Gespannen harde buik, wat kan de oorzaak zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gespannen harde buik, wat kan de oorzaak zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:03

Gister bij het rijden kreeg mijn merrie plots ergens last van. Dit uitte zich in heel hard trillen over dr hele lijf, stampen, bokken, draaien, zwiepen met dr staart en schudden.
Omdat mijn merrie dit gedrag nog niet eerder heeft vertoont, en ik ook geen oorzaak kon vinden (singel zat goed, geen huid er dubbel onder, ze moest niet hoesten (in het begin van het rijden wel, dus ik dacht eerst dat er misschien een hoest vast zat o.i.d.) of plassen (op stal deed ze dit ook niet), en het zat hem ook niet in teveel energie, dus ik ben maar afgestapt. Ook aan de hand was ze nog wat onrustig.

Bij het afzadelen viel het me op dat haar buik super hard was. Zaten ook harde bubbels op waarvan ik vermoed dat het aders waren, maar wel knetter hard. Ze vond het overigens niet erg als ik er aan zat maar juist super lekker. Ging er spontaan van kroelen zonder dat ik echt wat deed. Op dr rug kreeg ik geen enkele pijn-reactie dus ik vermoed dat het echt de buik is waar ze met het rijden zo op reageerde.

Omdat ik dit nog nooit eerder heb meegemaakt ben ik vandaag gaan Googlen wat de oorzaak kan zijn. Helaas kan ik er niks over vinden, en om nu de DA te bellen vind ik ook niet perse nodig.

Herkent iemand dit probleem van een super harde gespannen buik die niet perse pijnlijk is? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is het iets om in de gaten te houden of niet?

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:57

Wat vervelend. Een harde buik kan vele oorzaken hebben. Het trillen over het hele lijf en het heftige protest wekt wel de indruk dat ze er veel last van had. Geen gasbuik met koliekklachten? Hoe gaat het nu?
Ik zou zelf toch bij aanhoudende harde buik de DA er bij halen. Sterkte!

Anoniem

Re: Gespannen harde buik, wat kan de oorzaak zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:33

Ze toonde verder niet koliekerig, ik kreeg op stal meer de indruk dat het haar gigantisch jeukte. Dat zou natuurlijk ook het trillen kunnen hebben veroorzaakt, ze trillen namelijk ook als er een vlieg op ze zit om deze te verjagen..
Gister was de buik al wat soepeler, heb haar nog niet weer gereden of aan het werk gehad..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:38

Is het ineens erg koud geworden bij jullie?
Ik herken dit als een vorm van koukoliek.
Paard staat dan over meerdere uren met hoge spierspanning door kou en uiteindelijk lijdt het tot buikpijn en zere spieren in de romp.

Maar het kan natuurlijk ook een gewone gaskoliek zijn of lichte spierbevangenheid.
Goed in de gaten houden en evt een dekentje op doen als het paard dat normaal niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:02

Het is inderdaad de afgelopen week gaan vriezen hier, en paard staan zonder deken. Wel 's nachts op stal overigens welke ik bewust een beetje heb opgepot voor de vrieskou.. Kou koliek heb ik nog nooit van gehoord, ik ga het gelijk eens opzoeken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:09

De koliek is meestal secundair aan de pijnlijke spieren dus ik weet niet hoe het meestal geclassificeerd wordt door de DA.
Sommige worden alleen heel pijnlijk op de spieren op de romp (zoals wij heel pijnlijke schouders kunnen krijgen als we het koud hebben) en door de hoge spierspanning raken ze dan verzuurd wat een koliek aanval tot gevolg kan hebben.
Maar zo ver is het bij jouw paard dus niet gekomen.
Hou het wel in de gaten.