Hoe zat het ook al weer: kreupelheid en harde/zachte bodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Hoe zat het ook al weer: kreupelheid en harde/zachte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:02

Heb normaal gesproken een hekel aan dit soort topics, en nou plaats ik er zelf een...

Oké, het verhaal.
Anderhalve week geleden osteopaat bij mijn paard gehad, zat wat vast in het bekken maar niets noemenswaardigs. 4 dagen (paddock)rust, daarna (zondag) weer rustig opbouwen (hij kon wat wiebelig voelen achter)
Door de vorst werd het zondag niet rijden, maar spelen voor de paarden in de losgooibak. Maandag ook nog niet gereden door een dienstwissel, dus dinsdag pas erop. Met losgooien merkte ik wel dat paard wat moeite had met kantelen van het bekken, wat je vooral zag bij het verruimen in de draf. Dinsdag met rijden was dit ook zo, maar werd het wel beter met rustig lang en laag rijden.
Woensdag nog wel wat stijf, maar verder niet meer. Donderdag gelongeerd, weinig meer te zien, ook niet bij verruimen. Hierdoor heeft mijn moeder vrijdag gewoon gelest (basis, gewoon lekker ontspannen in de rondte kunnen rijden). Ik les normaal gesproken ook, maar heb dat nog niet gedaan omdat ik meer van hem vraag (M1-niveau). Nog instructie, nog ik hebben iets gezien, en mam heeft niets geks gevoeld.

Vandaag bij het uit stal halen leek hij wat stijf, beetje alsof hij op eieren liep. Losgezet in de paddock, en heb hem uit de verte flink zien spelen met z'n vriendje. Bij het naar stal lopen leek hij kreupel, daarna losgezet in de losgooibak, en hierbij echt duidelijk kreupel.
In stap, en in draf. Even rondwandelen op de zachte bodem loste niets op, echter met een rondje stappen op het harde liep hij weer bijna goed...

Nu mijn vraag: hoe zat het ook al weer met verschil harde/zachte bodem? (qua pees/spier-blessures)
Op het harde loopt hij steeds beter, op het zachte blijft het ***.

Hij heeft geen dikke benen, misschien iets een warm plekje net onder de knie, bij de aanhechting van de pees, maar dat kan ook verbeelding zijn. Hoeven heb ik ook nog even gecheckt (je moet wat 8)7 ), en daar gaf hij helemaal geen reactie op.

Voor de duidelijkheid: indien hij maandag nog niet goed loopt komt zeker de DA, maar ik denk niet dat deze komt voor een 'gewone' kreupelheid in het weekend. Ondertussen vraag ik me af of ik hem wel lekker naar buiten kan doen, of dat het een weekend boxrust wordt met een rondje stappen op het harde. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste.
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-01-16 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:32

Ik zou hem gewoon naar buiten doen en maandag toch even de veearts voor alle zekerheid vragen,want dan heb je duidelijkheid :j

Brainless

Re: Hoe zat het ook al weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:36

Gini

Re: Hoe zat het ook al weer: kreupelheid en harde/zachte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:26

MD >> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:30

Na mijn weten is het zo.

Op het harde kreupelheden -> botten en gewrichten
Op het zachte kreupelheden -> spieren pezen en banden.

Maar t een, sluit t ander niet altijd uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:31

Paarden die op het harde beter lopen als op het zachte hebben over het algemeen een weke delen probleem... Hoeft niet ernstig te zijn, kan natuurlijk ook verstapt zijn maar ik zo er wel even heel voorzichtig mee zijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:40

Als ze op het zachte kreupel lopen is het meestal iets in de weke delen (bewegingskreupel). Het kan zijn dat zijn spieren moeten wennen aan het iets losser zijn de bekken? En daarom ook stijf van stal komt omdat hij zijn lijf en spieren nu ietsje anders gebruikt?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:45

astridklomp schreef:
Als ze op het zachte kreupel lopen is het meestal iets in de weke delen (bewegingskreupel). Het kan zijn dat zijn spieren moeten wennen aan het iets losser zijn de bekken? En daarom ook stijf van stal komt omdat hij zijn lijf en spieren nu ietsje anders gebruikt?

Dat bedacht ik mij ook al. Is het niet behoorlijke spierpijn.

Wil overigens nog wel even inhaken op jou stukje over bewegingskreupel. Weke delen probleem zijn spieren pezen en banden. En dan kunnen ze zowel bewegings als belastingskreupel zijn.

Paard wat bewegingskreupel is laat voornamelijk een verkorte pas naar voren en/of achteren zien. Paard wat belastingskreupel is zal voornamelijk pijn hebben als het het been belast en dus op het moment dat de voet aan de grond is.

