, zodra ik aan haar buik zit, is het mis. Ze wilde gewoon geen stap meer zetten. Heb haar echt moeten overtuigen om te lopen. Ze heeft lekker een poos onder het solarium gestaan wat ze wel fijn vindt, daarna wilde ik bog even met haar aan de hand stappen, maar dat valt niet mee. Ze staat ook maar wat. Normaal als ik bij haar stal kom en maak de deur open, is ze lekker fris en druk en heeft zij zin om wat te doen. Ook aan de hand moet ik constant goed opletten, want zodra je 1x niet oplet, trekt ze haar truukjesdoos open, zo ook met rijden. Ze is verder wel braaf hoor, maar als ik zo ontzettend haar moet proberen te motiveren om gewoon normaal rustig te lopen, dan klopt er iets niet. Ook wel een keer fijn hoor een rustig paard, maar niet op deze manier. Ze is echt haarzelf niet