Ouder paard plast weinig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Ouder paard plast weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:43

Vandaag bij het opschudden van vers stro kwam mijn 25 jarige ruin binnen, ging in plashouding staan en deed maar een klein plasje.

Hij doet dit wel vaker als ik nieuw stro opschud maar dan is het toch een redelijke plas.

In september had ik al wat zanderige gruis op zijn benen opgemerkt en had de DA mijn een soort reinigingskuur voor de blaas gegeven.

Voor de rest merk ik niets vreemds aan hem ( behalve dat hij nu met een dikker been staat door mok, hiervoor wordt hij behandeld).

Probleem is dat ik hem niet vaak zie plassen, en hij staat met een maatje in een open stal, 24u/24u buiten.

Als hij nier en/of blaasproblemen zou hebben, waar moet ik dan nog op letten. Zijn er dan ook andere symptomen?
Of is het normaal dat oudere ruinen kleinere plassen doen? Hij is tenslotte ook 25 jaar.

Ik zou nog eens een reinigingskuur voor zijn blaas kunnen doen, maar hij vond dit toen helemaal niet leuk. Had blijkbaar een vieze smaal. Tot een uur erna wilde hij dan niet meer eten....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:58

Ik heb er eentje van bijna 25 (in mei) maar die heeft nog nergens moeite mee.

Als ze slecht plassen zou dat voor mij wel een reden zijn om de dierenarts te bellen.
Misschien zit de blaas wel verstopt of is er een infectie en dat wil je niet omdat de kans er is dat het op de nieren slaat.

Het beste is dan toch morgen even je dierenarts te bellen al is het alleen maar voor overleg.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:40

Ja, ga ik morgen zeker doen...

In de zomer had hij dat zandachtig gruis op zijn benen.
Toen hebben we die reinigingskuur gedaan.
Heb nu wel niets meer op zijn benen gezien.

Eigenlijk zou ik urine moeten kunnen opvangen.
Maar dat laat hij niet doen.

Als ik met een potje ofzo afkom terwijl hij aan het plassen is, stopt hij, en loopt hij snel weg...
Niet te doen dus...
Anders konden ze de urine eens onderzoeken.

En hij plast bijna nooit als ik het zie.
Vroeger toen we nog reden, deed hij dat bijna altijd na het rijden.
Maar nu is hij gepensioneerd, dus ja....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:41

Hoeveel drinkt je paard?

Mijn ruin van 24 plast ook erg makkelijk

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:58

Tja ook moeilijk te zeggen...

Met hun tweetjes drinken ze ongeveer 40 liter per dag, dus 20 liter per paard schat ik.

@Ellepel: plast jouw ruin ook kleinere plasjes? Ik had niet de indruk dat hij moeite had met plassen, kreunde niet ofzo en ging erna weer verder waar hij mee bezig was...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:07

Laatst bijgewerkt door mrie op 26-01-16 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:09

Ik vind 20 liter niet erg veel.
Die van mij doet een gewone normale plas.
Gaat makkelijk ,hij schacht ook helemaal uit en soms kreunt hij haha :+

Maar ik zie die van mij ook zelden plassen hoor.
Ik weet wel dat ze graag op een zachte ondergrond plassen, vorige week met de vorst hier zette ik mijn pony even in een stal en toen ging hij meteen staan plassen.

Maar overleg het met je veearts, misschien heeft je ruin een verstopping zitten waardoor het niet goed wil?
Heb je daar al naar gekeken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:11

Misschien had hij toevallig net geplast en had daarom niet veel "op voorraad" maar wilde toch zijn geurtje achterlaten ;)

Hoeft niet gelijk iets te betekenen, maar goed dat je er alert op bent!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:11

20 liter is weinig. Een normaal paard drinkt dertig tot veertig liter per dag. eea is natuurlijk wel medeafhankelijk van weersomstandigheden en voeding.

Habore

Re: Ouder paard plast weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:24

Ik gooi per dag twee grote bidonnen in, volgens mij zit daar 20l of 25l in....Misschien ook 30 liter...

Nu dat drinken ze misschien al 10 jaar met hun tweetjes zo...

Hij heeft in ieder geval geen boon ofzo zitten daar heb ik naar gekeken...

Maar het kan idd zijn dat hij pas geplast had en gewoon op het verse stro zijn geur wilde nalaten...

cynthiar

Re: Ouder paard plast weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:41

Mijn oudje van 27 plast soms ook minder, hij drinkt dan ook minder, soms een dag helemaal niks. Ligt misschien ook aan het weer. Het is vooral in de winter dat hij dat heeft.