Zouden jullie grote balen voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Zouden jullie grote balen voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:41

Ik heb eigenlijk nooit grote balen gevoerd, maar momenteel met het zware weer zitten we aan zo'n 140 kg hooi per week.

Nu vraag ik me af of het dan niet te riskeren is om een grote baal hooi te laten leveren? Binnenkort komt er nog een extra pony bij op de weide, dus dan wordt er uiteraard nog meer gevoerd. Ik denk dat we dan op minstens 200kg zitten/ week.

Heb alleen eigenlijk totaal geen idee, is dat te riskeren om zo'n grote baal te laten leveren? Of zou dat niet snel genoeg op raken en dan beschimmelen?
Heb de indruk dat je in onze regio veel gemakkelijker aan grote balen kan raken en die kleintjes amper te vinden zijn, vandaar de twijfel |o

Wat denken jullie? De baal zou onder een afdakje kunnen staan, alleen ook geen idee hoe je die grote kan afrollen of is dat een gepruts om het in stukken te krijgen)? :o

maximuss

Re: Zouden jullie grote balen voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:44

Hooi of kuil/ voordroog?

Gewoon hooi en droge paardenkuil mag geen probleem zijn. Ik vind grote pakken veel handiger (3 paarden en een d-pony en ik doe een week met een pak).

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:45

Als je zoveel voert in een week lijkt dat me geen probleem.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:46

Hooi uiteraard, geen voordroog.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:48

Hooi kan makkelijk, dat wordt ook niet zo snel slecht, mits goed opgeslagen natuurlijk en je voert best wel hoeveelheden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:48

Dan gaat het niet schimmelen zolang het droog ligt. Ik vind zelf de vierkante/ rechthoekige pakken het fijnst: heel gemakkelijk om plakken af te halen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:51

Ik heb 5 paarden die de hele dag door voordroog krijgen. Met balen van zo'n 400 kg doe ik ongeveer 1,5 week mee. Heb ook wel eens echt kuilgras gehad, dan merk je dat het eigenlijk net een grensgeval is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:53

Qua hoeveelheden kan het best, maar persoonlijk vind ik het bijzonder onhandig voeren :o
Heb het een tijdje noodgedwongen gedaan, maar ben weer rap teruggegaan op kleine baaltjes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:56

Wat een zuinige paarden heb jij Yacintha.
Ik doe met 6 shetten, net niet onbeperkt net geen 2 weken (vorige 13 dagen, nu het wat kouder is blijf ik nu denk ik op 11/12 dagen hangen).

Mooi droog spul moet lukken. Ik haal de baal uit elkaar(in een tuin huisje, baal past niet door de deur ;) ) en het gaat los op pallets (zodat het net van de grond af ligt). Gaat prima.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:20

Dennis schreef:
Wat een zuinige paarden heb jij Yacintha.
Ik doe met 6 shetten, net niet onbeperkt net geen 2 weken (vorige 13 dagen, nu het wat kouder is blijf ik nu denk ik op 11/12 dagen hangen).

Ze kauwen heel traag :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:30

Grote balen die niet in het plastic zitten is dat geen probleem hoor. Wel onder een afdakje / zeil op een pallet, dan blijft het droog en doorluchten.
Wij hebben ook een tijdje van grote balen gevoerd (ca 60 kg per dag), dat werkte prima. Nu hebben we Heston balen (ca 100 kg per stuk) en kleine baaltjes (omdat de Heston's op zijn).

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:33

Hier wel goede ervaringen met grote balen, bij ons was het een rotklus om ze op de plek te krijgen (door smalle gangetjes en hoeken) maar we deden er erg lang mee met 2 paarden. Dus uiteindelijk ben je goedkoper uit.
Wat betreft schimmelen, als je bijv een ronde baal ingepakt kuil voer hebt is het verstandig deze te strippen en de baal door de helft te trekken, zodat het centrum bloot ligt. Zo voorkom je broeien en schimmelt het aanzienlijk minder snel. Met droog hooi heb ik nooit last gehad van schimmel!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:34

Ik heb met 2 shetten en 1 welsh B ook grote pakken in plastic. Soms is het bijna droog, deze keer wat meer kuilgras maar moet zeggen dat nu met de vorst het zich prima houdt.
Het pak staat open in het land. Ze doen er dik 2 tot 2,5 week mee. En dan eten ze er dus onbeperkt van. Ik snij de baal open aan de zijkant en en deel bovenop en dan kunnen ze er zelf aan knabbelen zonder dat het gelijk helemaal uit elkaar valt en door de drek getrokken wordt. Gedurende de tijd snij ik de baal steeds verder open. Ik heb nu wel zo'n grote plastic voerbak gekocht omdat ze naar mijn idee toch alsnog iets te veel vertrappen aan het einde van de baal, alleen deze moet mijn weide nog in. (beetje gedoe omdat ik een lange blubberige oprit heb voor ik bij de weide ben)

Ik heb ook kleine baaltjes gehad, maar die zijn in verhouding zo veel duurder. Ik betaalde voor een 40/50 kilo baaltje 10 euro p.s, daar deden ze 2,5 dag mee. Dus bijna 30 euro per week. Nu 30 euro voor een grote baal en dus ongeveer 2,5 week. In mijn geval vond ik dat ik nog beter een grote baal kon hebben en dan het laatste plak bv weg gooien als dat wel schimmelig wordt, dan ben ik alsnog voordeliger dan die kleine baaltjes. Plus dat ze die kleine baaltjes trouwens nog veel sneller de drek in trapten, het waren ronde baaltjes en mijn welsh zag dat als leuk voetbalspeelgoed :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:37

