De gouden tip..huidproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

De gouden tip..huidproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:48

Mijn merrie Ice kampt al vanaf dat ik haar heb met huidproblemen. Ze heeft alleen last op de roze delen van haar huid. Ze heeft een aantal vlekken waar donkere huid onder zit en daar heeft ze ook nooit last.
Toen ik haar kocht had ze regenschurft, wat na een aantal maanden mooi genezen leek te zijn. Die zomer kreeg ze kale plekken op haar hoofd maar deze leken niet te jeuken.

Paard gewassen met imaverol, netjes om de paar dagen en de schimmel leek weg te zijn.
Tot ze vorige winter wéér last kreeg van huidproblemen. Nu in haar manen en staart. Ze heeft toen een deel van haar manen en de bovenkant van haar staart helemaal afgeschuurd..
Wederom gewassen met imaverol en de manen en staart groeiden in de zomer weer netjes aan.

Afgelopen najaar kreeg ze ineens weer last van regenschurft. Dit behandeld met Betadine en maar een deken opgedaan. Daar bleef de vacht mooi onder.
Vanaf het voorjaar tot nu vind ik elke keer korstjes en plekjes op haar huid. In haar nek, op d'r buik, eigenlijk overal. Deze korstjes haal ik eraf en dat vindt ze heerlijk. Het jeukt enorm voor haar.
Laatst weer helemaal gewassen met imaverol maar de klachten blijven.

Nu sinds 2 maanden is de staart/manen ellende ook weer begonnen.
Vieze schilfers bij haar staart en in haar manen en deze worden vanzelf open rood geïrriteerde plekjes.
Ze heeft er nu ook weer jeuk aan en is weer bezig haar staart stuk te schuren |( .
Ik heb haar weer 4 keer behandeld met imaverol.. hier werd het wel minder van maar nu zag ik vandaag dat het weer erger wordt. Ook vond ik weer allemaal bultjes in haar nek..

De va heeft er ook naar gekeken en die zegt dat het elke keer schimmel is en ik moet wassen met imaverol.. Ik kan er bijna een abonnement opnemen inmiddels ;(

Heeft iemand een gouden tip? Eventueel een voedingssupplement of iets wat door haar voer kan?

Ze krijgt alleen gras mix (2 handjes per dag) en verder onbeperkt ruwvoer, gewoon hooi van eigen land.
Als ze veel gedaan heeft krijgt ze wat haver na het rijden.
Ik heb al puur lever bijgevoerd om de weerstand wat meer op pijl te krijgen en ze krijgt af en toe een vitamine spuit. Ook al heb ik het idee dat dit meer voor de lekker is dan dat het wat doet.

Voorheen gaf ik haar wel omega 3 olie van NAF.

Ik hoop echt dat iemand een goede tip heeft en dat ze hier vanaf kan komen, want het is ontzettend sneu.. -O-
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-01-16 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

jaji

Re: De gouden tip..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:55

Wellicht dat dagelijks een goed vitamine en mineralen supplement kan helpen haar weerstand te verbeteren. Dit voer je dus naast het hooi. Bijv. Brokjes van marstall force. Dosering staat op de verpakking. De kans dat ze nu toch tekorten heeft is zeker aanwezig.

maximuss

Re: De gouden tip..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:58

Als het niet weggaat met een vitaminesupplement zou ik eens een biopsie laten doen van zo'n plek en laten onderzoeken op huid/ immuuniteits ziekten (bv pemphigus).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:59

jaji schreef:
Wellicht dat dagelijks een goed vitamine en mineralen supplement kan helpen haar weerstand te verbeteren. Dit voer je dus naast het hooi. Bijv. Brokjes van marstall force. Dosering staat op de verpakking. De kans dat ze nu toch tekorten heeft is zeker aanwezig.

Mocht dat het geval zijn, is het geven van een vitamine spuit nutteloos. Omdat er ook zat in zit waar een dier geen terkort aan heeft en overdosering is niet altijd onschuldig. Mocht ts dit vermoeden hebben, raad ik bloedonderzoek aan en gerichte toevoeging van het tekort.

Los daarvan zou ik met dit dier naar Utrecht gaan of met een kliniek die er mee samenwerkt. Laat een biopt nemen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:11

Kan ze St Janskruid gegeten hebben? Mijn merrie heeft het een keer gegeten in een grote wei zo'n 7 jaar geleden. Ze kreeg overal korsten. Leek een beetje op mok over het hele lijf op willekeurige plekken.

Kan misschien ook zijn als de hormoonhuishouding niet goed is, heeft ze toevallig hormoonspuiten gehad? Daar kunnen paarden van gaan schuren en korstjes krijgen als ze het niet verdragen. Zoiets duurt even voor zoiets het systeem weer uit is.

Is er al bloed geprikt? Je kunt misschien ook nog voor allergieen laten prikken. Daar kan soms ook wat uitkomen. Een spuit tegen schimmel is ook een optie maar zou ik de DA gewoon een voor raadplegen.

