Kraakbeengel verhelpt artrose bij mensen en paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Animae

Kraakbeengel verhelpt artrose bij mensen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:12

Marcel Karperien en zijn spin-off Hy2Care krijgen anderhalf miljoen euro subsidie om een hydrogel die kraakbeen kan herstellen naar de markt te brengen. De UT-hoogleraar wil er paarden en mensen die kampen met artrose mee helpen.

Hoogleraar Marcel Karperien en UT-spin-off Hy2Care ontwikkelden afgelopen jaren een hydrogel die, eenmaal geïnjecteerd in een versleten gewricht, kapot kraakbeen herstelt. Voor patiënten met artrose (gewrichtsslijtage) kan dit een uitkomst zijn. Nu krijgen ze vaak protheses en moeten ze noodgedwongen een minder actief leven leiden.

Om deze kraakbeengel op de markt te kunnen brengen hebben Hy2Care en Karperien een subsidie gekregen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De EU, het Rijk, de provincies Overijssel en Gelderland en bedrijven investeren EFRO-gelden in duurzame projecten in Oost-Nederland.

Dierstudies in paarden
‘Met deze financiering kunnen we beginnen met de industrialisatie van de hydrogel. Eind maart beginnen we met uitgebreide dierstudies in paarden’, vertelt een opgetogen Karperien. De productie moet – net als bij alle medische innovaties – aan strenge eisen voldoen, omdat de gel uiteindelijk in mensen wordt gebruikt.

‘Eerdere diertesten uit pilotstudies hebben veelbelovende resultaten opgeleverd’, aldus de UT-hoogleraar developmental bio-engineering. ‘We hebben de resultaten van nieuwe proeven nodig om de gel uiteindelijk op mensen te kunnen testen.’

Kijkoperaties
Dat Karperien ervoor kiest de hydrogel te testen op paarden heeft twee redenen. ‘Je moet de gel aanbrengen met een kijkoperatie. Zo’n kijkoperatie verloopt bij paarden precies hetzelfde als bij mensen. We kunnen met deze testen dus niet alleen de effectiviteit van de gel aantonen, maar ook de operatietechniek optimaliseren.’

De tweede reden om paarden als proefdier te gebruiken, is dat de viervoeters zelf ook van de gel kunnen profiteren. ‘Paarden hebben net als mensen veel last van artrose, die nog niet behandeld kan worden. Dat geldt ook voor honden. In de veterinaire markt is grote behoefte aan een behandeling’, aldus Karperien, die voor dit onderzoek samenwerkt met een dierenkliniek in Den Ham.

Patiëntstudies in 2018
‘Als eind 2016 de resultaten van de proeven op paarden positief zijn, kunnen we in 2017 een klinische studie doen om paarden met kraakbeenproblematiek te behandelen’, vervolgt Karperien. ‘Ook kunnen we het traject ingaan om testen op mensen mogelijk te maken. In een optimistisch scenario zijn we eind 2017, begin 2018 zover.’

Bron: http://www.utnieuws.nl/nieuws/62502/Kra ... en_paarden

Ik kwam dit artikel toevallig tegen en ondanks dat het nog ver weg lijkt, wellicht interessant om ontwikkelingen hierover in de gaten te houden.:)

tamary

Re: Kraakbeengel verhelpt artrose bij mensen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:17

Dat is inderdaad interessant nieuws, maar zou dit niet op de voorpagina onder nieuws horen?

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:19

tamary schreef:
Dat is inderdaad interessant nieuws, maar zou dit niet op de voorpagina onder nieuws horen?

Ik heb geen idee, ik doe dit niet vaak dus wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen. Ik zal even aan een moderator vragen.
Laatst bijgewerkt door Animae op 01-02-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:21

Heel interessant!!!!!
Op medisch gebied is dit korte termijn hoor. Jammer genoeg voor mijn paard te laat om nog echt profijt van te kunnen hebben. Hij loopt al jaren met artrose door een blessure op jonge leeftijd. Gelukkig nu wel stabiel op 26 jarige leeftijd

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:29

Jammer dat het voor die van mij ook te laat komt, die is helaas al naar de eeuwige weides. Ik hoop dat dit in de toekomst uitkomst kan bieden aan zowel dieren als mensen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:52

tamary schreef:

Zeker! Heb hem erop gezet!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 02:56

ik heb nog nooit mensen zo eensgezind blij gezien dat er dierproeven verricht gaan worden op paarden..
want dit zijn niet 'onze' paarden die mee mogen in de test..

maar een specifieke groep proefdieren.. pas daarna komt de klinische test waarbij wij onze paarden zouden kunnen voordragen om in een testgroep te mogen deelnemen.

in principe is het natuurlijk gewoon een dierproef met als doel het voor menselijk gebruik op de markt te brengen.. dat het voor paarden ook toepasbaar wordt voor ons is een mooi meegenomen punt..

daardoor kan er een klinisch traject worden gestart voor het klinische traject op mensen..

vind het super dat er een oplossing komt voor herstel van kraakbeen, om zo de gevolgen van reuma terug te dringen..

maar ze schrijven het wel erg mooi, je zou je bijna niet realiseren dat ze nu dus gewoon bezig zijn met tests op dieren, laberatoriumpaarden dus nog dit jaar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:57

Goed nieuws!

