Paard wel of niet tussentijds ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paard wel of niet tussentijds ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:01

Afgelopen augustus heb ik mijn paard verhuisd. Hiervoor stond ze op een pensionstal waar de paarden door de staleigenaar verplicht 4x per jaar werden ontwormd zonder mestonderzoek.

Op deze pensionstal moet je ook verplicht gezamenlijk ontwormen zonder mestonderzoek. Nu het probleem: alle paarden zijn voor het laatst begin oktober ontwormd (met moxidectine). Nu hoorde ik van de week dat ze pas weer willen gaan ontwormen in maart. In mijn ogen is dit erg lang, maar het hele gedoe omtrent ontwormen is zo onduidelijk dat ik gisteren de DA heb gebeld voor advies. Dus of er te lang tussen zit, en of het zin heeft om tussentijds alleen mijn paard te ontwormen. Maar het oordeel van de assistente was dat het helemaal aan de situatie ligt en uit mijn verhaal kon ze geen goed advies geven.

Daarom leg ik dit nu aan jullie voor.

De situatie:
- Mijn paard staat 24/7 in de wei in kuddeverband.
- Het gaat om een pensionstal met ongeveer 20 paarden.
- Er is af en toe wat verloop binnen de kudde.
- Mijn paard staat met 3 - 6 andere paarden (dit wisselt) op een weide ter grootte van ongeveer 0,88 hectare (dus 8800 m2).
- Er wordt niet omgeweid.
- Mijn paard is 11 jaar, de leeftijd van de andere paarden in haar kudde ligt denk ik tussen de 3 en 30 jaar.
- De weide wordt wel af en toe uitgemest maar ik gok niet meerdere keren per week.

Wat vinden jullie?

tamary

Re: Paard wel of niet tussentijds ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:13

Tussen het grote aantal paarden op een klein oppervlak, het niet genoeg uitmesten en de rare winter zou ik inderdaad ontwormen of maart moet meteen 1 maart zijn, want het is al bijna februari.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 16:01

Bedankt. Nog meer reacties zijn welkom. :)

ambre

Re: Paard wel of niet tussentijds ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:09

Ik ontworm mijn paarden met pramox eind november en april.
Dan in de zomer nog met een goedkope.
Dit in overleg met de DA,geen mestonderzoek.
Vergelijkbaar met jou dus.