Warm been en opgezette ader

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Warm been en opgezette ader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 18:25

Hoi bokkers,

Toen ik mijn paard vanmiddag uit de wei haalde was er niets aan de hand, althans niets dat erg op viel. Toen heb ik haar opgezadeld en zodra ik de stal uit liep liep ze ineens ontzettend raar. Kan het eigenlijk moeilijk uitleggen, maar ze liep vooral erg kort met rechtsachter tijdens beweging.

Ik heb haar weer op stal gezet en even haar been gecontroleerd, en eigenlijk is haar hele achter been warm. Knie, sprong, pees, kogel. Een ader die vanaf de binnenkant van haar bovenbeen naar beneden loopt is enorm dik en en heel erg warm. We hebben haar been gekoeld en in stap leek ze toen wat beter te lopen, in draf nogsteeds heel slecht.

We hebben haar op stal gezet en kijken morgen ochtend even of het verbeterd, verslechterd of hetzelfde is gebleven. Bij die laatste twee bellen we uiteraard de dierenarts.

Omdat ik me nogal zorgen maak omdat ik zoiets nog niet eerder heb meegemaakt maak ik dit topic, heeft iemand die misschien eens meegemaakt of heeft enig idee wat het kan zijn?

Groetjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:09

Zou kunnen dat er een wondje zit , wat heel klein kan zijn
en dit ontstoken is geraakt,dan kan het been erg opzwellen.
Dat noem je ook wel een einschuss, kijk even op google voor info,daar over

Altijd goed om de temperatuur even te meten en het been dan te koelen.
Is het morgen nog zo wel de veearts bellen,want dan is er misschien antibiotica nodig