Atrose..welke oefeningen kunnen we doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Atrose..welke oefeningen kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:07

Hallo

Mijn arabische merrie vertoont verschijnselen van atrose. Ze is inmiddels als weer bijna 20 jaar en is vroeger fokmerrie geweest (6veulens gehad). Ook is rond haar 15e jaar kissing spines in haar rug ontdekt. Toch hebben we tot een half jaar geleden nog veel bosritjes gemaakt en af en toe wat dressuur gereden.
Nu is ze afgelopen herfst erg kreupel geweest en daar wel weer goed van hersteld maar ik durf het toch niet aan om er weer op te stappen, ook omdat ze al een tijdje atrose verschijnselen vertoont. Stijf in de achterhand, af en toe blijft haar achterbeen 'haken'. En bij de hoefsmid heeft ze moeite om haar achterbenen weer neer te zetten nadat ze lang vast zijn gehouden. Wel staat ze rondom op ijzers omdat ze anders op haar versen loopt.

Nu doe ik de laatste tijd niet zoveel met haar omdat ik haar niet zwaar wil belasten. Ik wandel zo'n 2 keer per week een halfuur tot 3 Kwartier over de weg of in het bos.
Maar ik vroeg me af wat ik nog meer kan doen. Ik lees overal dat het belangrijk is om juist de spieren goed te trainen. We hebben wel een bak maar die is heel zwaar en ik weet niet of het schadelijk is om haar daarin te longeren.

Tips gevraagd.

Arabesk

Re: Atrose..welke oefeningen kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:26

Het paard staat op ijzers omdat ie anders op de verzenen loopt? Uh? Een paard hoort op de straal, een deel van de zool en de hielen te lopen. Heb je foto's van de hoeven?

Artrose wordt erger door minder schokdemping. Ijzers helpen de schokdemping om zeep en de straal draagt ook nog eens niet mee, die zorgt ook voor schokdemping. We hebben hier drie paarden met atrose zonder ijzers staan op hun verzenen so called, en ze lopen beter dan ooit met ijzers.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:26

ja het klinkt nu alsof de hoeven helemaal misvormd zijn, dat is niet zo hoor. Ik zal van de week even een foto proberen te maken.
Ze heeft zeg maar een beetje platvoetjes, en staat wat naar achter gekanteld met haar hoeven. Als ze geen ijzers heeft raakt een stukje van haar versenen de vloer/weg hierdoor liep ze moeilijker en ontstonden er wondjes. Als ze op ijzers staat is dit wat verhoogd waardoor ze dus niet de grond raakt.
Overigens heeft ze dit alleen bij haar voorhoeven.

Is er geen alternatief beslag voor paarden met atrose dan?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:36

Aan de glucosamine en gaan beginnen met recht richten en je hebt nog jaren rij plezier! Rust roest :).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:43

Hier ook 1 met artrose 23 jaar
haal ik hem nu van de ijzer af heb ik geen idee of hij moeilijk loopt of kreupel is van de ijzers eraf of van de artrose.

Overleg gewoon met je hoefsmid.
Als jij vertrouwen hebt in je hoefsmid geeft hij je ook goed advies.

Je kent jouw paard het beste.
Ik rij nu niet meer.
Heeft artrose in hals en rug.
Hij had geen plezier meer in het rijden en begon wat onregelmatig.

we gaan nu wandelen en ik longeer hem gewoon door de hele bak heen los.
Geen longeertouw of hulp middelen vind ik fijner voor zijn hals en hij loopt meer rechte lijnen.
Niet de hele tijd om een volte.
Dat is even oefenen ook het veranderen van hand maar het gaat steeds beter.
Verder ben ik mij aan het verdiepen in grondwerk.
Kan je fietsen met je paard?

Als je een goede instructrice hebt in de omgeving kan je ook gaan werken aan de hand vanaf de grond voor de bespiering.
Als jouw paard werken nig leuk vind is dat ook een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:48

Foto's maken en met je dierenarts en hoefsmid overleggen hoe verder. Niet teveel zelf gaan dokteren. Je paard kan nog best lang mee, maar zoek daar hulp bij.
En sorry, maar dat 'ga rechtrichten' vind ik een dooddoener. Goed rijden kan helpen, rechtrichten is daar een onderdeel van.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:56

Ik ben van plan niet meer te gaan rijden. Ik merk dat ze daar geen plezier van heeft. En ik weet niet of het met 80kg verantwoord is om op een arabiertje van 20 nog te klimmen met kissing spines.
Dat los longeren in de bak vind in wel een goed idee. Is het alleen niet schadelijk als de bak erg zwaar is?
Aan de hand wat oefeningen doen om de hals spieren wat te versterken lijkt mij ook wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:59

Los longeren heeft geen effect als je een paard niet bijzet. Longeren met een paard met ks heeft alleen nut als je hem bijzet. Een zware bak is niet gewenst met een ks+artrose paard.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:03

Met kissing spines heb ik geen ervaring, maar ik heb ook een 22 jarige pony met artrose in beide achterbenen staan. Je merkt dat ze met hoeven krabben en de hoefsmid wat meer moeite heeft, maar ze gedraagt zich als een 3 jarige, haha. Ze staat 24/7 buiten zonder dekens, ook in de winter. Zo'n 2/3 keer per week loopt ze een beginnersles van een uur. Zelf kan ik haar ook nog goed rijden, doe volop reining met haar.
Als ik merk dat ze last heeft of niet wilt, dan doe ik het ook niet. Zo spring ik niet meer met haar, want hier krijgt ze duidelijk last van haar achterbenen.

