vraagje klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lil_shorty

vraagje klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 09:39

Even een vraag
Een tijdje geleden heb ik een klop hengst over genomen van mensen.
ik heb thuis alleen ruinen en paar veulen hengsten .
Het ging prima super braaf dier op de wei ging het goed .
Echter nu de wei slecht is heb ik hem op een pension stal bij een hengsten houder gezet .
al bij aankomst reageerde hij als totaal ander paard en vloog bijna de schotten over na de merries
Volgends de eigenaar van de stal heeftvdeze pony echt al een x op een merrie gezeten zoals hij aan zijn gedrag zag.
Pony is 2,5 jaar
nu is mijn vraag laten castreren helpt dat wel genoeg zijn gedrag te veranderen ?
Of blijft veel van dit gedrag in de buurt van merries ook op de volwassen hengsten reageerd hij heftig

kimberlyve

Re: vraagje klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:40

Ik denk dat castreren wel helpt meestal worden ze hier rustiger van en hun hormonen worden minder... bij mijn hond heeft het ook geholpen haha klinkt beetje raar maar 't is waar

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:42

Mijn klophengst is als ruim 3-jarige gecastreerd, daar is hij wel van opgeknapt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:44

Klophengsten moet je eigenlijk altijd castreren. Door de hogere temperatuur in de buikholte wordt er meer testosteron geproduceerd dan bij een normale hengst, ook is er een grote kans dat de bal tumoraal gaat ontaarden. Je kan hem dus het beste laten castreren.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 09:53

de datum van zijn castratie staat al vast .
alleen hoorde ik van veel kanten dat er veel gedrag blijft hangen en keek echt op van die gedrag aangezien hij bij ons opende wei heel rustig was.
castratie kost veel geld ,en we hebben de pony met contract dus beetje risico dat als gedrag toch blijft de pony niets voor ons zal zijn en hij dus kosteloos terug moet .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:59

Hormonaal is het een jonge hengst en zo gedraagt hij zich dus ook:in een nieuwe omgeving zijn onzekerheid omzetten in de blits maken en zo snel mogelijk zo veel mogelijk merries aan zijn kudde toevoegen.

En wat betreft "gedrag blijft" - gesteld dat hij (...even heel grof...) als hengst geleerd heeft "even drammen en je krijgt je zin", dat is hij na de castratie niet acuut vergeten.
Maar als het normaliter een lief dier is, wordt het vast wel een lieve ruin.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:09

Deze pony moet je echt laten castreren, het is sneu voor het dier zelf als je het niet doet. Klophengsten leveren bijna altijd problemen op, niet altijd bij andere paarden maar ook voor zichzelf. Ze weten zich gewoon geen raad met al die hormonen.

Dat wist je overigens wel al toen je je op contract kreeg, stom om dat er niet in te laten zetten. Ik zou kijken of je daar nog iets in kunt veranderen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:28

KimD schreef:
Deze pony moet je echt laten castreren, het is sneu voor het dier zelf als je het niet doet. Klophengsten leveren bijna altijd problemen op, niet altijd bij andere paarden maar ook voor zichzelf. Ze weten zich gewoon geen raad met al die hormonen.

Dat wist je overigens wel al toen je je op contract kreeg, stom om dat er niet in te laten zetten. Ik zou kijken of je daar nog iets in kunt veranderen.

ja maar toen waren we nog van plan hem hengst te laten .
Na vedere info besloten hem toch te laten helpen
Maar goed geholpen word hij wel en hoop dat ze gedag veranderd

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:43

Door de hoge temp in de buik is de testosteron productie hoger dan bij een niet klophengst. Met ruinen en andere hengsten heb je daar niet zoveel last van maar zodra er merries in de buurt zijn merk je het wel :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:46

Lil_shorty schreef:
de datum van zijn castratie staat al vast .
alleen hoorde ik van veel kanten dat er veel gedrag blijft hangen en keek echt op van die gedrag aangezien hij bij ons opende wei heel rustig was.
castratie kost veel geld ,en we hebben de pony met contract dus beetje risico dat als gedrag toch blijft de pony niets voor ons zal zijn en hij dus kosteloos terug moet .

Geen merries thuis om testosteron gehaltes op te jagen speelt een stuk mee, naast de verhuizing zelf. Castreren + nu al goed opvoeden zou je een fijne ruin moeten opleveren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:15

Lil_shorty schreef:
KimD schreef:

ja maar toen waren we nog van plan hem hengst te laten .
Na vedere info besloten hem toch te laten helpen
Maar goed geholpen word hij wel en hoop dat ze gedag veranderd

Maar hebben jullie van tevoren dan geen onderzoek gedaan naar klophengsten of bewust de kop in het zand gestoken? Er zijn echt hele pagina's te vinden met goede argumenten waarom deze beter gecastreerd kunnen worden. De succesverhalen van klophengsten wegen echt niet op tegen de geen-succesverhalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:24

Ding is 2.5 jaar oud, zijn gedrag is nog geen "gewoonte". Dat is vaak pas op veel oudere leeftijd, afhankelijk van hoeveel testosteron is en hoeveel gebrekkige opvoeding zal hij na castratie veel van zijn slechte gedrag kwijt zijn. Hier is een ruim 3 jarige klophengst gecastreerd vorig jaar en die is al zijn hengstenkuren kwijt. :)

Een klophengst hengst willen laten vind ik sowieso een twijfelachtige gedachtengang.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:59

Zoals ik
Al aangaf staat de datum van castratie al vast