Oké, het verhaal.
Anderhalve week geleden osteopaat bij mijn paard gehad, zat wat vast in het bekken maar niets noemenswaardigs. 4 dagen (paddock)rust, daarna (zondag) weer rustig opbouwen (hij kon wat wiebelig voelen achter)
Door de vorst werd het zondag niet rijden, maar spelen voor de paarden in de losgooibak. Maandag ook nog niet gereden door een dienstwissel, dus dinsdag pas erop. Met losgooien merkte ik wel dat paard wat moeite had met kantelen van het bekken, wat je vooral zag bij het verruimen in de draf. Dinsdag met rijden was dit ook zo, maar werd het wel beter met rustig lang en laag rijden.
Woensdag nog wel wat stijf, maar verder niet meer. Donderdag gelongeerd, weinig meer te zien, ook niet bij verruimen. Hierdoor heeft mijn moeder vrijdag gewoon gelest (basis, gewoon lekker ontspannen in de rondte kunnen rijden). Ik les normaal gesproken ook, maar heb dat nog niet gedaan omdat ik meer van hem vraag (M1-niveau). Nog instructie, nog ik hebben iets gezien, en mam heeft niets geks gevoeld.
Vandaag bij het uit stal halen leek hij wat stijf, beetje alsof hij op eieren liep. Losgezet in de paddock, en heb hem uit de verte flink zien spelen met z'n vriendje. Bij het naar stal lopen leek hij kreupel, daarna losgezet in de losgooibak, en hierbij echt duidelijk kreupel.
In stap, en in draf. Even rondwandelen op de zachte bodem loste niets op, echter met een rondje stappen op het harde liep hij weer bijna goed...
Nu mijn vraag: hoe zat het ook al weer met verschil harde/zachte bodem? (qua pees/spier-blessures)
Op het harde loopt hij steeds beter, op het zachte blijft het ***.
Hij heeft geen dikke benen, misschien iets een warm plekje net onder de knie, bij de aanhechting van de pees, maar dat kan ook verbeelding zijn. Hoeven heb ik ook nog even gecheckt (je moet wat
), en daar gaf hij helemaal geen reactie op. Voor de duidelijkheid: indien hij maandag nog niet goed loopt komt zeker de DA, maar ik denk niet dat deze komt voor een 'gewone' kreupelheid in het weekend. Ondertussen vraag ik me af of ik hem wel lekker naar buiten kan doen, of dat het een weekend boxrust wordt met een rondje stappen op het harde. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste.
)