Heel veel, is het geval bij Jillz mijn ruim 1½ jarige welsh pony.
Toen ze 3 maanden oud was kreeg ze ineens een longontsteking die moeilijk te bestrijden viel.
3 Weken lang ben ik samen met de dierenarts aan het tobben geweest om haar erdoor heen te slepen.
1 Week lang dagelijks de dierenarts over de vloer om haar in de ader anti biotica te laten spuiten omdat de andere anti biotica niet aansloeg. Toen ze in plaats van beter zieker werd gevraagd of er nog een dierenarts bij wilde komen omdat ik het somber inzag. Ze is toen weer op andere anti biotica gezet deze mocht ik zelf in de spieren inspuiten. 2 soorten anti biotica 2x daags dus 4 spuiten per dag. Toen het na 3 dagen niet beter ging de rekening opgevraagd bij de dierenarts en qua kosten zat ik al over de € 550,=.
Toen na 3 dagen nog geen verbetering de knoop door gehakt en gevraagd of er een andere dierenarts mee kon komen omdat als hij niets kon vinden ik haar in wilde laten slapen. (Ik had dit al een keer besproken met de eerste dierenarts toen ze zieker werd in plaats van op te knappen,maar deze wilde haar niet euthaniseren volgens haar was de pony nog te goed.)
De andere dierenarts ontdekte een borstvlies ontsteking bij haar en toen ze daar metacam voor kreeg knapte ze gelukkig op.(Ik heb met deze dierenarts de afspraak gemaakt dat hij komt als er iets met mijn pony's is) Ze heeft daarna nog 60 spuiten geïncasseerd maar ze was er nog en het ging beter met haar.

Eind april 2015 is ze de wei op gegaan met 2 maatjes en daar ging het super met haar ze haalde de achterstand in die ze opgelopen had en groeide uit tot een mooie jaarling.
Zo kwam ze van het land af in november.

Nu staat ze 's nachts op stal en overdag loopt ze met 3 andere pony's in een paddock.
Maar begin van dit jaar sloeg het noodlot weer toe.
5 januari haal ik haar rond 17 uur binnen en loopt ze extreem kreupel op links achter.
Beentje was niet dik of warm wel was de hoef warmer dan de andere hoef. Dierenarts erbij een klassieke hoefzweer, hij heeft hem opengesneden en de etter kwam eruit. 2x daags in de biotex 10 minuten lang.
6 januari heb ik alle spullen klaar gezet haal haar uit de stal loopt ze kreupel op rechtsachter. Hoefsmid erbij had ze daar ook een beginnende hoefzweer.
Het weekend ging ze veel op stal liggen ze kon niet naar buiten omdat de paddock 1 modder bende was. Wel liep ze dagelijks een uur los in de binnenbak met een shetlander.
11 januari breng ik haar naar de binnenbak maar ze liep niet goed wat er was zag ik niet goed maar het leek erop dat ze op alle hoeven gevoelig liep. Dus weer de dierenarts erbij.
Het beeld leek op spierbevangen de spieren op haar rug en billen zag je ook duidelijk. Dus werd ze op de metacam gezet.
12 januari kom ik op stal en ze ligt in de stal en blijft liggen dit is niets voor Jillz die staat meestal gelijk op als je binnen komt maar nu kon ik gewoon haar stal in lopen en bleef ze liggen.
Dus weer een belletje naar de dierenarts. Ze werd op de sulfatrim gezet en kreeg ascalpoeders erbij om de afvalstoffen sneller uit de spieren te halen. (ook kreeg ze als supplement vitamine E en seleen erbij).
Vrijdag moest ze beter lopen en anders moest ik weer bellen.
Vrijdag liep ze nog niet goed wel lag ze minder op stal of stond weer gelijk op als ze iemand binnen hoorde komen.
Dus vrijdag weer de dierenarts erbij hij heeft haar weer onderzocht en gekeken hoe ze liep maar in plaats van te verbeteren loopt ze slechter het lijkt wel of ze de controle over de benen kwijt is ze zwabbert alle kanten op. De spieren waren minder zichtbaar en ze gaf geen pijn aan toen hij die met zijn hand volgde over haar rug. Hij was bang dat het uit haar nek / hals komt.
Toen bloed laten prikken om te kijken of daar iets uit zou komen.
Donderdag kreeg ik de uitslag van het bloed en alleen de spierwaardes waren iets verhoogd maar niet verontrustigend. Hij is weer gekomen heeft haar nog een keer onderzocht en vermoed nu dat ze ataxie heeft ten gevolgen van een soort nekhernia. (waarschijnlijk heeft ze een keer vastgelegen in de stal)
Ze moet nu 3 weken op rust mag wel een uur per dag de binnenbak in maar verder mag er niets mee gebeuren.(ze heeft er thiame b1 bij gekregen omdat ze best wel een nerveuze pony is en magnesium )Nu liet ik haar vanavond los in de binnenbak toen er niemand meer was en begon ze me daar te bokken en te rennen dan begin je toch te twijfelen aan het verhaal, haar toch maar weer op tijd uit de binnebak gehaald. (Ik had de shetlander erbij gezet omdat ze niet graag alleen staat, de shetlander rolt een paar keer en gaat dan lopen scharrelen)Toen ik haar terug bracht naar stal liep ze alsof ze dronken was en geen controle over haar benen had dan is de twijfel weer weg en geloof ik het wel. Op harde ondergrond loopt ze erg slecht.
Maandag maar weer de dierenarts bellen want volgens mij is het niet de bedoeling dat ze zich zo uitleeft.
Wie heeft er nog meer een jong(e) pony/paard met ataxie en hoe is het daar mee afgelopen?