Ik heb momenteel 1 a pony, 1 (klein) paardentwenter en 2 kleine paarden en die doen niet zo gek lang met een grote baal al moet ik toegeven dat ik het niet meer zo bij houd. Ik ga vaak ook een nieuwe halen nog voor de eerste op is dus ik weet niet precies hoe lang ze er mee doen. Toen ik het wel nog echt bij hielt deden ze 11 tot 14 dagen (afhankelijk van de koude) met een baal. Maar dit jaar doen ze er langer mee gezien het niet zo koud is. Ik geef wel gewoon droog hooi en ik vrees ook dat er nog wat reeën een hapje mee eten gezien de weide in een bos ligt en ik gisteren een uit getrokken baal vond (die ik niet uit getrokken had en de paarden kunnen er niet bij.) Dus deze maand ga ik sneller hooi moeten halen vrees ik als die ook mee eten. :') (dat doen ze vooral als het koud is/er sneeuw ligt)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:45

Ik heb nu kleine ronde balen, van eigen land. Ik doe er ongeveer 1 week mee, 3 paarden, overdag buiten.
Ik heb ze onder een afdakje staan, op een pallet. Als ik ze neerzet, pak ik alle plastic er af. Als je de onderkant laat zitten, gaat dat schimmelen, het is altijd wat vochtig (wat naar beneden zakt).
Belangrijkste is hoeveel je voert en welke temperatuur het is. Koud? Kan ik makkelijk een grote baal neerleggen, voor ongeveer 3 weken. Warm en veel regen? Kleine baal, voor 1 week.
De grote, rechthoekige balen vind ik wel veel prettiger. Je pakt er heel makkelijk plakken af, met de ronde loop ik echt te prutsen. Ik moet een ronde ook steeds kantelen om er goed bij te kunnen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:56

Vraag me wel af: wat zijn normale prijzen voor ronde balen?

Voor die kleine weet ik dat het rond de 2,5 - 3 euro / baal zit. Maar die grote..?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:00

verschilt per regio, hier in noord-holland liggen de grote balen tussen de 45 en 70 euro.
Dan ligt het er nog aan of ze er 1 moeten leveren, of meer en als je ze zelf komt halen enz.
Ik voer grote balen met 3 ijslanders met 5 weken is de baal erdoor. soms moet ik ze met 1 week even wat meer uit elkaar trekken zodat er geen broei in kan komen. ( ligt aan de baal, en het weer)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:07

Ik woon in Drenthe, laat ronde balen van 400 kg thuisbezorgen voor €45

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:09

Met een grote baal doe ik 2 weken. In de zomer zelfs 4 weken. Hij staat droog en maak hem helemaal open en dat gaat bijna altijd goed

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:10

ik voer ronde balen van ong. 100 kilo, die kosten me op dit moment 26,50 per baal incl leveren.

Ik haal al het plastic eraf en het netje uiteraard en dan rol ik de baal op 2 pallets, zodat ik hem heen en weer kan rollen, dat rolt gemakkelijker af, dan hoef je niet aan de achterkant te gaan pulken.

Ik heb een zwaar koudbloed en een ezel, die doen 6 dagen met zo'n rol op dit moment (koud), ze krijgen niet onbeperkt, want dan kan ik hun naar de baal rollen ipv andersom :+

ik voer het zomer en winter en het gaat eigenlijk altijd wel goed, af en toe zit er een mindere rol tussen, maar zo beroerd als toen ik nog rechthoekige pakken had, is het niet

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:17

Ik voer 500 kilo op in 14 dagen met een Welsh. New forest en fjord.
Ik heb wel een een wat mindere baal. Dan moet ik wel stukken weg gooien. Die bv nat zijn doordat er ergens een gaatje zat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:25

Kleine ronde baaltjes in plastic betaal ik 20 euro voor. Grote ronde in plastic betaal ik 40 euro. Baaltjes graszaadhooi 2,50. Baaltjes weidehooi 3,50.
Alles zelf opgehaald bij de boer.

Kleine rondjes zijn met 5 á 6 dagen op, als ik er dan ook nog ruim een half baaltje graszaadhooi (ong 1,50 per dag) bij voer (dit voerde ik tot half december) was ik op die manier ongeveer 145 euro per maand kwijt.
Nu voer ik grote ronde, doe hier net geen 2 weken mee dus laten we 2,5 baal per maand zeggen = ong 100 euro per maand. Mooi stukje goedkoper dus.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:37

Ik betaal voor de kleine ronde baaltjes in plastic 40/50 kg 10 euro, krijg ze dan bij het land bezorgd. (Heb ze op reserve staan voor als de kuilboer met de grote pakken een keer niet kan en het net niet uitkomt ofzo)

Grote vierkante pakken a 400 kg betaal ik 32,50, wordt voor dat geld in het weiland afgezet.(pakken zijn 30 eur dus heb zeer geringe bezorgkosten )

Valt me met de grote pakken erg mee, grofweg 65/70 eur per maand aan onbeperkt ruwvoer voor 3 pony's dus. Moet er bij zeggen dat ze dus 24/7 buiten staan dus ook nog gras meesnaaien, al zit daar verder niks in qua voedingswaarde

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:41

Ik begrijp het niet helemaal. Je geeft aan balen hooi, geen voordroog of kuil. Dus niet in folie verpakte balen? Dan maakt het toch sowieso niet uit hoe groot de baal is?

De voordroog balen die ik voer stonden in het verleden wel 3 weken open zonder problemen, maar dat is echt mooi droog spul, bijna hooi.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:47

Ik voer ook grote ronde balen heb er een specail hek omgemaakt zodat ze er niet in kunnen gaan graven of op pissen wat voorheen nogal eens voorkwam.
Heb er een kleinmazig net (om de baal) omheen zitten zodat ze niet zo knoeien en wat moeite moeten doen. Doe met een baal met 4 paarden een week