liggingsverandering darmen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

liggingsverandering darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 10:59

Goedenmorgen allemaal!

Om even kort samen te vatten vanaf het begin:
circa 3 jaar geleden kreeg mijn merrie voor het eerst koliek. Zand en gaskoliek tergelijk.
Na een aantal dagen leek het weer helemaal goed te gaan!
Echter is het niet bij die eerste keer gebleven!
in die 3 jaar tijd heeft ze om de 2 maand wel koliek gehad, Genoeg doktersbezoekjes en spuiten die haar lichaam ingingen.

Vorig jaar is het zo uit de hand gelopen dat ze in mei naar de kliniek in lienden is geweest omdat de ontlasting er niet meer uit wou!
Toen ze terug kwam uit de kliniek had ik nog steeds niet het gevoel dat ze helemaal beter was, maar misschien overbezorgt?
Echter heeft ze na mei, nog om de maand/2 maand de veearts opbezoek gekregen.
Uiteindelijk wist mijn eigen veearts het ook niet meer te vinden, dit ging zijn hoofd even ten boven en vond hij dat het beter was als ik naar de internist ging omdat die verder konden kijken als hij zelf!

23 december net voor kerst hadden we een afspraak met de internist.
Opvoelen, fotos, echo's
Het wees uit dat ze dus kilo's aan zand in haar buik had.(Ondanks normaal ontwormen,geregeld een zandkuur van mijn kant.)
Dat haar dikke en dunnedarm wand verdikt waren, een ontsteking bij haar darmen
En tevens had ze die zelfde dag dus ook nog eens weer ophopingen van gas.

Ze heeft een nacht op de kliniek gestaan, ze hebben haar met parrafine doorgespoeld en een heel rantzoen en lijst mee gegeven wat ik thuis allemaal moet doen!

2 kilo voer per dag, olie er in en wekelijks verhogen met 50 ml, bepaalde korrels wat tegen het gas helpt, ontworming extra, lijnzaad moet er dagelijks een kop van in en ben begonnen met een kuurtje zandweg. En tevens genoeg beweging, genoeg hooi in een hooinet.

Echter zijn wij dus nu bijna een maand verder.
De pijn in haar buik is nog steeds heftig. Ze blijft naar haar buik kijken, Soms mag ik haar helemaal niet meer aanraken.
Met veel bewegen zouden de gassen eruit moeten komen, zou ze haar ontlasting los moeten laten gaan, en dit gebeurd gewoon totaal niet.
Soms weigert ze echt te werken, omdat de pijn te erg is,
Ze komt niet meer aan en is gewoon echt mager aan het worden. en ga zo maar door.

Nu had de internist er over dat het kon zijn dat haar maag/darmen verplaats zouden kunnen zijn.
En ik ben hier nu eigenlijk behoorlijk bang voor.
in 3 jaar tijd is er natuurlijk veel schade van binnen aangericht.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe is het allemaal gegaan?
Ik snap dat ze niet binnen een week al weer helemaal beter kan worden, maar we zijn een maand verder en ik zie gewoon echt geen verbetering.

(3 februari gaan we weer terug naar de lingehoeve voor een biopt waarschijnlijk en opvoelen.)

Ik ben nu gewoon iedere dag bang, maak me echt zorgen.
Alvast bedankt!

Marije_jiplover

Re: liggingsverandering darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:57

Als je paard duidelijk pijn heeft, waarmee laat je het dier dan nog werken?
En waarom niet eerder terug naar de kliniek of op zijn minst telefonisch contact over het uitblijven van verbetering?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:02

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:31

Zou direct even de lingehoeve contacten en vragen of je vandaag of uiterlijk morgen al terug kunt.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 19:31

Ja helaas kilo's zand :-(
Heb altijd mijn uiterste best gedaan om het tegen te gaan en om zo weinig mogelijk zand er in te laten komen maar helaas
Ze hebben haar helemaal doorgespoeld met paraffine en gaat nu van alles er in om het uit te krijgen maar als ik zelf de mest controleer dan zie je nog steeds heel veel zand in de handschoen !

Heb contact gehad met de lingehoeve
En ze Willen sowieso opvoelen bij nieuwe afspraak een biopt afnemen en een maagscopie.

Ik ben helaas niet in staat om eerder te gaan maar mijn eigen veearts neemt het nu gewoon over tot 3 februari

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:01

Mijn paard heeft dit met Oud en Nieuw 2014 / 2015 gehad. Bij de Universiteitskliniek geweest in Utrecht - liggingsverandering darm - 25 kilo zand zat er in de darmen waarvoor we een maand lang elke dag 250 gram psyllium voerden - is er wonder boven wonder zonder operatie (goed) uitgekomen. Maar had ook naderhand buikpijn. Nu wist ik al dat paarden die enkele dagen moeten vasten / relatief weinig te eten krijgen vaak maagzweren ontwikkelen. Zeker als ze ook nog stress hebben. Ik heb dus gewoon Omeprazol gegeven. Omdat dit via de veearts in Nederland onbetaalbaar is bij Abler.com in de VS gekocht. Je ziet al na een paar dagen resultaat maar moet het wel minimaal een maand volhouden!

