Hey allemaal,
Mijn merrie vertoonde al een paar dagen vreemd gedrag. Ik heb direct de dierenarts en de osteopaat ingeschakeld.
Symptomen op dat moment:
- staart scheef dragen,
- ohz niet willen lopen,
- te stil: apatisch soms,
- ze had GEEN koorts,
- eet goed,
- op buitenrit niks aan haar te merken: voorwaarts, heet en heeel enthousiast.
Eerst kwam de dierenarts:
- rechts achter kneuzig bij de heup. Ze heeft een trap gehad.
- gewicht is goed, glimmende vacht maar:
- bespiering helemaal verdwenen rond schoft/ruggenwervel/flanken /hals en kont.
Hij verzocht mij vitamine E concentraat te voeren en onbeperkt hooi. Hij zei tegen me dat hij eerst wou dat de osteopaat haar nakijkt en dan zouden ze samen verder kijken.
Osteopaat constateerde:
-heup is licht gekneusd, hersteld zelf. Licht werk mag aan de longe maar 10 min.
- rug helemaal vast wel goed los kunnen maken
- bekken waren wat stijf maar daar heeft mijn merrie altijd problemen mee,
- ze laat haar hoofd niet bewegen: niet buigen enz. Ontvlucht aanraking achter de oren (bij mij nooit? Volgens osteopaat toch mss omdat ze mij vertrouwt)
Haar conclusie: problemen bij de atlas. Ze kon niet precies zeggen wat maar omdat mijn merrie fel reageerde waren dit enkele opties:
- scheef of verdraaide atlas,
- vastzittende atlas,
- gekneusde atlas,
- hevige slijtage door ouder trauma? Bijv. Enorme kalkaanmaak nu.
Woensdag gaan we rontgenfotos maken... ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Ben hier niet bekend mee. Had er nog nooit van gehoord. Ben zo bang dat ik haar kwijt raak...
Iemand ervaring hier mee? Is het behandelbaar? Hoe herstelde het paard hier van?
Ik hoop dat mijn meisje weer de oude wordt. Maar op een of andere manier heb ik zon vies onderbuik gevoel wat zegt dat het goed mis met haar is..
Groetjes
Edit: zadelmaker zou deze maand weer komen. Komt standaarr elke 6 maanden tenzij ik iets merk dan komt die natuurlijk eerder. Dat stellen we even uit want we kunnen nu niet rijden.