Mijn Quarab heeft ook eens hard geschuurd in de zomer, toen had ze net een veulen gehad en toen had ze er schijnbaar last van met haar hormonen, daarna was het weg. Ook heeft ze een tijdje last gehad van slechte huid en toen heb ik met appelazijn gewassen. Ik weet niet eens meer wie het me had aangeraden maar het ging wel weg.

Zijn een paar opties die me te binnen schieten. Hopelijk vindt je een oplossing voor Ice :(:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:15

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:21

Knert schreef:
jaji schreef:

Mocht dat het geval zijn, is het geven van een vitamine spuit nutteloos. Omdat er ook zat in zit waar een dier geen terkort aan heeft en overdosering is niet altijd onschuldig. Mocht ts dit vermoeden hebben, raad ik bloedonderzoek aan en gerichte toevoeging van het tekort.

Los daarvan zou ik met dit dier naar Utrecht gaan of met een kliniek die er mee samenwerkt. Laat een biopt nemen.

Ik zie dat meer mensen een biopt aanraden, dat ga ik doen.
Ik vraag me wel af wat de toevoeging zou zijn om met haar naar een kliniek te gaan? Neem aan dat mijn eigen DA dit ook kan.

Chimello; St. Janskruid denk ik niet maar ik kan het ook niet helemaal uitsluiten.
Bleven de klachten bij jou merrie lang aanhouden en terugkomen?

Ze is vorig jaar wel flink ziek geweest en heeft corticosteroïden gehad, best lang ook.. Inderdaad hormonen.. wat goed dat je daaraan denkt. Dit was vorig jaar juni. Zou het kunnen dat ze hier nog steeds niet helemaal overheen is?
Appel azijn staat in de kast, ik kan het zoizo een keer proberen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:40

Wat een kliniek meer kan bieden dan een reguliere DA? Nou omdat vele zeldzame maar wellicht ook met een simpele remedie, vaak niet wordt herkend door een reguliere DA.

Hier een jaar aan het klungelen geweest met een 10 jarige merrie. Vaak een DA bij gehad die mij, na de zoveelste behandeling, ook advisereerde om te stoppen en ook te laten testen hoe pijnvrij het dier was (einschuss 1 been door aandoening huid) om wellicht zelfs over te gaan op vroegtijdig pensioen of zelfs slacht.

Vele tips gekregen, niets hielp of was van zeer korte duur. Op aanraden van instructrice van DA gewisseld die samenwerkt met Utrecht. Biopten laten nemen en opgestuurd naar Utrecht.

Als reactie: zeer zeldzaam maar uiterst goed te behandelen. Einschuss was ook meteen van tafel. Medicijnen mee met als opmerking dat ik af moest bouwen maar misschien nooit echt zou kunnen stoppen.

Na 1 lange behandeling afgebouwd tot geen medicijnen... En? Volledig weg! Zelfs nu met al die blubber. Loopt ook weer in de sport! 100% goed in orde.

Kosten? Bijna 490 euro, voor 2 bezoekjes, 1 keer 3 biopten, rontgen van 7 plekken om botproblemen voor de zekerheid uit te sluiten (mijn verzoek), medicijnen en onderzoek te Utrecht. Binnen 12 weken opgelost!

Kosten bij mijn eerste DA? Bijna 2000 euro, geen remedie en het advies om op slacht over te gaan. Jaar mee onder de pannen geweest.

Voor mij een reden om voortaan meteen naar de betere kliniek te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 24-01-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: De gouden tip..huidproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:47

Schimmel geeft normaal gesproken geen jeuk dus dat schuren is dan sowieso vreemd.
Op de plekken zou je 2x daags zink-zwavelpasta van Groene Os kunnen smeren. Verder zou ik toch eens voor een parasietenverdelger gaan als dectomax of sebacil.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:47

Je zou kunnen proberen om haar te vaccineren met Insol-D. Dat is een preventief middel tegen schimmel, dat ook de algehele huidweerstand verhoogd. Niet goedkoop, maar dat zou mijn volgende stap zijn.

Verder ben ik het eens met Knert.
Niet te veel mee blijven prutsen & een goede DA zoeken. Utrecht is erg goed met huidproblemen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:24

Bedankt voor de reacties. Dat geeft weer wat meer overzicht van de verschillende opties.
Ik ga maar is informeren bij Utrecht wat de opties zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:51

Je zou nog een zuiver vitamine brokje kunnen proberen, waardoor ze meer vitamines binnen krijgt maar geen 'troep/ballast'.
Ik vind pure feed en your horsetrace dan wel een aanrader, daar is mijn paard met huidproblemen ook goed van opgeknapt.
www.purepaardenvoeding.nl

Verder heb ik goede ervaringen met het gebruik van vetericyn voor plekjes op de huid, ook allergische reacties, schimmelachtige plekjes e.d.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:58

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:00

Inwendig Sulfur homeopatisch.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:11

Heb je kokosolie al eens geprobeerd?
Laten smelten (even laten afkoelen zodat het niet te heet is) en dan over de huid gieten en inmasseren.
Een paar keer per week herhalen.
Dit heeft wonderen verricht bij een verwaarloost paard met ernstige regenschurft!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 10:05

Ik heb net spul besteld van de groene os voor de hormoon huishouding en ga straks ander voer halen. Ik zal kijken of ze dat pure in het assortiment hebben.

