OCD Ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFranklin

OCD Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:03

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met OCD.
Mijn paardje staat nu ruim 2 maanden stil,
Liep van de een op de andere dag kreupel, waarschijnlijk vanwege het feit dat we met regelmaat zijn gaan springen. Liep na rust nog niet goed, en na röntgenfoto's bleek dat hij een los fragmentje had in het hoefbeen.
Na weer een maand stilstaan loopt hij iets beter maar nog niet voldoende. Vooral op de volte is het goed zichtbaar.
DA adviseert om Tildrin te gebruiken.
Iemand ervaringen met dit medicijn en met OCD (in het hoefbeen) algemeen? Ik ga hem niet gebruiken voor de sport, maar hoop toch nog ook op lange termijn te kunnen blijven rijden.

Misschien even erbij vermelden, ik heb Franklin sinds hij 4 is, en ondertussen is hij 10. Nooit eerder ergens last van gehad alleen is nu dus de OCD op komen spelen

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door SFranklin op 26-01-16 17:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Elco

Re: OCD Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:05

Ik zou niet voor Tildron gaan, maar operatief laten verwijderen.

SFranklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:12

Elco schreef:
Ik zou niet voor Tildron gaan, maar operatief laten verwijderen.

Oké, heb hier zelf nog niets over gehoord van de DA. Is dit wel goed mogelijk omdat het het hoefbeen betreft en geen gewricht?

Bedankt voor je reactie!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:16

Persoonlijk zou ik ook zeggen opereren. Volgens mij is dat gewoon mogelijk.
Het probleem is, als dat fragmentje niet weggehaald word, heb je een probleem. Alleen vraag ik mij af of er geen serieuze schade al is ontstaan?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar informatie inwinnen kan altijd natuurlijk. Stuur eens een berichtje naar Equitom. In Belgie. Als er iemand top is met OCD operaties, is hij het wel!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:17

Als hij er last van heeft is de beste optie om het operatief te laten verwijderen. Dan zit het namelijk ergens tussen wat ten eerste zeer doet, en waar het ten tweede zorgt voor extra slijtage.
Het is in principe maar een kleine ingreep, waar ze na even herstellen geen last meer van zullen hebben. Als je op lange termijn plezier wil hebben van je beestje lijkt me dit de beste optie ;)

SFranklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:18

Bedankt voor jullie reacties! DA zei dat het niet bij het gewricht zat, dus geen kans op artrose in ieder geval...

kiwiwitje schreef:
Het probleem is, als dat fragmentje niet weggehaald word, heb je een probleem. Alleen vraag ik mij af of er geen serieuze schade al is ontstaan?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar informatie inwinnen kan altijd natuurlijk. Stuur eens een berichtje naar Equitom. In Belgie. Als er iemand top is met OCD operaties, is hij het wel!

Wat bedoel je met serieuze schade onstaan?
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-01-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

SFranklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:25

Contact gehad met DA, hij zei dat operatief verwijderen niet mogelijk was omdat het niet echt een losse chip was maar ik het meer moest zijn als een scheurtje en het stukje nog gedeeltelijk vast zat...
Iemand tips?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:34

SFranklin schreef:
kiwiwitje schreef:

Wat bedoel je met serieuze schade onstaan?

Hij heeft er last van, anders gaat hij niet kreupelenz dat betekend dat het zeer doet, en dan kan er door beweging dus vanalles beschadigen. Wat daar op kan volgen zijn hele andere blessures. Nu weten wij niet precies waar dat het zit. vandaar dat ik je adviseer contact op te nemen met equitom. Daar blijf ik dan ook bij ondanks je laatste post.
Dat kan alleen al door foto's op te vragen bij de huidige DA en deze na overleg door te sturen naar belgie

SFranklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:37

kiwiwitje schreef:
Hij heeft er last van, anders gaat hij niet kreupelenz dat betekend dat het zeer doet, en dan kan er door beweging dus vanalles beschadigen. Wat daar op kan volgen zijn hele andere blessures. Nu weten wij niet precies waar dat het zit. vandaar dat ik je adviseer contact op te nemen met equitom.

Het zit in het hoefbeen, ik zal zeker een mail sturen
Bedankt voor je reactie

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:44

SFranklin schreef:
kiwiwitje schreef:
Hij heeft er last van, anders gaat hij niet kreupelenz dat betekend dat het zeer doet, en dan kan er door beweging dus vanalles beschadigen. Wat daar op kan volgen zijn hele andere blessures. Nu weten wij niet precies waar dat het zit. vandaar dat ik je adviseer contact op te nemen met equitom.

