Bult na medicatie..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Bult na medicatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:11

Ik kon geen topic vinden waar ik een antwoord uit kon halen, dus even nieuwe geopend :)

Ruim een maand geleden kreeg mijn Arabier koliek. Hiervoor heeft hij op de kliniek gestaan, waar ze ook wormen, zand in de darmen en een verstopping vonden. Ook kreeg hij daar last van een depressie. Tijdens deze periode op de kliniek heeft hij pijnstilling, bloedtesten en vele verdovingen gekregen. Vanwege zijn slechte verleden vetrouwd hij weinig mensen, vooral op een vreemde locatie. Hierdoor kreeg hij bij zo goed als elk onderzoek wel verdovingsmiddelen. Toen hij op het laatst depressief werd en minder gestresst (qua uiterlijk natuurlijk), hebben ze ook weer bloedtesten gedaan.

Toen ik hem kwam ophalen, had hij een grote bult op de hals. Ze vertelden mij dat dit door de naalden kwam, vanzelf weg zou gaan en er niet teveel aan moest zitten. Nu heb ik dit vaker gezien na vaccinaties, dus maakte me ook geen zorgen. Ze vertelden mij dat het kon zakken en vervolgens zou verdwijnen.

De week na de kliniek, zakte de bult inderdaad en werd het meer een lange verdikking. Hij is niet veel in beweging geweest omdat hij mentaal van het padje was, maar staat dag en nacht buiten. Hij heeft dus niet stil gestaan.

Nu, een aantal weken later, zit er dus nog steeds een bult op dezelfde plek als toen ik hem ging ophalen.
Hij is niet warm, niet knoerthard maar ook niet super zacht en hij reageert er niet gevoelig op. Ik kan er gewoon aan voelen en voorzichtig knijpen zonder dat hij daar op reageert.
Binnenkort komt de dierenarts weer voor entingen, uiteraard laat ik hem er dan naar kijken. Maar misschien weten jullie wat dit kan zijn. Moet ik me zorgen gaan maken? Zijn er methodes die er voor zorgen dat het volledig verdwijnt?

Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf een verhaal, dus morgen maak ik nog even een foto! :)

Amalarab

Re: Bult na medicatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:21

bij mijn verzorgpaard verdween de bult na een aantal weken
ik vertelde het de DA bij
de volgende vaccinatie en die is dus ergens anders gezet, ik geloof in de borst

tip voor het vervolg, uit voorzorg: zo nu en dan psyllium door t voer tegen het zand
en verdiep je in (ont)wormen

succes met je QR Marc nakomeling!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 00:13

Dankje! Mestonderzoek en eventueel ontwormen is iets wat ik regelmatig doe :)
Psylliumzaad is zeker iets wat ik regelmatig ga bijvoeren. Heb het van de kliniek toen meegekregen als nabehandeling, maar kan natuurlijk nooit kwaad om het bij allemaal eens regelmatig te doen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 05:35

Waarschijnlijk is het nog vocht. Als je het echt niet vertrouwd gewoon even bellen :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:41

Kan dat echt zo lang duren?
Vandaag nog even een foto gemaakt. Lijkt niet volledig op de huid te liggen, alsof 2/3 in de hals ligt..
De dierenarts komt sowieso binnenkort langs, maar als iemand zegt dat dit ernstig is ofzo, komt 'ie natuurlijk direct :)

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:42

Ik denk dat het meevalt. Het is na de prik gekomen. Misschien vind de lijf van het paard het moeilijk om die bult af te breken en heeft het gewoon net iets meer tijd nodig om te helen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:49

Bloeduitstorting kan ook. Mijn merrie is ooit op haar bil getrapt werd ook een bult heb toen compagel moeten smeren. Volgens de dierenarts zou hij weg moeten trekken maar 4 jaar later zit hij er nog.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:53

Soms loopt het middel in de hals als ze de ader niet goed te pakken hebben , kan een reactie van het lichaam zijn. Kan ook een ontsteking zijn. Zolang de plek haar niet teveel zeer doet en haar temperatuur goed is gewoon zo laten. Masseer de plek dagelijks om de bloedsomloop te bevorderen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:18

Ik zou denken aan vocht, maar zou gewoon de dierenarts bellen om een diagnose vast te stellen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:29

Hmm dus toch waarschijnlijk vocht.. Gelukkig heefr hij er geen last van, is zijn overdreven vrolijke zelf, geen koorts en loopt ook gemakkelijk laag. Zal in ieder geval elke dag wat masseren en misschien eens kijken naar zo'n gel. Wie weet helpt het! :)