IJslander bij 2 arabieren: onbeperkt hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

IJslander bij 2 arabieren: onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 08:36

Wij zijn aan het overwegen om voor de kinderen die bij ons rijden een lieve IJslander aan te schaffen. We hebben een paardje op het oog en gaan deze week dit paardje meerdere keren uitproberen. Mijn 2 arabieren staan 24 uur per dag buiten, en hebben onbeperkt toegang tot hooi in netten. Voor de rest krijgen ze 2x per dag krachtvoer. De oudste van de twee rijd ik intensief in de endurance. Nu vraag ik me af of ik op deze manier wel de IJslander erbij kan houden. Maw: wij willen graag de paarden als kudde houden, maar wordt een IJslander niet te dik, als hij 24 uur toegang heeft tot hooi? Wie heeft ervaring hiermee?

Allegra

Re: IJslander bij 2 arabieren: onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:02

Je kunt je vragen over ijslanders beter in het gangenpaarden deel van het forum plaatsen.

Hoeveel hooi je ijslander kan hebben is per ijslander verschillend. Net als ieder ander ras. Sommige worden snel te dik, maar je hebt ze ook die je kunt blijven voeren, die stoppen gewoon met eten als ze genoeg hebben. Verder is de kwaliteit hooi van belang, hoe schraler/droger hooi hoe meer je kan voeren. Hier is gewoon geen eenduidig antwoord op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:11

Onze pony staat in een groep met oudere IJslanders en hebben 24/7 ruw en langstengelig voordroog ter beschikking. Zonder netten.
Voor eentje is dat net te weinig, voor de meeste is het voldoende en voor eentje is het eigenlijk te veel en die loopt een gedeelte dan de dag met ee graasmasker. Wij zoen de paarden niet de hele tijd aan het voer staan, maar lopen door het land, staan te luieren, groomen, kijken naar de paarden van de buren,etc. Ze stoppen met eten zodra ze genoeg hebben.

Het ligt aan de voedingswaarde van je hooi, de gevraagde arbeid en het individuele dier. De huidige eigenaren kunnen je vast wel vertellen over de voerbehoefte.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:15

Voor mijn pony's is onbeperkt nooit een optie geweest. Heb nu 1 oudere die wel op onbeperkt zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:26

Misschien kun je je vragen beter bundelen en in het IJslander gedeelte in een keer vragen ipv voor elke vraag een ander topic te openen? :)*

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:29

Is inderdaad altijd kijken hoe het gaat. De ene IJslander kan hier prima tegen de ander wordt dan echt te dik. Zou aan de vorige eigenaar vragen of hij/zij aanleg heeft om dik te worden.

Heb je goed verdiept in de ijslanders ? Niet alle zijn zomaar geschikt als lieve kinderpony namelijk. Vaak is het goed zoeken om een IJslander te vinden die goed als kinderpony gebruikt kan worden. (weet niet welke leeftijdscategorie de kinderen zitten?) Ze kunnen over het algemeen behoorlijk temperamentvol zijn en dat gaat niet altijd goed in combi met kids. Dus informeer daar ook goed naar.
Neem evt. een van de les kids mee om die ook proef te laten rijden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:40

genja schreef:
Is inderdaad altijd kijken hoe het gaat. De ene IJslander kan hier prima tegen de ander wordt dan echt te dik. Zou aan de vorige eigenaar vragen of hij/zij aanleg heeft om dik te worden.

Heb je goed verdiept in de ijslanders ? Niet alle zijn zomaar geschikt als lieve kinderpony namelijk. Vaak is het goed zoeken om een IJslander te vinden die goed als kinderpony gebruikt kan worden. (weet niet welke leeftijdscategorie de kinderen zitten?) Ze kunnen over het algemeen behoorlijk temperamentvol zijn en dat gaat niet altijd goed in combi met kids. Dus informeer daar ook goed naar.
Neem evt. een van de les kids mee om die ook proef te laten rijden.

Dit inderdaad. Je hebt hele brave ijslanders, maar over het algemeen zijn ze met rijden iets lastiger (of dat karakter of de gemiddelde opvoeding is laat ik in het midden). Daarnaast moet je ook aan de slag met de gangen als je een meerganger hebt en wilt behouden. Zonder daar bewust wat mee te doen heb je kans dat ze gangen gaan mixen.
Dus zoek je een ongecompliceerde kinderpony zou ik persoonlijk eerder gaan voor een New forest of iets in die richting.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:40

Ik heb 2 ijslanders hier staan. Die staan strickt gescheiden van onze KWPN'ners juist omdat ze een heel ander voerbeleid nodig hebben.
Ik zeg niet doen, niet aan beginnen :n .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:34

VSW -> VS

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:39

Ik heb op een buiten stalling gestaan met 3 friezen en mijn tinker. Ze kregen toen 24/7 hooi. Ze zagen er allemaal goed uit, alleen in de zomer soms een hooi-/grasbuik. Als je goed hooi neemt, hoeft het naar mijn idee echt geen probleem te zijn.

In het begin vreten ze zich 3 slagen in de rondte, maar op een gegeven moment weten ze dat het hooi niet op gaat. Dan raken ze over het algemeen in een goed evenwicht.

Ik zou willen dat ik terug kon naar 24/7 hooi! Nu op de pensionstalling waar ik sta is het niet mogelijk en mijn tinker is flink afgevallen :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:22

Hangt van je hooi, de individuele ijslander en de hoeveelheid werk af. Ijs mee op training endurance als handpaard optie? Dan maakt pony zat km's en is onbeperkt hooi ook minder problematisch. En minder tijd om zich vol te vreten door meer werk in het begin is ook een advies dat gegeven wordt als je met onbeperkt voeren begint.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:59

Ligt inderdaad aan de kwaliteit van het hooi en het metabolisme van de IJslander. Mijn IJslander krijgt momenteel onbeperkt grof hooi, hij leeft in een groepje met een D-pony en twee shetlanders. Ze zien er allemaal goed uit, en stoppen ook met eten als ze genoeg hebben gehad.

Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan het type arabier. Ik kan me voorstellen dat een stevige Rus meer verstouwt dan een fragiel Egyptenaartje.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:14

Verschilt per paard en per IJslander. Mijn merrie staat in een gemengde kudde, 2 grote paarden, een welsh en een Shet. Ze hebben onbeperkt beschikking tot kuil. Gaat prima. Paarden zien er goed uit.
Nu scheelt het denk ik ook wel dat mijn merrie niet continu blijft eten