SnuitjeLove schreef:@soesita. Kun je mij wat meer vertellen over dat beslag?
Mijn smid raadde me aan om het eens met duplo te proberen. Mijn haflinger (20) heeft zoals gezegd arthrose en staat in de zomer op ijzers en in de winter zonder. Hij wordt 3-4x per week licht bereden (of anders aan het werk gezet). Het probleem was dat hij in de winter zonder ijzers steevast hoefzweren krijgt en dat de wegen hier ook erg hoefonvriendelijk zijn; veel asfalt en grove en fijne kiezels, puin, stenen,...
Mijn hoefsmid, die ik volledig vertrouw, vertelde over zijn goede ervaringen met het duplo beslag bij paarden met arthrose. De kern van het beslag is van ijzer, maar de mantel is van kunststof. Dit dempt de schokken en ontlast de pezen, banden en gewrichten, terwijl de ijzeren kern de stabiliteit doet behouden. Tegelijkertijd wordt de zool extra tegen invloeden beschermd, omdat het een gesloten ijzer is. Opstollen door sneeuw is verleden tijd.
Hoewel het beslag duidelijk duurder is dan conventionele ijzers heb ik de raad van mijn smid gevolgd en loopt mijn pony sinds kort op duplo's. En ik moet zeggen dat ik een duidelijk verschil zie, vanaf de eerste dag. Mijn pony is veel voorwaartser, vrolijker en loopt ook in draf weer helemaal regelmatig. De grip is vergelijkbaar met blootvoets en de slijtage aan het kunststof is gering, zodat ik goede hoop heb dat de ijzers twee beslagperioden meegaan, zoals mijn smid ook voorspeld heeft.
Daardoor valt het prijskaartje uiteindelijk toch weer mee en heb ik een pony die weer vrolijk aan het werk wil gaan. Toegegeven, ik ken de duplo's dus nog niet erg lang. Maar als dit het resultaat is ben ik definitief om. En mijn smid beweert dat ik anders pas de tweede klant zou zijn die er op terug komt. Alle andere klanten met duplo's blijven tevreden. 
Edit: Typo's