Ik vind dierproeven in de zin van ''een stof in de ogen van ratten doen om te kijken of het brandt'' heel wat erger dan deze vorm van dierproeven. Zoals ik het lees, werkt het wel, of niet. Lijkt me niet heel sneu voor de paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:04

Gezien ze er nog niet echt mee getest hebben zullen ze nu nog niet kunnen zeggen wat het doet als het niet werkt. Daarom wordt er getest...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:26

Ik ben heel benieuwd, er word al met meer producten getest, en hopelijk is dit iets wat werkt.
Paarden blij, en dan wil ik dst spul ook want ik heb ook artrose! :j

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:04

Elena, ik vind dit toch wel even een stuk anders dan make up testen of al die andere rotzooi.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:12

De proeven met muizen en ratten waarvan eerst het kraakbeen is vernietigd en vervolgens met deze gel weer is aangemaakt (waarna de dieren worden gedood en uit elkaar worden gehaad voor analyse) zijn in deze fase al gedaan.

Dit is niet om te klieren maar vergis je niet dat bij alle medische inovaties dieren geleden hebben. Het kan simpelweg niet anders, in de huidige wetgeving kiezen we ervoor om de risico's voor mensen te minimliseren. En dat betekent dat het bij de dieren terecht komt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:21

Babeth schreef:
Elena, ik vind dit toch wel even een stuk anders dan make up testen of al die andere rotzooi.

absoluut,

het laat mensen weer eens nadenken, ben ik nu tegen dierproeven..
of ligt het eraan wat voor proeven..

te vaak huppelen mensen doodleuk achter activisten aan of organisaties die gewoon een ban willen..

of staan we te juichen als er een paar beagles uit verweggistan naar nederland komen, omdat ze uit een lab kwamen..

maar vrijwel al die beesten, waren studie onderwerp voor belangrijke studies.. alleen dat vergeten we even als er een knuffelgehalte aan zit..

Nu lijkt het alsof de universiteit eigenlijk als eerste de 'knuffelaanval' inzet,
en het vanuit 'goed voor de paardeneignaren' onder de aandacht brengt.

want stel dat dit niet verschenen was en peta of andere organisatie had over een paar weken een artikel geschreven:

35 paarden ingezet als proefdier bij reumaonderzoeken univeristeit in belgie.. stop de waanzin. proefdiervrij!

dan hadden we waarschijnlijk hele andere reacties gezien, met op zijn minst reddingsacties om die arme paarden te redden. :')

ik heb zelf een blok dierproef en dierproefalternatieven gevolgd in mijn studietijd en vond dat zeer verhelderend.. met name inderdaad ook de ontvangst bij het publiek..

eigenlijk altijd reageert publiek op de negatieve insteek van activisten..
deze proactieve insteek, om het publiek te winnen voor een dierproef door het inzetten van knuffelgehalte, vind ik serieus geniaal. je maait het gras voor de activisten de voeten weg.

troi schreef:
De proeven met muizen en ratten waarvan eerst het kraakbeen is vernietigd en vervolgens met deze gel weer is aangemaakt (waarna de dieren worden gedood en uit elkaar worden gehaad voor analyse) zijn in deze fase al gedaan.

Dit is niet om te klieren maar vergis je niet dat bij alle medische inovaties dieren geleden hebben. Het kan simpelweg niet anders, in de huidige wetgeving kiezen we ervoor om de risico's voor mensen te minimliseren. En dat betekent dat het bij de dieren terecht komt.