Ik zou vooral laten bewegen door middel van grondwerk of rustig rijden. Zal inderdaad wel opletten met longeren met touw, op een kleine cirkel is vaak niet prettig voor ze. Loswerken kan hier inderdaad wel bij helpen. Dan kan ze haar eigen weg kiezen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:09

Los longeren is gewoon je paard wat vrije beweging geven en je ziet gelijk hoe hij loopt.

Je kan hem overgangen laten maken als hij goed reageerd op je stem.
Je loopt zelf ook wat mee en hoe vaker je doet hoe meer ontspanning en gaat hij ook lekker met zijn neus richting de grond.
Je laat hem eens bij je komen zet hem eens wat passen achterwaarts gewoon lekker spelen en laten bewegen.
Soms is het voor paarden gewoon genoeg en dit soort paarden zijn het werken zat.
Ik zie graag dat een paard plezier heeft.
Hier ook had er echt geen zin in en moest hem meeslepen naar de bak.
En inderdaad anderen zeggen in beweging houden enz enz.
maar je hebt er zelf ook geen goed gevoel meer bij en plezier in.
Maar doet het maar omdat anderen het zo graag willen zien of zeggen dat het beter is.
Luister gewoon naar je paard.

soms is het gewoon genoeg en moet je anderen dingen gaan doen en het rijden achter je laten.

Maar inderdaad een zware bak is niet handig nee.
daar hebben wij weer geen last van.

Wil je wel met hulpmiddelen longeren moet je dat gewoon doen.
Ik doe het niet meer ivm artrose hals zit er zo min mogelijk aan en het verlengd zijn leven echt niet meer met bv 2 of 3 jaar.
Hij mag nu leuke dingen doen.
altijd zwaar in de sport geweest en getraind en genoeg is genoeg.
Maar dat is ieder voor zich.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 30-01-16 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:11

Ik heb voor mijn paard (soortgelijke situatie: 20 jaar, arthrose, kan niet zonder ijzers) in overleg met mijn
smid nu duplo beslag. En ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is! Hij loopt weer soepel en met veel plezier. Dit beslag is elke cent waard!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:13

Vind 80 kilo zo ie zo te zwaar om op een paard te zitten.. niet banketstaaf bedoelt!

Recht richten is de basis van het rijden, maar veel mensen doen dat niet of doen het verkeerd.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 21:52

@soesita. Kun je mij wat meer vertellen over dat beslag?

80kg hoef helemaal niet te zwaar te zijn als je gewoon goed met de beweging van het paard mee gaat en hem niet tegen werkt. Maar aangezien mijn paardje maar 1.48m is en al wat rug problemen heeft vind ik het voor mijn eigen paardje niet verantwoord

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:06

SnuitjeLove schreef:
@soesita. Kun je mij wat meer vertellen over dat beslag?

Mijn smid raadde me aan om het eens met duplo te proberen. Mijn haflinger (20) heeft zoals gezegd arthrose en staat in de zomer op ijzers en in de winter zonder. Hij wordt 3-4x per week licht bereden (of anders aan het werk gezet). Het probleem was dat hij in de winter zonder ijzers steevast hoefzweren krijgt en dat de wegen hier ook erg hoefonvriendelijk zijn; veel asfalt en grove en fijne kiezels, puin, stenen,...

Mijn hoefsmid, die ik volledig vertrouw, vertelde over zijn goede ervaringen met het duplo beslag bij paarden met arthrose. De kern van het beslag is van ijzer, maar de mantel is van kunststof. Dit dempt de schokken en ontlast de pezen, banden en gewrichten, terwijl de ijzeren kern de stabiliteit doet behouden. Tegelijkertijd wordt de zool extra tegen invloeden beschermd, omdat het een gesloten ijzer is. Opstollen door sneeuw is verleden tijd.

Hoewel het beslag duidelijk duurder is dan conventionele ijzers heb ik de raad van mijn smid gevolgd en loopt mijn pony sinds kort op duplo's. En ik moet zeggen dat ik een duidelijk verschil zie, vanaf de eerste dag. Mijn pony is veel voorwaartser, vrolijker en loopt ook in draf weer helemaal regelmatig. De grip is vergelijkbaar met blootvoets en de slijtage aan het kunststof is gering, zodat ik goede hoop heb dat de ijzers twee beslagperioden meegaan, zoals mijn smid ook voorspeld heeft. :) Daardoor valt het prijskaartje uiteindelijk toch weer mee en heb ik een pony die weer vrolijk aan het werk wil gaan. Toegegeven, ik ken de duplo's dus nog niet erg lang. Maar als dit het resultaat is ben ik definitief om. En mijn smid beweert dat ik anders pas de tweede klant zou zijn die er op terug komt. Alle andere klanten met duplo's blijven tevreden. :D

Edit: Typo's

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:17

Oke bedankt voor de info! Ik ga het er eens over hebben met de dierenarts en de hoefsmid

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:41

Ik geef mijn oudje glucosamine van Horseflex en daar doet ie het duidelijk beter mee dan zonder.
Hij staat zonder ijzers in een loopstal/paddock.
Echt er iets mee doen doe ik niet meer. Vorig jaar ging fietsen nog wel goed maar ook dat word minder...de fun gaat eraf en hij heeft veel tijd nodig om warm en soepel te worden. Hier kan ik dan echt zien dat het hem moeizaam gaat.

Ik pas mij aan...beetje wandelen, soms een stapritje en misschien van de zomer weer eens op de iets.
Hij is bijna 25 en ik probeer het hem zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Artrose is gewoon een soort van slijtage en een typisch ouderdoms kwaaltje.