Cystes baarmoeder verwijderen. Ervaringen gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Cystes baarmoeder verwijderen. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:21

Bij mijn 17 jarige merrie zitten veel cystes in de baarmoeder. Daardoor is een dracht moeilijk te zien en helaas is daardoor al een keer een tweeling over het hoofd gezien. Met alle verdrietige gevolgen van dien.

Ze heeft op 12 jarige leeftijd haar 1e veulen gehad en afgelopen jaar haar 2e veulen. (de tweeling was van 2014).

Ik wil haar dit jaar graag opnieuw laten dekken, maar ik wil eerst de cystes laten verwijderen. Ik wil niet weer die onzekerheid hebben van wel/geen tweelingdracht.

Ik heb al informatie opgevraagd bij een kliniek die deze ingreep uitvoert (De Graafschap in Vorden). De ingreep vindt plaats tussen 2 hengstigheden in. Na die 2e keer hengsten zou ze gedekt kunnen worden.
Maar ik zou heel graag ervaringen willen horen. Is het een blijvend resultaat, worden ze nog makkelijk drachtig (hiermee bedoel ik niet anders dan daarvoor), of juist makkelijker.
Kortom, wat zijn jullie ervaringen!

Setteli

Re: Cystes baarmoeder verwijderen. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:07

Ik denk dat hier weinig ervaringen mee hebben, maar hoop toch dat er iemand is...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:12

Ik zou maar 1 ding kunnen zeggen, bel eens een aantal klinieken op?
Hoe meer je op belt, hoe meer informatie je er over krijgt.

Er zijn vast wel mensen die het hebben gedaan, maar of dit om drachtigheid was of niet... Dat weet ik niet zo.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 00:25

Klopt, alleen het gaat me om de ervaringen van de eigenaar zelf. En als het om een andere reden is gedaan dan drachtigheid, dan hoor ik die ervaringen ook graag.

Ingreep gaat er sowieso komen, maar wat meer info vanuit de kant van de paardeneigenaar is altijd goed.

Sylvana_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:51

Zojuist gehoord dat mijn merrie hetzelfde moet ondergaan. Is jouw merrie inmiddels behandeld? Ik ben heel benieuwd naar ervaring en een indicatie van de kosten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 15:20

Ik heb uiteindelijk toch besloten het niet te doen. Mede omdat de vorm van de cystes niet ideaal waren om weg te halen. Ze heeft allemaal ronde bolletjes. Champignon vormige waren makkelijker.
Kosten waren ongeveer 300-400 euro.

Ik heb mijn merrie inmiddels drachtig van de 1e inseminatie, maar het was wel pas op dag 31 zichtbaar.

Wat is de reden dat je het bij jouw merrie wil laten doen?

Sylvana_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:44

Ik heb uiteindelijk toch besloten de cyste te verwijderen. Ik heb haar al 2x (seizoenen) geprobeerd te laten dekken. Eerste seizoen was de na 3x insemineren drachtig, maar volgens de dierenarts destijds was het een tweelingdracht. Het weghalen van 1 van d 2 vruchtjes is tot 3x toe mislukt. En toen hebben we alles weg moeten laten halen voor de zekerheid.

Het jaar erna is het niet gelukt, ondanks dat ze enorme eieren had en er geen enkele reden was dat het niet zou kunnen.

Afgelopen jaar heb ik het niet gedaan, omdat ik geen zin had in de hele poppenkast. Na 2jr al dat gedoe was ik er toch wel even klaar mee.

Mijn vriend wilde echter nog 1 poging wagen en toen we naar de hengstenshow geweest waren was ook ik overstag. Bij controle door de dierenarts kwamen we er echter achter dat e een grote cyste had (enkele cm's), precies op de plek waar normaal het vruchtje zou nestelen. Achteraf denkt de dierenarts nu (andere dan 3jr geleden) dat de tweelingdracht van toen misschien ook al de cyste was. Hij zit op een vervelende plek, waardoor je het snel over het hoofd ziet. Dit risico wilden we dus eigenlijk niet nemen.

Omdat ze toen wel al hengstig werd hebben we er voor gekozen om eenmalig (op de gok) te insemineren. Dit is niet gelukt.. De week erna is de cyste met succes verwijderd. Alles zag er daarna perfect uit en inmiddels is ze weer geïnsemineerd. 6 juli krijgen we eindelijk het verlossende woord.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 22:32

Hopen dat het goed is gegaan Sylvana! Wat waren de kosten bij jou voor de behandeling?

Mijn Jazzy is al bijna 3 maanden drachtig. Volgende week nog een keer een scan en dan gaan we aftellen!