En om heel cru te zijn.. de universiteit kondigt dus eigenlijk aan, dat ze dit nu bij paarden gaan doen..

want deze groep paarden is dus niet om uiteenlopende redenen aan arthrose gekomen, want daarmee zouden de conclussies vertroebeld kunnen worden.. ze zijn of speciaal gefokt waardoor ze snel arthrose ontwikkelen, of het kraakbeen wordt beschadigd. ook de laatste groep is hoogstwaarschijnlijk speciaal gefokt en opgegroeid, zodat er specifiek getarget kan worden, zonder vertroebeling van omgevings of erfelijke factoren die je niet kunt gebruiken.

ik ben absoluut voorstander dat dierproeven mogelijk zijn bij noodzaak..
maar ik wil wel graag dat mensen zich goed nadenken of ze ergens voor of tegenstander van zijn.
en misschien dit artikel ook zullen onthouden als er een grote actie komt om bepaalde proefdieren uit de labs te krijgen vanwege knuffelgehalte door bijvoorbeeld proefdiervrij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:31

Leuk en aardig dat het kraakbeen aan kan maken, maar dat is in veel gevallen geen redding meer als de artrose al verder gevorderd is

"Daarnaast kunnen door artrose osteofyten ontstaan, botuitsteeksels en -haken aan de randen van de gewrichtsvlakken"

bron: wikipedia

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:51

Natuurlijk qimm,

net zoals niet ieder middel iedere vorm van kanker kan genezen.. sommige vormen reageren niet op behandeling, sommige vormen zijn al veel te ver gevorderd.

een harttransplantatie is prachtig, maar dat red niet de mensen waar het hart al zo lang stilligt dat de patiënt al hersendood is .

het aanmaken van kraakbeen, heeft natuurlijk als doel, het kraakbeen herstellen. waardoor de reuma teruggedrongen kan worden. zelfs als het zover gevorderd is dat er al onherstelbare schade is, dan is het nog steeds aangenamer om een kussentje tussen de gewrichten te hebben van jezelf dan dat botten over elkaar schuren zonder vorm van demping.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:16

Ik heb denk ik alleen moeite met het woordje 'verhelpt'

Tuurlijk is het fijn als er wél voldoende kraakbeenbekleding is in het gewricht, altijd beter dan geen of slechte. Maar om te stellen dat het artrose verhelpt vind ik nogal wat

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:50

NM -> MD

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:52

Ik ben benieuwd, of het op de markt komt en tegen welke prijs. Binnen kort maar contact opnemen met de kliniek in Den Ham voor mijn pony is dit goede ontwikkeling van kennis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:27

Naast de hydrogel doet deze professor ook nog stamcel onderzoek naar kraakbeen.
De onderzoeken zijn tot nu toe hoopgevend.

http://www.utnieuws.nl/nieuws/60443/Gek ... n_een_muis

Wat maakt jullie vinding bijzonder?

‘Je hebt twee typen kraakbeen. Het ene type wordt in het lichaam omgezet in bot, terwijl de andere vorm altijd kraakbeen blijft. Tissue-engineers werken al heel lang aan een concept waarbij je in het lab kraakbeen kweekt uit lichaamseigen stamcellen om die vervolgens in het lichaam te implanteren. Wij konden al heel goed kraakbeen maken dat wordt omgezet in bot, maar niet het type dat kraakbeen blijft.’
Hoe is dat nu wel gelukt?

‘We ontdekten dat de zuurstofspanning (de concentratie zuurstof) groot effect heeft op stamcellen. We kweekten kraakbeencellen altijd onder een normale zuurstofspanning van 21 procent. Door ze met speciale incubatoren onder een lagere spanning van 2,5 procent te kweken, krijg je het kraakbeentype dat ook kraakbeen blijft. Die lage zuurstofspanning is een prikkel voor cellen om zichzelf in stand te houden. We zijn de eerste die dit hebben aangetoond.’
Jullie methode bleek succesvol in muizen, maar werkt het ook zo bij mensen?

‘De verwachting is van wel. We hebben de transplantatie in een muis gedaan, maar het waren humane cellen. We werkten met menselijk materiaal. Dat is een goede reden om aan te nemen dat kraakbeen zich in het menselijk lichaam idem dito gedraagt.’
Wat is de volgende stap in het onderzoek?

‘We proberen financiering rond te krijgen om deze methode te testen op een groter proefdier, waarbij we het kraakbeen ook daadwerkelijk in een gewricht kunnen implanteren. Dat zal een konijn of een geit zijn. Dan weten we of we met het gekweekte kraakbeen ook defecten in gewrichten kunnen herstellen.’
En wanneer is de mens aan de beurt?

‘Daar gaan zeker nog een aantal jaren overheen. Het is ons ideaalbeeld om het kraakbeen ook bij de mens in te brengen. Maar er zijn nog wel wat hobbels op de weg. Het is niet niks om iets wat je in het lab hebt gekweekt in een lichaam te implanteren. Maar ons uiteindelijke doel is om met deze methode patiënten te helpen met gewrichtsproblemen.’