Preventief röntgenen 3 jarige voor eigen gebruik Sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurie_123

Preventief röntgenen 3 jarige voor eigen gebruik Sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:05

Hallo,

Ik heb momenteel een bijna 3 jarige in de opfok staan. (KWPN)

Voordat ik met haar ga beginnen wil ik haar op de foto laten zetten voor eventuele ocd of zwakke punten. (om daar dan eventueel nog wat aan te laten doen, indien mogelijk)
Daarnaast wil ik in de toekomst een veulentje fokken en dan wil ik wel graag weten dat ze röntgenologisch ook goed in elkaar zit.

Na het bellen met de kliniek kreeg ik een heleboel opties.

PROK keuring
Uitgebreide keuring (klinisch & röntgenologisch) incl. rug & hals *
Keuring (klinisch & röntgenologisch) excl. rug & hals *
Alleen röntgenologisch incl. rug & hals
Alleen röntgenologisch
Echografisch etc.

*Paard is groen, dus longeren gaat niet. Wel netjes aan de hand en optillen voeten rondom.

Geld eraan uitgeven is prima, maar het moet wel waarde hebben. Bijvoorbeeld rug en hals, is dit nu al interessant ivm het nog in ontwikkeling zijn?

Daarom graag jullie mening of ervaring.

Alvast bedankt!

gewoonmarie

Re: Preventief röntgenen 3 jarige voor eigen gebruik Sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:08

Ik zou alleen de benen doen. Omdat er inderdaad nog veel gebeuren kan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:08

Ik zelf probeer mijn 3 jarige altijd te laten prokken.
Hals/rugfoto's erbij hoeft voor mij niet mits ze 3 zijn..koop je een paard vanaf 4 zou ik het bijvoorbeeld wel weer doen en zeker als je voorgeschiedenis van een paard niet kent..

Lolali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:09

Ik zou altijd alles op rontgenologisch op de foto zetten bij zo'n jonkie. Dan weet je voor een belangrijk deel waar je aan begint en kan je er indien nodig en mogelijk rekening mee houden.
Helemaal als je er mee wilt fokken en er blijkt nu al iets niet goed te zitten (ook in de hals of rug) dan kan dat een teken zijn dat het erfelijk is.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:10

Ik zou de PROK keuring laten doen, dat heeft meerwaarde op papier en geeft voldoende inzage in eventuele bemerkingen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:10

Wat adviseert de dierenarts zelf?
Zij hebben er meer ervaring mee

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:16

Ik zou juist foto's van hals en rug willen ivm dat jonkies nog wel eens iets raars doen als ze opgroeien, over de kop gaan is geen uitzondering waardoor kissing spines kan ontstaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:19

Voor het KWPN zou ik inderdaad een PROK keuring laten doen.. met het oog op het fokken in de toekomst.
Maar voor mezelf zou ik haar volledig op de foto willen hebben.. dus ook hals en rug.. :o
Dus zou het een combinatie worden..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 21-01-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:21

Ik zou ook voor de PROK keuring gaan. Sowieso als je later een veulentje van haar wil is een PROK certificaat een pluspunt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:57

Voorheen zou ik ook roepen alleen PROK. Maar nu helaas meegemaakt dat ik mijn eigen 3 jarige alleen liet PROK-ken en ze na een jaar geld, tijd en energie er in te hebben gestoken niet goed bleek op de rug. Ze bleek Kissing Spines te hebben. Ze was dus helemaal goed op de benen en PROK goedgekeurd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:14

Denk dat je het financiële plaatje moet gaan bekijken.
Als ze prok goedgekeurd is, dan is dat voor het papier super. Je weet nooit of je haar ooit in de toekomst nog wil of moet verkopen.
Echter als de kosten zodanig hoog zijn in vergelijking van gewoon keuren, dan is het dat misschien niet waard.

Mijn gefokte paard blijkt een minimale afwijking in zijn bekken te hebben. Hij reageerd er heel sterk op, terwijl de D. A vele malen erger had gezien bij paarden die daar niks van laten merken.

Maar stel je vind iets, waardoor je daar met je training rekening mee kan houden, om erger te voorkomen is ook prettig. Of speciaal beslag etc.