grond eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eswestplate

grond eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:53

Hallo allemaal,

Mijn Shadow is grond aan het eten. Ik heb al enige tijd equitop forte gegeven. Maar dat is nu gestopt. En laatst betrapte ik hem er weer op. Hebben jullie een goed idee wat ik kan geven waardoor het stopt (of iig minder wordt)
Bedankt alvast voor het mee denken

Grtjs,
Esther

Azmay

Re: grond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:55

Heeft hij wel hooi tot zijn beschikking?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:00

Mijn paarden doen het ook heel af en toe, volgens mijn dierenarts is het een tijdelijk gebrek aan een bepaald mineraal (silicium, oftewel zand). Ze likken aan de grond of het zand en soms nemen ze er zelfs happen van. Je kunt silicium bijgeven (homeopathisch). Bij mij stoppen de paarden er vanzelf mee, ze doen het meestal maar enkele dagen achter elkaar, twee keer per jaar.
Het heeft naar mijn idee te maken met verharen. Als ze het langer of vaker doen zou ik idd wat bijgeven en de mest controleren op zand.

Onbeperkt hooi geven is altijd goed!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:05

Mijn merrie deed het zelfs zo erg dat ze er koliek van kreeg. Ik heb daarop een bloed en harenonderzoek laten doen. Er moet nl iets missen waardoor ze proberen het aan te vullen met zand. Het kan dus zijn dat er een mineraal in die grond zit die je paard te weinig heeft. (en hier was silicium niet het gebrek ;) ) Hier was koper heel hoog en natrium (zout) selenium en tin heel laag. Ik geef ze nu een theelepeltje zout over het voer en ik heb het dr tot nu toe nog niet weer zien doen, maar ze kan het ook niet meer doen omdat de bodem van de paddock vernieuwd is.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:22

Azmay schreef:
Heeft hij wel hooi tot zijn beschikking?

Ja dat heeft ie gewoon. Hij krijgt voldoende ruwvoer.

Iemand zei laatst idd zout. Ik ga dat proberen. Gewoon keukenzout zonder jodium dan?

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:47

Heeft hij de beschikking over een liksteen?

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:30

Sunke schreef:
Heeft hij de beschikking over een liksteen?

Ja, de heeft hij. En eigenlijk zie ik zelden dat hij daar aan likt.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:40

rina schreef:
Mijn merrie deed het zelfs zo erg dat ze er koliek van kreeg. Ik heb daarop een bloed en harenonderzoek laten doen. Er moet nl iets missen waardoor ze proberen het aan te vullen met zand. Het kan dus zijn dat er een mineraal in die grond zit die je paard te weinig heeft. (en hier was silicium niet het gebrek ;) ) Hier was koper heel hoog en natrium (zout) selenium en tin heel laag. Ik geef ze nu een theelepeltje zout over het voer en ik heb het dr tot nu toe nog niet weer zien doen, maar ze kan het ook niet meer doen omdat de bodem van de paddock vernieuwd is.

Ik heb vanavond ook voor het eerst een beetje zout gegeven. En ik heb er ook klein beetje zonnebloemolie doorgeen gedaan.
Morgen even een beetje mest in bakje met water doen om te kijken of er veel zand in zit. Ik leer hier veel op bokt *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:59

Als ik het mijn paardje zie doen geef ik haar altijd IJlands zeewier en werkt er super tegen

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:53

Mijn veulen doet dit ook . Balen he? Zelfs in de zomerweide doet ze het, ze graaft met haar hoefjes door het dikke gras tot ze zand ziet en dan HAP. Ze eeft 24/7 hooi of gras tot haar beschikking, 2x500 gr. Dodson& Horrel Yongstock&mare muesli en een liksteen. Ik snap er niets van en vind het doodeng. Ik geef haar nu maandelijks maar steeds een kuurtje sandclear voor de zekerheid...haar moeder staat op hetzelfde voer maar doet het nooit? Veulen blaakt van gezondheid verder en is levendig en glimt tegen je op. Raar hoor...

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 18:26

farahdiba46 schreef:
Mijn veulen doet dit ook . Balen he? Zelfs in de zomerweide doet ze het, ze graaft met haar hoefjes door het dikke gras tot ze zand ziet en dan HAP. Ze eeft 24/7 hooi of gras tot haar beschikking, 2x500 gr. Dodson& Horrel Yongstock&mare muesli en een liksteen. Ik snap er niets van en vind het doodeng. Ik geef haar nu maandelijks maar steeds een kuurtje sandclear voor de zekerheid...haar moeder staat op hetzelfde voer maar doet het nooit? Veulen blaakt van gezondheid verder en is levendig en glimt tegen je op. Raar hoor...

Ja,het is echt heel vervelend. Ook bij mij komt hij niks te kort en hij is ook niet ongezond. Het blijft altijd zoeken met paardjes ;) Maar ik probeer gewoon van alles en kijken wat er werkt... Zo'n maandelijks kuurtje is ook slim om te doen idd