TS, wat betreft het wel of niet binnen houden, als het geen pees en/of band probleem is dan zou ik hem liever buiten zetten. Persoonlijk hou ik ze met pees en band problemen liever binnen, Alhoewel de meningen hier natuurlijk ook over verdeeld zijn. Om te testen of je paard echt gevoelig is moet je eigenlijk even onbelast knijpen in de pees waarvan jij dacht misschien een verdikking te zien. (Onbelast in de vorm van been optillen zodat de spanning van de pezen is en dan knijpen)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 23-01-16 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:46

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik vrees dat hij zich verstapt heeft. Rare is wel dat hij al de hele week in een bevroren paddock heeft gelopen en daar geen last van heeft gehad. Vandaag was de paddock weer nagenoeg ontdooit, en komt hij er kreupel uit... Balen, maar het is niet anders.

Hij krijgt iig tot maandag (paddock)rust, en dan laat ik hem wel nakijken als er nog wat te zien is. Het lijkt toch vooral bij de knie dan wel aanhechting van de pees te zitten, dus hoop dat hij zich alleen verstapt heeft en niets ernstigers.

astridklomp schreef:

Maar het is vooral op het moment van neerkomen dat je wat ziet, dus dat zou dan meer belastingskreupelheid zijn toch? (tot vandaag nog nooit van beiden gehoord, dus ben nog een beetje zoekende. Kreupel was voor mij gewoon kreupel :+ )

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:47

Aukelizzy schreef:
Paard wat bewegingskreupel is laat voornamelijk een verkorte pas naar voren en/of achteren zien. Paard wat belastingskreupel is zal voornamelijk pijn hebben als het het been belast en dus op het moment dat de voet aan de grond is.

Hij laat het echt zien bij het neerkomen, dan knikt hij door zeg maar. Ook maakt zijn hoofd dan zo'n typische 'kreupel-knik'.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:50

Graffi86 schreef:
Aukelizzy schreef:

Hij laat het echt zien bij het neerkomen, dan knikt hij door zeg maar. Ook maakt zijn hoofd dan zo'n typische 'kreupel-knik'.

Dan zou ik wel even oppassen. Als het dus vooral is wanneer het been neerkomt klinkt het als belastingskreupel. Spier problemen uiten zich voornamelijk in bewegingskreupelheid.

Is hij gevoelig als je onbelast in de pees knijpt?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:52

@Aukelizzy: oppassen in de zin van boxrust, of gewoon wel naar buiten en maandag de DA laten komen?
Vind het ook wat om hem daarvoor te bellen in het weekend...
Niet voor het geld, maar meer omdat ik dit toch niet echt hele grote spoed vind, eerste advies bij kreupelheid is toch rust en eventueel stappen.

Edit: toen hij echt kreupel liep wilde ik gelijk bellen, maar omdat het beter werd met wandelen vond ik de spoed-factor toch wat kleiner worden

Edit2: Nee dat is het gekke. Heb hem overal geknepen en geprikt, maar echt geen enkele reactie. En meestal is hij een piepkont, een klein wondje verzorgen is al drama, dus dat verbaasde me dan weer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:13

Als hij niet al te gek doet zou ik hem gewoon buiten laten. Ik heb er momenteel zelf eentje die voor de tweede keer met een peesblessure staat. Eerste keer heeft hij wel de volledige periode boxrust en gecontroleerde beweging gehad (6 maanden) maar was bijna geen doen. Was zo gek als een deur met allerlei gekke sprongen aan de hand en onder het zadel als gevolg. Nu hem gewoon op een klein stukje buiten staan en hij blijft nu veel rustiger.

Ik zou alleen voor de zekerheid wel de DA laten komen en eventueel een echo laten maken. Als het wel een pees is en je laat hem er te veel mee doorlopen gaat het nog verder stuk.

Edit; zou overigens wel gewoon tot maandag wachten hoor! Dat ene dagje maakt ook niet uit en scheelt je behoorlijk in de portemonnee.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:38

Voor de geïnteresseerden: paard liep vandaag een heel stuk beter :)

In stap zie je eigenlijk niets meer, op een kleine 'opstart-hapering' na.
In draf nog wel een lichte onregelmatigheid, maar echt minimaal.

Been is ook niet warm of dik geworden, en ik kan nog steeds overal in knijpen zonder reactie.

Hij krijgt dus nog lekker een paar dagen rust, ik ga door met de traumeeldruppels 4x daags en smeer het been goed in met arnica-coolinggel. Mocht het opknappen niet doorzetten bel ik morgen of dinsdag alsnog de DA