mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

resdiray

mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 15:17

Hier zullen al vast veel meer topic over zijn maar kan t zo snel niet vinden.
Wie weet een wondermiddel tegen mok?
Of wat is de beste behandeling? Ik weet dat een schone stal uiteraard van belang is en zo droog mogelijk staan maar wat voor zalf oid kan ik het beste gebruiken wat ook betaalbaar is? Paard heeft korsten op achterbenen en in holtes en zijkant/voorkant ervan net boven hoef en voetje is iets verdikt.

Hoop dat iemand de gouden tip heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:28

Mok is een verzamelnaam voor allerlei soorten beenproblemen die wondjes veroorzaken. Het is dus belangrijk om er achter te komen wat de wondjes veroorzaakt. Het kan van binnenuit komen, door bv allergische reacties, verkeerd voer, laag immuunsysteem, slecht werkende lymfeklieren, mijten.. of van buitenaf door bv irritatie door ammoniak, scheren, bepaalde planten, zand of als je paard dagelijks diep in de blubber staat.
Zalfjes enzo hebben natuurlijk geen zin als de mok van binnenuit komt.
Heb je een koudbloed of een warmbloed? Paarden met sokken zijn heel vaak overgevoelig voor suikers in het voer, wat mok van binnenuit veroorzaakt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:28

Mok komt vaak ook van binnen uit. vitaminespuit geven. Geen korstjes eraf halen. Smeer er zelf mesitran op.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:35

Toen mijn paard mok had,heb ik de da gebeld...langs gekomen en die gaf mij dit advies:wassen en weken met betadine shampoo..zodra de korstjes week geworden zijn..eraf pulken.droogmaken en daarna medisch mokcreme(hydrocortisol als ik het goed schrijf)
ook kreeg hij een kuur prednison

Het wassen,pulken smeren heeft bij ons echt 2 weken geduurd..
Groene leem/klei werkt goed..het is overgeens nooit meer voorgekomen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:46

ik heb hele goede ervaring met chevadonyll (mokthee) na 2/3 weken was het verdwenen (chevalcare.com)
mocht 1 van mn pony's t weer krijgen ga ik het gelijk weer bestellen alleen dan een iets grotere verpakking.
ik liet 2 gram trekken op 1 liter water maar heb een a pony en denk bij erge gevallen dat je beter 2 keer per dag kunt geven dus ben je eerder door je 50gram heen.

overigens heb ik niets aan de wondjes gedaan omdat het hem echt pijn deed.
ik los het probleem liever van binnen uit op.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:49

Sudocreme voor baby's
Ik gebruik druppels van Simicu r waarbij het altijd binnen een week helemaal weg is.

Arabesk

Re: mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:45

Mok heeft niets te maken met blubber. Toen mijn arab nog hoog en droog in Schoorl stond eind zomer, kreeg hij loeiende mok die binnen 48 uur explodeerde over alle vier zijn benen. Het enige wat hielp: AB en hormoonzalf en een paar injecties met AB en hormonen om het ook van binnenuit te bestrijden. Verder veel met hem in zee geweest wat gelukkig kon omdat ik dicht bij zee stond.

Nu staat hij in het nattere westfriesland en heeft geen enkel spatje mok, terwijl ze naar de wei door een pad van 10 meter blubber moeten. Geen van de paarden heeft mok.

Bij een klein korstje meteen ontsmetten met een dettoloplossing en de korstjes losweken. Betadine shampoo tast de vetlaag van de huid aan, dettol niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:00

Nou met de zoekfunctie en dan op medisch filteren krijg je echt heel veel topics.

:j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:10

Kijk eens naar je voerbeleid. Zodra mijn tinker voor droog kreeg had hij mok. Ook met krachtvoer enorm oppassen. En als hij al iets kreeg smeerde ik efrata mokmousse erop.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:55

Er is een centraal topic hierover waar je je vraag kan stellen: [MD] [CENTRAAL] mok
Hier komt dus een slotje.