Aardmijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Aardmijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:53

Mijn oude kerel van 27 blijkt aardmijt te hebben volgens de dierenarts. Hij heeft wormenspuiten gehad, vitaminespuit, nog een spuit waarvan de naam onbekend (was er zelf niet bij, hij staat op pensioenplek dus ga het wel op de rekening zien) en een shampoo waar hij nu 2x mee gewassen moet worden.
Ik ben vooral benieuwd waar dit van komt. Wegens mdische redenen staat hij al jaren alleen zonder mogelijk contact met andere paarden. In de wei naast hem lopen kippen en kleine kangoeroe's waar hij soms bij staat als het gras daar te hoog wordt.
Kan hij het van deze beesten hebben opgelopen? Zo ja, moeten deze beesten dan ook behandeld worden tegen deze mijt?
Via google kom ik niks tegen over aardmijt, dus ben beetje zoekend...

joey2010

Re: Aardmijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:59

Ik heb nog nooit over aardmijt gehoord.

Bedoelt de veearts misschien aarsmaden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:03

Nee, dat geloof ik niet. Hij zit onder de kale plekken in korte tijd dus beeld komt overeen met normale mijt. Wat een aardmijt dan precies is weet ik niet. Het bestaat wel maar de googlehits komen niet verder dan puzzelwoordenboeken :D.
Nogmaals: ik was er zelf niet bij, dus heb het uit tweede hand, hoor zaterdag het hele verhaal wel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:07

Ik heb ook nooit van aardmijt gehoord, maar gewoon mijt komt wel voor bij paarden en kippen kunnen het ook hebben, dus zou daar vandaan kunnen komen.
De mijne heeft het ook een keer gehad en toen moest ik hem 3 weken lang om de week wassen met ByeMite. Daarna was het weg. De mijne is ook oud en heeft Cushing, dus het zal ook wel met de weerstand te maken hebben als ze het krijgen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:12

O hij heeft ook kale plekken ervan. Dan is het geen aarsmaden.
Ik blijf even volgen, maar heb er nog nooit van gehoord.

Vankippen kunnen ze inderdaad luizen krijgen, dat jeukt en daardoor gaan ze zich schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:13

Aarsmaden zijn wormpjes.

Aardmijt bestaat wel,maar die zit op planten.
Vreemd dat en paard daar dan last van zou hebben, zou hij zelf niet gewoon in de war zijn geweest?
Ik zou even bellen en om uitleg vragen wat hij nou precies bedoelde :j

Bij paarden noem je het meestal graafmijt,daar krijgen ze inderdaad kale plekken van

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:22

Graafmijt klinkt als ;) dus dat zou heel goed kunnen.
Ik heb het telefonisch gehoord via de man bij wie hij staat. En dat is echt de liefste man ter wereld maar een echte boer dus kan best dat dingen wat verdraaid zijn in het verhaal omdat het niet helemaal is blijven hangen. Hoor zaterdag van hem het hele verhaal en als ik dan nog vragen heb ga ik inderdaad de dierenarts zelf even bellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:38

En nog even over je vraag, kippen hebben ook vaak mijt, dus inderdaad handig om die ook te behandelen.
En het zou zomaar kunnen dat de kangaroes het ook hebben,maar dan zou je dat ook wel kunnen zien dat ze jeuk hebben denk ik.
Maar ik heb geen idee of kippenmijt ook op paarden kan leven, dan zou je dat na moeten vragen

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:44

Aardmijten zijn felrood/oranje-achtige mijten, zien er uit als ieieieniemini spinnetjes, je veegt ze zo dood. Ik heb ze gezien vlak buiten mijn weiland, ik zat naar mijn paardjes te kijken op een oude stapel stenen en ineens zag ik honderden van die beestjes over mijn broek lopen zoooooo goor. (Zaten tussen die stenen). Mijn paarden hebben er gelukkig geen last van verder...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:52

secricible schreef:
Mijn oude kerel van 27 blijkt aardmijt te hebben volgens de dierenarts. Hij heeft wormenspuiten gehad, vitaminespuit, nog een spuit waarvan de naam onbekend (was er zelf niet bij, hij staat op pensioenplek dus ga het wel op de rekening zien) en een shampoo waar hij nu 2x mee gewassen moet worden.
Ik ben vooral benieuwd waar dit van komt. Wegens mdische redenen staat hij al jaren alleen zonder mogelijk contact met andere paarden. In de wei naast hem lopen kippen en kleine kangoeroe's waar hij soms bij staat als het gras daar te hoog wordt.
Kan hij het van deze beesten hebben opgelopen? Zo ja, moeten deze beesten dan ook behandeld worden tegen deze mijt?
Via google kom ik niks tegen over aardmijt, dus ben beetje zoekend...

ik denk dat je daar een hele grote kans van hebt, dat het van die kippen komt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:12

Nooit van aardmijt gehoord, maar kippen kunnen ook mijten hebben, dus ja dat kunnen ze zeker aan elkaar doorgeven.
Je hebt een poeder dat je in de kippenverblijven kan strooien waar de mijt van dood gaat. T is nogal een lastig beestje, kan ook erg lang overleven in het stro.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 13:53

dankjulliewel voor jullie info! Ik ga er even verder mee aan de slag :)