Verder even naar een trainingsschema met zo min mogelijk stress maar wel dagelijks veel beweging i.v.m. darmactiviteit. Dus - maak lange wandelingen of stapritten samen. Dan zal je zien dat hij in 2 a 3 maanden tijd weer heel veel beter is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:09

Ik geloof niet dat je zoiets mag en kan zeggen. Wat voor jou paard heeft gewerkt, hoeft niet bij ts haar paard aan de orde te zijn. Pas hier dus mee op.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:22

- bij deze ik ga ervan uit dat iedereen zichzelf verdiept en ook literatuur leest voor hij / zij een beslissing maakt voor het welzijn van zijn dier. Terugkerende koliek is echter een indicatie voor maagzweren - check bij de Lingehoeve zou ik zeggen http://www.horses.nl/artikelen/maagzwer ... het-paard/ Veel artsen kiezen er inmiddels voor om in plaats van endoscopie de diagnose via Omeprazole behandeling te doen. Het kan namelijk weinig kwaad / heeft nauwelijks bijwerkingen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:37

Helaas vergoed de verzekering de omaprezol pas nadat er een scopie gedaan is en 7x 1dagdosis kost rond de €300,-, dit is bijna niet vol te houden voor een maand en dat spul van Abler is officieel nog geen goedgekeurd medicijn en verboden in Nederland .

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:57

3 februari heb ik mijn afspraak
En zal er wel foto's gemaakt worden om te kijken hoe het met de zand is , word ze opgevoeld een biopt afgenomen en een maagscopie gaan ze doen ... En dan weet ik denk echt pas wat er nog precies is !

Echter gaat nog niet goed
En weigert Ze na een kwartier nog te lopen en is haar hele buik opgezet ...
Ik moet met haar werken vanwege gassen die er uit moeten
En hoe rot ik het dan ook vind iedere minuut lopen is er dan toch 1...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:12

Klinkt erg vervelend en dus nog even volhouden voor je paardje voor je precies weet wat er gaande is. Heel veel sterkte de komende dagen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:21

Arm dier en arme eigenaar.

Helaas heb ik ongeveer dezelfde ervaring en dat is niet goed afgelopen.

Heb je ook een suikerarm eiwitrijk dieet mee gekregen?
Dat kreeg ik wel voor mijn paard, scheelt veel gasvorming in de dikke darm.
Voor de ontstekingen kreeg ze prednisolon.

Sterkte!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 22:55

Nee die heb ik niet mee gekregen ,

Het volgende lijstje kreeg ik mee naar huis :

2 kilo brok op een dag (ze moet flink aankomen want ze is en blijft echt mager)
50 ml olie per dag en per week verhogen mer 50 ml, de zand zal zich hier in gaan vast kleffen ,
Op het moment is het al 300 ml per dag
Daarnaast een kop ongekookte lijnzaad per dag
En heb een pot gekregen wat haar lichaam moet reinigen met goede bacteriën en wat de gassen tegen moet gaan ,
Voor de rest onbeperkt hooi vanuit hooinetten...

Echter lijkt het helemaal niks te werken en vandaag had ze al weer symptomen van koliek
Haar buik doet haar nog steeds pijn en alleen al er naar kijken doet haar pijn lijkt wel en word ze boos ...

Zenuwen gieren door me lijf ben onzeker
En ben bang op een slechte afloop ...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:13

Waarom ga je dan niet direct naar de kliniek toe? Voor spoetgevallen hebben ze toch wel plek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:28

Ik lees alleen niets over psyllium / vlo zaad? Want met zo veel zand in de darmen is alleen olie niet afdoende lijkt mij.
Te koop bij pit&pit.com. Ga uit van 1 gram zaad per kilo paard. En dit zul je 7/10 dagen moeten geven dagelijks, is een kuur en dit elke maand gaan doen. De rustpauze van een maand is belangrijk, omdat het na een x aantal dagen niet meer werkt.

De gemiddelde zandweg kuren, zijn dus helemaal niet afdoende qua hoeveelheid.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:36

Je kan elixer d'anvers gebruiken
Ongeveer halve liter in slobber doen
Met de gekookte lijnzaad
Werkt hier prima alcohol verdoofd de darm
En kruiden zorgen voor dat de darmen alles naar buiten werkt

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 18:38

Weidebloem schreef:
Waarom ga je dan niet direct naar de kliniek toe? Voor spoetgevallen hebben ze toch wel plek?

Vanwege mijn werk de afstand en het vervoer
Echter is mijn eigen veearts op de hoogte van de situatie en kan ik die 24/7 bereiken !

ohjajoh6 schreef:
Ik lees alleen niets over psyllium / vlo zaad? Want met zo veel zand in de darmen is alleen olie niet afdoende lijkt mij.
Te koop bij pit&pit.com. Ga uit van 1 gram zaad per kilo paard. En dit zul je 7/10 dagen moeten geven dagelijks, is een kuur en dit elke maand gaan doen. De rustpauze van een maand is belangrijk, omdat het na een x aantal dagen niet meer werkt.

De gemiddelde zandweg kuren, zijn dus helemaal niet afdoende qua hoeveelheid.

Daar heb ik via de kliniek ook niks van gehoord / mee gekregen ! Daar ga ik gelijk eens naar kijken !

luijs schreef:
Je kan elixer d'anvers gebruiken
Ongeveer halve liter in slobber doen
Met de gekookte lijnzaad
Werkt hier prima alcohol verdoofd de darm
En kruiden zorgen voor dat de darmen alles naar buiten werkt

Bedankt voor je tip !
Laatst bijgewerkt door Gini op 29-01-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.