Kokos olie nog niet geprobeerd. Ik zal zowel appel azijn als kokosolie proberen. Baat het niet dan schaad het niet. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:59

Maris schreef:
Huidproblemen en ook weerstandsproblemen (zoals schimmel) KAN duiden op zinktekort. Zie oa http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Ja en ook seleniumtekort geeft huidproblemen :j

Icecrystal;

Denk dat je beer kunt gaan voor een algeheel bloedonderzoek, kijken naar tekorten en beginnen met een goed kompleet supplement om te kijken of het dan verbeterd :j

Appelazijn beetje mee uitkijken, sommige dieren die last van de maag hebben kunnen er niet goed tegen.
En kokosolie kun je ook inwendig geven, maar heel langzaam de dosering opbouwen, kans op dunne mest is namelijk wel aanwezig.

Persoonlijk zou ik kiezen voof bloedonderzoek op tekorten en dan pas kijken wat er het beste in kan :j

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:02

Ik ga nu eerst behandelen voor mijt, ik kreeg via pb de vraag of we kippen op stal hebben en laten we er nou 20 hebben rondlopen..

Daarnaast wil ik zoizo een bloed onderzoek laten doen om te kijken wat er scheelt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:04

Heeft ze geen luizen of mijt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:05

Ja is wel handig ja, dan heb je ook wat meer zekerheid over de algemene gezondheid van je paard he :j

Mijt is wel vervelend, hopelijk is dat het en ben je er zo van af.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:05

Kippen en paarden zijn idd geen goede combi. Je kunt dan byemite gebruiken (ook in de kippenren)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:52

Ik heb ook een pony die ieder jaar allerlei huidproblemen heeft. Toen we hem kregen had hij een slechte , ruwe vacht. Maar met lijnzaad of omega olie bijvoeren was dit na een tijd stukken beter.
ieder jaar wordt zijn hoofd gedeeltelijk kaal. Geen jeuk of beschadigde huid, maar de haren vallen uit.
na een maand of 2 is het weer bijgegroeid en blijft het goed.

Ook had hij einde zomer op zijn schouder en been dikke korsten die er niet af te weken of krabben zijn. Ook hier geen jeuk en na maanden zijn ze weg. Oorzaak.........?
vorig jaar had hij ineens onder ! De manen een stuk onstoken huid. Helemaal warm en zijn hals was heel erg dik en het zag er vies uit. Over de lengte van zijn hals maar nergens anders. En gelukkig weer totaal geen jeuk.

De dierenarts had zoiets nog nooit gezien. Vooral het feit dat het alleen onder de manen was en nergens anders was raar.
Hij heeft korte en redelijk dunne manen dus van de warmte kwam het waarschijnlijk niet. En cortisonzalf hielp niks.
uiteindelijk is het over gegaan door hem uit de zon te houden en alleen buiten zonder zon en ' s nachts. (Gewoon maar iets geprobeerd).

nu voer ik hem al meer als een jaar healthy herbs normaal brok omdat daar geen granen of toegevoegde suikers in zitten. Daar doet hij het goed op. Ik heb het idee dat het nu echt effect heeft omdat hij voor het eerst deze winter prachtig en glanzend in zijn wintervacht zit. Hij is vrolijk en actief.

ik ben benieuwd hoe het komende zomer zal gaan, maar ik hoop dat het natuurlijke voer er voor zorgt dat hij gezond blijft.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:02

Dingogirl, het 'kaal' worden aan het hoofd herken ik ook. Mijn paard had er deze zomer voor 't eerst last van, buiten het feit fat hij krabsporen had, leek zijn haar over het hele hoofd enorm uitgedund. Ben er ondertussen achter dat hij 5 grote allergieen heeft en wij zijn nu via inspuitingen aan het desensibiliseren. In ons geval vrees ik echter dat door de meerdere allergieen de klachten nooit helemaal zullen verdwijnen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:53

we kunnen geen allergieën vaststellen dus we weten niet waardoor hij steeds nieuwe huidproblemen krijgt.
maar ik probeer zijn imuun-systeem zo min mogelijk te belasten door natuurlijk voer.
verder moet je bij een nieuw pak hooi, het oude hooi mengen met het nieuwe want ook dat kan reden zijn voor problemen.
ik overweeg ook om hem niet te laten enten dit jaar omdat hij nog jong is en nog niet op ander terrein bij vreemde paarden komt. kijken of dat nog iets uitmaakt voor zijn huid deze zomer.

gelukkig heeft hij nooit jeuk van deze dingen want dat zou het probleem alleen maar groter maken.

Afbeelding

zo begon het in de zomer altijd.

Afbeelding

en zo is hij nu.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:01

Lijkt een beetje op wat mijn pony had;
http://oi57.tinypic.com/i2odjq.jpg

Dierenarts kon niets ontdekken wat het was, heb haar van top tot teen laten onderzoeken. Allerlei zalfjes geprobeerd. Uiteindelijk is het weg getrokken met honingzalf, op oud gras staan (dus gras was helemaal uitgebloeid is), en een eczeemkap erop.