Het zit in het hoefbeen, ik zal zeker een mail sturen
Bedankt voor je reactie

Ja zo ver was ik :p ik bedoelde de locatie op he hoefbeen..
Overigens, als het stukje nog vast zit, is het naar mijn idee geen ocd, maar een breukje?

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:47

mijn paard had het ook opeen op de een of andere dag!
mankeerde ook nooit iets.
we wisten eerst niet wat het was.
van alles geprobeerd.
uiteindelijk was de uitkomst dat ze niet meer beter werd, opereren was geen optie omdat ze al 14 was zou te zwaar voor der zijn..
nu de harde beslissing moeten maken der met pensioen te zetten.
want rijden was echt not done!

SFranklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:50

Liekeeeeee schreef:
mijn paard had het ook opeen op de een of andere dag!
mankeerde ook nooit iets.
we wisten eerst niet wat het was.
van alles geprobeerd.
uiteindelijk was de uitkomst dat ze niet meer beter werd, opereren was geen optie omdat ze al 14 was zou te zwaar voor der zijn..
nu de harde beslissing moeten maken der met pensioen te zetten.
want rijden was echt not done!

Hoi Lieke, zou je me iets meer hierover kunnen vertellen? Waar zat het, ook in het hoefbeen? Had je paardje meerdere fragmentjes?
Heel vervelend voor je in ieder geval dat het zo gegaan is!

kiwiwitje schreef:
Ja zo ver was ik :p ik bedoelde de locatie op he hoefbeen..
Overigens, als het stukje nog vast zit, is het naar mijn idee geen ocd, maar een breukje?

Heb kliniek wat jij aanraadde een mailtje gestuurd om naar hun mening te vragen. Zal DA nog eens spreken om de foto goed te bekijken zodat we uitsluitsel hebben.
En dan maar hopen dat het goed komt allemaal..
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-01-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:01

ja zeker wil ik je meer over vertellen!

het zat bij haar niet in het hoefbeen maar in het sprongegwricht
we dachten eerst aan een ontsteking, maar dit bleek echter niet zo te zijn na 3 kuren antibiotica.
nadat we fotos hadden laten maken zagen ze losse fragmentjes in het spronggewricht.
DA vertelde me dat dit kwam door overgewicht... naja heel raar want mn paard was helemaal niet te zwaar en werd altijd gewoon netjes gevoerd.
DA vertelde dat het met rust en eigen beweging wel goed zou komen.
echter deed mijn paard hier niet aan mee werken en bleef gek doen in de wei.
op een gegeven moment tegen me zin in haar op stalrust gezet.
maar ook dit werkte niet, want hier werd ze alleen maar onrustiger van.
toen ervoor gekozen om veel met haar te lopen.EINDELIJK de zwelling ging weg
ze was daarbij ook heel wat afgevallen.
toen we dachten dat het voorbij was begonnen met longeren! stappen ging super, de hoop kwam weer terug.
maar toen de draf.... en op de volte.
ik dacht dat ze het begaf ze kwam zo moeilijk vooruit was gewoon sneu om aan te zien.
DA er weer bij gehaald deze vertelde me uiteindelijk dat het niet meer goed zou komen voor de sport maar op eigen beweging beter was!

http://www.bokt.nl/img/avatar/ZdgKgI.jpg

dit was haar been op de dag dat we het opmerkte...
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-01-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

SFranklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:05

Liekeeeeee schreef:
http://www.bokt.nl/img/avatar/ZdgKgI.jpg

dit was haar been op de dag dat we het opmerkte...

Vervelend verhaal Lieke! Bij Franklin zien we het ook op de volte voornamelijk, er is echter wel al een beetje vooruitgang tov een maand geleden.
Hoe gaat het nu met haar? Ook al is ze met pensioen, wel een opluchting dat je haar niet hebt hoeven laten in te slapen. Heel erg bedankt voor je reactie !

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:10

bij haar ging het ook met pieken en dalen! dan dachten we weer JAAA ze gaat weer de goede kant op en de andere dag leek het einde..
nu maakt ze het super! ze doet zo af en toe nog een beetje gek in de wei en doet zo der ding.
maar het is nog steeds niet over soms loopt ze nog een dag kreupel.
is nog steeds erg wisselend.
ik hoop zo erg voor je dat het weer goed komt!
en op de volte is ook logisch natuurlijk ligt het gewicht op 1 kant.

nogmaals ik hoop dat het snel goed komt!
misschien dat het helpt maar soleil vond het altijd fijn als we der deden koelen!nu met dit koude weer wel even afdrogen natuurlijk maar ergens is dat toch verzachtend..
neemt niet mee dat dit voor elk paard het zelfde is!

mocht je nog meer vragen hebben! je mag ze altijd stellen!
en heel veel succes met het herstel van je paardje!