hoesten bij aandraven (soms bij instappen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

hoesten bij aandraven (soms bij instappen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:33

Vanaf december hoest mij paard soms een aantal dagen achter elkaar tijdens het aan draven en soms ook tijdens het instappen. Nadat ze een keer een paar keer achter elkaar heeft gehoest, hoor ik haar niet meer hoesten. Ze hoest verder niet op op stal/in de paddock. Ik heb haar een tijdje fenegriek gegeven en dan was er niks meer aan de hand, maar een aantal dagen nadat ik gestopt ben met het te geven hoestte ze toch weer tijdens het aandraven. Tussen door is er ook nog een periode geweest waarin ik haar niet heb horen hoesten (1 à 2 weken zonder dat ze fenegriek kreeg).
Nu is de fenegriek op en twijfel ik of ik een nieuwe pot koop, aangezien ze zolang ze dat krijgt niet hoest. Of dat ik toch even contact op moet nemen met mijn dierenarts (maar ik twijfel op dit niet overdreven is).
Wat is het verstandigst?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:52

Een gezond paard hoest niet ,dus beter even door de veearts laten kijken.
dan weet je precies wat er is en wat je het beste kunt doen

mrie

Re: hoesten bij aandraven (soms bij instappen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:57

Dit komt waarschijnlijk gewoon door stof. Je paard hoest bij het begin van inspaning omdat dan als het warre alles even losgeschud wordt. Als ze het kwijt is is het over. Als ze verder op stal en in de wei niet hoest zou ik me er niet zo druk over maken, veel paarden doen dit. Gewoon doorrijden niks aan het handje....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:59

Toch da laten kijken. Fenegriek is namelijk een middel dat de hoest prikkel onderdrukt, het bestrijdt niks.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:01

Mijn pony deed dit ook, dierenarts gebeld. Bleek ze een stof allergie te hebben, toen heb ik verschillende soorten dingen gegeven (ik weet niet meer wat). Het hielp een paar weken, maar daarna helaas niet meer. Het enige wat echt een beetje helpt is om haar zo stof-vrij mogelijk te houden.

Hoeveel komt je paard buiten? En wordt er stro opgestrooid terwijl ze in de stal staat? En hooi nat of droog?

Verder zou ik wel adviseren om toch even de dierenarts langs te laten komen, allicht is het wel iets heel anders!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:34

mingming schreef:
Mijn pony deed dit ook, dierenarts gebeld. Bleek ze een stof allergie te hebben, toen heb ik verschillende soorten dingen gegeven (ik weet niet meer wat). Het hielp een paar weken, maar daarna helaas niet meer. Het enige wat echt een beetje helpt is om haar zo stof-vrij mogelijk te houden.

Hoeveel komt je paard buiten? En wordt er stro opgestrooid terwijl ze in de stal staat? En hooi nat of droog?

Verder zou ik wel adviseren om toch even de dierenarts langs te laten komen, allicht is het wel iets heel anders!

Mijn paard komt 2 a 3 keer per dag 1 tot 1,5 uur (per keer) buiten (we doen het onderling regelen).
Ze staat soms wel en soms niet erbij als er wordt opgestrooid maar is staat altijd een raampje open (overigens niet haar eigen stal die dan wordt op gestrooid), ze staat op stro en krijgt voordrooghooi dat niet stoffig is (of in ieder geval niet op het oog)
Bedankt voor je reactie! Toch maar even na vragen voor de zekerheid.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:35

Sim schreef:
Toch da laten kijken. Fenegriek is namelijk een middel dat de hoest prikkel onderdrukt, het bestrijdt niks.

Dat had ik ook in mijn hoofd inderdaad, daarom twijfelde ik zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:36

Er is een centraal topic over dit onderwerp waar je al heel wat informatie vindt en waar je ook je eigen vraag kan stellen: [MD] [CENTRAAL] hoestende paarden
Daarom komt hier een slotje.