19 jarige paard koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zarena

19 jarige paard koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 10:46

Hay!

Ik zit een beetje in dubio met mijn paard, dus ik ben erg benieuwd of hier tips te vinden zijn.

Achtergrond info:
18 jarige hengst die dit jaar 19 wordt. Zn hele leven sportpaard geweest, heeft tot paar jaar terug nog tot 1.50 niveau gesprongen.
Hij is nog super fit, spijkerhard in het beenwerk, en praatjes voor 10.
Vrijdagavond een clinic met hem gesprongen, ging heel fijn, maar toch iets 'tammer' dan anders. Toen ik hem op de wasplaats zette om af te zadelen, schraapte hij een paar keer en oogde iets tam.

Die avond iets in de gaten gehouden, maar at, mestte en plaste gewoon.

Volgende dag was hij nog niet helemaal de oude, en gister kreeg hij dan echt koliek. Rollen, flemen, hele matte oogopslag.
Direct dierenarts gebeld, en heeft hem in het bloed gespoten.
Langzaam aan dacht ik dat hij er weer iets bovenop krabbelt, maar nu staat hij vanmorgen weer te flemen... En blijft rustig.
Dus ik vertrouw hem niet.
Wat zijn jullie gedachten bij deze?
Ik heb de dierenarts weer gebeld en die komt vanavond weer, alleen kan ik dus niet precies aantonen waar hij last van heeft.

Ben echt super zuinig op hem en wil hem er snel weer bovenop hebben!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 19 jarige paard koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:49

Misschien een rare vraag, maar hoe koud is het drinkwater? Is dat ijskoud tot het randje van bevriezen?
Daar kunnen ze flink buikpijn van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:00

Ik zou de dierenarts niet laten wachten tot vanavond, maar zsm laten komen. Paard heeft nu pijn, hoe langer je wacht, hoe meer er fout kan gaan.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:09

Het drinkwater komt gewoon uit de leiding. Is wel koud maar niet bevroren.

Joolien, gisteravond is de da nog geweest. Hij heeft geen heftige verschijnselen nu en voor nu kan de da er weinig mee.. toch? Als z'n darmen verstopt waren oid zou hij slecht mesten ed. Ik snap wat je bedoeld hoor maar dan zou ik naar een andere dierenarts moeten gaan

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:12

hmm ik zou het niet vertrouwen maar ook niet gelijk paniek. Als het erger wordt kan je alsnog direct je dierenarts bellen. Al denk ik wel dat je paard pijn heeft, is er niet iets wat je mag geven of een assistent kan komen spuiten?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:15

Dat is het idd, geen paniek maar ook niet zoals het hoort. Ik heb nog wel metacam in de koelkast staan, maar om dat nou maar zo te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:16

Metacam lijkt me niet handig, zou ik eerder de da vragen voor de pijnstilling/spierverslapper die ze normaal geen bij koliek.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:24

Hij mest dus wel gewoon goed? Vervelend hoor.. Mest al gecontroleerd op zand?
Het kan best goed dat het door het koude water komt, dan krijgen ze krampkoliek.
Heel vervelend, sterkte er mee!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:59

Ik bedenk me nu dat pijnstilling misschien niet handig is om te geven, zo mis je ook weer een hoop signalen als het erger wordt.
Helpt stappen niet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:02

Haal even een flesje Colosan bij de Boerenbond en kijk hoe hij daarop reageert.
Zie je dan na een dik uur geen duidelijke verbetering, dan de dierenarts bellen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:13

Hoe heb je hem staan? Op de wei of alleen in een stal? Zandkoliek kan nog wel eens wisselende koliekverschijnselen geven. Een mestmonster testen op zand kan ik elk geval geen kwaad.

Heeft de DA ook rectaal opgevoeld?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:18

Wat Shirley zegt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:15

Zarena schreef:
Het drinkwater komt gewoon uit de leiding. Is wel koud maar niet bevroren.

Joolien, gisteravond is de da nog geweest. Hij heeft geen heftige verschijnselen nu en voor nu kan de da er weinig mee.. toch? Als z'n darmen verstopt waren oid zou hij slecht mesten ed. Ik snap wat je bedoeld hoor maar dan zou ik naar een andere dierenarts moeten gaan

Die van mijn vriendin had helemaal geen verschijnselen...zal maar niet zeggen hoe ze die de volgende dag aantrof |(

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:23

Ik ben een enorme zeurpiet en zou hem naar de kliniek brengen waar ze hem kunnen observeren en op de juiste wijze behandelen mocht dat echt nodig zijn.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:23

Mijn paard had maandje terug ook koliek. Mestte eerst goed, at en dronk nog. Toen het half uurtje later gelijk mis ging, had de dierenarts hem ingespoten en zei dat het wel goed zou komen. Op aanraden op stal gezet zonder stro met rubberen matten. Ging redelijk goed voor een paar uur. Keek af en toe wel naar zijn buik, maar verder niets mis.
Paar uur nadat de dierenarts weg was, kwamen de symptomen werkelijk vanuit het niets twee keer zo hard terug. Uiteindelijk heeft hij bijna een week op de kliniek gestaan met een dikke darm die over de milt-nierband lag, verstopping, zand in de darmen en wormeneitjes..

Probeer vast wat uit te sluiten en houd hem heel goed in de gaten. Het kan echt snel omslaan. Als hij er nog steeds last van heeft, is het een goede optie om de dierenarts het paard rectaal op te voelen. Daar kan hij ook nog vrij veel uithalen.