Mysterieuze bulten en ontzettende 'rug jeuk'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Mysterieuze bulten en ontzettende 'rug jeuk'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:59

Symptonen:
* Flinke bulten in de zomer (geen jeuk)(alleen op onbedekt oppervlak).
* Erge jeuk in de winter op de lendenen, flanken en ruggengraat.
* Geen zichtbare huidbeschadiging (op een krab wondje na).

Omstandigheden:
* Krijgt kuil en spelt muesli.
* Staat op vlas (dagelijks schoon gemaakt).
* Komt minimaal 6 uur buiten
* Staat met twee shetlanders (valt anderen aan).
* Draagt een 200 gram deken.

Misschien kennen sommige hem wel van bokt. Het betreft hier een 9 jarige (net beleerde en geruinde) Oldenburger die ik in Augustus heb gekocht *\o/* .

Een paar dagen na zijn aankomst kreeg hij bobbels over zijn hele lichaam, ik heb toen ik er om 23.00 achterkwam toen ik hem op stal ging zetten (het was een heerlijke zomerdag vandaar dat hij zo laat naar binnen ging) de veearts gebeld en die kon er niks mee. Ze dacht dat hij misschien niet gewend was aan gras omdat hij voorheen 24/7 op stal/ paddock stond, maar toen ik hem een regendeken op deed de volgende dag trokken de bulten onder de deken weg. Zijn hoofd/ hals/ benen en buik bleven helaas gezwollen. De rest had niks!

Nu twee seizoenen later begint hij ontzettende jeuk te krijgen op lendenen/ ruggengraat en flanken en ik begin me af te vragen of hij misschien een huidaandoening (zeldzaam waarschijnlijk) heeft. Zodra de deken afgaat is het krabben geslagen. Soms moet hij zelfs onder het rijden ECHT EVEN KRABBEN.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of enig idee wat het zo kunnen zijn?

De foto's doen de bulten geen eer aan, ze waren bizar groot. Sommige groter dan mijn hand. En ik heb maat L handschoenen -O- .
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniemkl op 31-01-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Re: Mysterieuze bulten en ontzettende 'rug jeuk'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:01

Ik vrees dat dit een typisch geval is van een allergie, aan wat geen idee.

Even bloed laten trekken/allergietest laten doen. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:02

Het ziet eruit als een allergische reactie. Je zegt onbedekte delen. Wat gebeurd er als je hem een paar dagen uit het licht (dus in daglicht dichte stal) houdt? Misschien is het daar overgevoelig voor?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 18:07

Het is na een paar dagen weg getrokken, hij heeft er nu geen las meer van (dat was ik er bij vergeten te zeggen) allen nu heeft hij dus heel erge plaatselijke jeuk (voornamelijk iets boven de flanken).

Toen hij de bulten had heb ik hem een deken op gedaan en vervolgens trokken alle bulten onder de deken binnen een dag weg. Hierdoor dacht ik aan insecten alleen jeukte de bulten niet (destijds had hij nergens jeuk) en de andere paarden hadden nergens last van. Na een dag op stal trok het wel gedeeltelijk weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:17

Kijk toch even of er mijt kan zitten, maar ren contactallergie kan ook geweest zijn van misschien strooisel,planten in de weide?
En mijn pony heeft ook jeuk aan de flanken, bij hem komt het van graan in het voer.
Kijk dus of je de spelt kunt vervangen door een vitaminesuppplement en kijk even aan hoe het dan gaat

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:18

Het is netelroos.
Ik zou stap voor stap dingen gaan uitsluiten in hoeverre dit kan?
Weet niet of een allergie test mogelijk is door een da?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:27

Ik moest ook gelijk aan netelroos denken

Allergie test laten doen, kan door verschillende dingen komen. Zoals warmte/zon, maar ook door inademen of eten van iets.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 10:09

Ik zal mijn veearts vragen of er een allergie test mogelijk is, maar het stond mij bij dat die nog erg slecht ontwikkeld waren.