Hoesten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Hoesten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:37

Hoi allemaal,

Als eerste wil ik even aangeven dat ik donderdag een afspraak heb met de dierenarts, om misverstanden te voorkomen :-).

Mijn lieve pony van 22 hoest sinds enkele weekjes weer. Iets wat niet fijn is om te zien, een gezond paard hoest niet. Ze loopt zoveel mogelijk buiten, staat nu alleen snachts in een buitenstal. Sinds het opstallen en hooi voeren is het hoesten er weer langzaam ingeslopen. Vorig jaar had ze hier in de winter ook last van gehad (zou het seizoensgebonden zijn?). Toen natuurlijk maatregelen genomen (fenegriek en slijmoplosser) en daarna niets meer gehoord. Dus ook geen dierenarts bij gekomen.
Uiteraard nu weer wat dingetjes geprobeerd maar geen verbetering. Vandaar dat de dierenarts komt.

De hoest is vaak een of twee diepe, droge kuchen, niet aangenaam om te zien. Bij het geven van hooi, geven van voer en ook na het rollen (zou het het stof kunnen zijn??...). Komt geen slijm mee, maar ik heb wel al van die slijmklodders gevonden in de wei. Wit taai slijm. Ze heeft geen snotneus. Wel bij inspanning soms een loopneusje (paar druppeltjes "water").

Tijdens het rijden hoor ik haar niet, soms briest ze 1 x na het losstappen (na ong 10 min onderweg).
Nu is me ook opgevallen dat ze af en toe heel licht "knijpt" met ademhalen bij haar flanken. Bijvoorbeeld tijdens het eten en bij inspanning. Ik heb niet het idee dat ze ontzettend benauwd is (geen super neusgaten/hijgen), maar het zit me toch echt niet lekker!

Uiteraard denk ik zelf gelijk aan het ergste: dampigheid. Voornamelijk door dat "knijpen". Ook hoorde ik van een zogenaamde dampigheidsgroeve. Met draaien lijk ik denk te zien.. Ze is altijd recreatief bereden geweest maar vanwege het hoesten staat ze de laatste tijd stil, af en toe een stukje wandelen of rustig stapritje, iets dat ze echt met plezier doet!

Iemand die mij iets wijzer kan maken? Advies kan geven? Het zit me echt dwars :-(
Een van de paardjes waar ze bij staat heb ik ook al eens horen hoesten. Een paar keer op de wei en ook tijdens het geven van hooi. Precies zon diepe hoest..

Gini

Re: Hoesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:40