Sinds een paar weken heb ik een eigen paard. (
)Ze heeft de ''proeftijd'' bij mijn instructrice op stal gestaan en daarna is ze naar een boertje gekomen waar ze de hele dag vertroeteld en verzorgd wordt.
In de week proeftijd was ze super gemakkelijk te rijden. Ze stond er pas een dag en er waren geen problemen. Ook met opzadelen etc. was ze erg rustig. Hier kreeg ze gewoon basisbrok. ('s morgens 750 gram en 's avonds 750 gram en genoeg hooi)
Na een week is ze dus naar ons gekomen. Ze krijgt hier een zeer goede kwaliteit basisbrok, merk weet ik niet precies.. Het is een zwarte zak, dat weet ik wel
(bij ons krijgt ze iets meer dan bij mijn instructrice, want ze mocht wel wat pittiger zelfs, 's morgens 1 kilo en 's avonds 1 kilo en onbeperkt hooi.)In de 20 dagen dat ze bij het boertje staat is ze de laatste 1,5 week steeds wat pittiger geworden met rijden, singelnijd, en de laatste paar dagen de brok gewoon 5 uur laten liggen voordat ze het op at. Gisteren les gehad, en ze was echt heel anders met rijden. Het eerste kwartier had ik het gevoel dat ik op een bommetje zat. Toen ze rustiger werd ging het beter. Een keer in de les gisteren (toen ik naast een paard moest wat wat zwabberde) gaf ik wat kuit zodat ze ervoor aan de kant zou gaan, en toen heb ik de eerste rodeo op haar mee gemaakt.
(en dat terwijl ze de eerste week zelfs wat sloom was...)
Trappen naar been, constant aan willen galloperen, het was totaal niet het paard wat ik kende van de eerste paar weken.
Ook met het zadel opleggen heeft ze wat singelnijd, laatst hapte ze zelfs toen ik haar aansingelde.
Ik dacht dat het aan het voer zou liggen, dat ze gewoon te veel energie binnen kreeg, omdat de brok die ze nu krijgt van erg goede kwaliteit is.
We hebben de leverancier van het voer gebeld, en hij dacht dat het aan zand in het maag + darmkanaal kon liggen. Daar gaan we haar zometeen zelf ook op ''testen''.
Ik vraag me af of een paard hier ook echt attenter en pittiger van wordt? Ze kijkt nu van ieder paard op en wordt erg druk, terwijl ze in de eerste week gemakkelijk tussen net zadelmakke pony's en lespaarden kon rijden..
Dus, heeft iemand hier ervaring mee? Zou het echt aan het zand kunnen liggen of aan iets anders? Want ze is niet helemaal zichzelf meer volgens mij
Ik heb helemaal niet het gevoel dat ze heimwee heeft of iets wat daar op lijkt? Ohja, ze is 6 jaar trouwens, L1 geklasseerd)
Ik hoop dat jullie reageren als iemand iets soortgelijks mee heeft gemaakt, of er gewoon iets van af weet. Zou het zonde vinden dat ik me ergens druk om lig te maken wat misschien met een kuurtje op is gelost.