Peroneus Tertius gescheurd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Peroneus Tertius gescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:43

Hallo iedereen,

Mijn paard heeft zijn peroneus tertius gescheurd. Dat is een strekpees/spier in het achterbeen. Hij heeft blijkbaar gek op de weide gedaan en is hierdoor uitgegleden. Dit is half september gebeurd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoelang duurt de genezing? Kan het paard nadien nog gereden worden?

Mijn paard wordt nu in maart 19 en ik ben bang dat hij na deze blessure niet meer zijn oude zelve gaat worden... Ik zou het vreselijk vinden om hem al op pensioen te zetten... :(

Goodgirls

Re: Peroneus Tertius gescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:07

Niemand?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:14

Heeft de da ook foto's gemaakt om avulsie fracturen uit te sluiten en is er een echo gemaakt?? En heeft je paard ook twee maanden stalrust en een poos Nsaid's gehad met daarna twee maanden stappen aan de hand??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:23

Nu stel ik een aantal vragen en reageer jij niet, je had toch zoveel drukte??

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:43

Avulsiefracturen komen meer bij veulens voor omdat de groeischijf het begeeft door de trekkracht van de pees. Dit kan verholpen worden met een schroefje.
Bij volwassen paarden zijn de botten sterker dan de pees en scheurt eerder de pees door, dit kan niet gehecht worden (hechtingen houden niet) en gips is omslachtig op die plaats.
Prognose is bij volwassen paarden ook slechter dan bij veulens.
Het probleem is dat die pees een essentieel onderdeel is van het zaagspanmechanisme van het achterbeen (wat er voor zorgt dat paarden hun been kunnen blokkeren en staand rusten zonder vermoeiende spierspanning).

Ik vrees dat je gerust op 6 maanden/een jaar revalidatie moet rekenen en het is niet zeker dat hij nog gereden kan worden.

Bij veulens gipsen ze soms wel het hele been in.
Enige volwassen paard dat ik ken waarbij ze het wilden aankijken hebben ze 6 maanden op box/kleine paddock gezet zonder verdere behandeling. Ik weet niet of die weer de oude geworden is.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 15:21

excuseer ik was aan het werken, heb niet meer kunnen kijken... geen avulsiefracturen. Echo genomen + scan en enkel de peroneus tertius was uitgerafeld. We zijn ondertussen 4 maand verder, nu staat hij op de weide.
Laatst bijgewerkt door Goodgirls op 21-01-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 15:22

@ Thioro: dank je wel voor de nuttige info! :)

ik vrees gewoon dat als het slecht geneest en ik effectief tot een jaar niets met hem ga kunnen doen, dit ook niet ten goede gaat komen gezien zijn leeftijd. Hij wordt in maart 19...
Laatst bijgewerkt door Goodgirls op 21-01-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:25

En heeft de da geen ontstekingsremmers gegeven voor twee weken met een opbouwschema?? Zo niet dan is hij wel ernstig te kort geschoten. Ben bang dat er nu na zo lange tijd ook weinig meer aan te verbeteren valt en hij weidepaard blijft.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 15:28

in t begin ontstekingsremmers nu niet meer. De dierenarts raadde mij weiderust aan.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:45

Hier even een berichtje om te zeggen dat mijn paard volledig genezen verklaard is! Dierenarts is gisteren geweest. Hier mag dus een slotje op. Bedankt voor de gekregen reacties!