Wanneer castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Wanneer castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:53

Hoi bokkers!

Ik heb een jaarling hengstje staan (2 in april) en wegens veranderingen van doelen en plannen zal hij gecastreerd worden. Wanneer kan ik dit het beste laten doen? Er zijn mensen die zeggen hem te laten uitgroeien tot 3 jaar, anderen zeggen tot 5 jaar, weer anderen raden aan hem nu meteen te laten castreren.
De keuze heeft geen invloed op zijn huisvesting of behandeling, in beide gevallen zal hij gewoon bij een ruinenvriendje staan.

Alvast bedankt voor het meedenken!

quarterH

Re: Wanneer castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:54

beste is meestal in het jaar dat ze 3 worden voor de lente begint.
eerder als ze teveel hengstenmanieren al krijgen, eventueel later als ze echt heeel braaf zijn.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:09

Ik zou het of dit voorjaar, of volgend voorjaar doen. Afhankelijk van hoe zijn gedrag ontwikkeld.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 00:18

Zijn gedrag is momenteel nog heel puppy. Hij lijkt (behalve wat schrikken, wat normaal is) op mijn 26 jarige ruin, op het dekken na :')
Is er een reden dat dit beter in het voorjaar gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:54

Dan zijn de kansen op complicaties minder :)

Ik zou, als zijn gedrag het toe laat, nog een tijd wachten. Hengsten die lang hengst zijn geweest groeien over het algemeen wat mooier uit. Ik zou dus zeker nog een jaar wachten en dan eens weer kijken in het voorjaar (2017).

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 06:09

Ik zou t in ieder geval voor zijn. Derde levensjaar doen
Minder risico en goedkoper
Informeer maar eens bij een paar dierenartsen

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 06:50

Ik heb de mijn vorig jaar maart laten castreren op net 2 jarige leeftijd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:46

Nu zo ongeveer .
Geen last van vliegen etc op de wonde .
Is nu vlot genezen .
En castreren bij jongere dieren is makkelijker omdat zaad strengen etc nog minder ontwikkeld zijn .

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:49

Nu laten castreren minder risico's en nu zijn er nog geen vliegen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:07

Vanaf dat de ballen allebei zijn ingedaald mag je castreren. Dus als ze allebei zijn ingedaald zou ik in het voorjaar gaan castreren. Zeker als je last krijgt van hengstengedrag :j

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:18

Mijn pony is op 1.5 jaar gecastreerd. Ik heb het toen al gedaan omdat het risico dan kleiner is. Hij had er niks van. De paarden die een jaar ouder waren hadden een beetje zwelling maar dat ging ook vrij snel weer weg. Maar de meeste mensen doen het tussen 2 en 3 jaar in het voorjaar volgens mij

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:41

Ik heb mijn hengst op 5 jarige leeftijd gedaan, gewoon thuis en geen complicaties gehad. Hij heeft een stuk meer bespiering gekregen, doordat hij lang hengst is geweest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:10

Als ie nu al op zijn collega loopt te springen, dan is hij rijp voor castratie :D Ik ging voor zsm.

Als je wacht tot ze 3 jaar zijn of ouder, dan is het verstandig om ze op tafel in een kliniek te laten castreren (ivm dikkere zaadstrengen). Laat je het dit jaar nog doen, dan heb je kans dat het ook staand kan en dat is voordeliger.
Vroege voorjaar is het mooist - dan kunnen ze optimaal naar buiten voor de broodnodige beweging (hebben ze echt nodig ivm zwelling) en dan zijn er nog geen vliegjes om in de wondjes te gaan zitten.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:21

Dees schreef:
Als ie nu al op zijn collega loopt te springen, dan is hij rijp voor castratie :D Ik ging voor zsm.

Als je wacht tot ze 3 jaar zijn of ouder, dan is het verstandig om ze op tafel in een kliniek te laten castreren (ivm dikkere zaadstrengen). Laat je het dit jaar nog doen, dan heb je kans dat het ook staand kan en dat is voordeliger.
Vroege voorjaar is het mooist - dan kunnen ze optimaal naar buiten voor de broodnodige beweging (hebben ze echt nodig ivm zwelling) en dan zijn er nog geen vliegjes om in de wondjes te gaan zitten.

Dit doet hij dus niet, dat doet mijn oudere ruin wel, die een pak meer hengstengedrag vertoont dan mijn jaarling.

Ik zou zoizo de raad van de dierenarts vragen die hem het best kent. Als hij denkt dat op tafel verstandiger is, mag hij hem op tafel doen, anders is het op stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:27

Sobere rassen liever najaar ivm minder risico ontwikkelen seme. Bij al hengstengedrag of merries in de buurt kan het nu zodra het niet meer vriest, al zou dat bij mij afhangen van hoe nat het buiten is. Wei is nl altijd schoner dan een box en rustige beweging helpt met zwelling, etc. Voor 2-2.5 jaar kan het makkelijk in de wei (al doet mijn DA ze ouder ook zo in de wei, maar die deed wel bedekte castratie bij mijn ukkie en dat zal ook meespelen), ouder is kliniek vaak aan te raden omdat alles groter is.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:29

Hier zijn ze op bijna 2 jarige leeftijd gedaan in het voorjaar. Wij hebben toen gekozen om ze thuis te laten doen en dat is erg goed bevallen. En dan in het vroege voorjaar zodat er nog geen vliegen zijn maar ze wel de wei in konden, als ze lekker kunnen bewegen is de zwelling veel minder en in de wei is de kans op ontsteking ook kleiner schijnt.
Succes met beslissen!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:31

heb de mijne vorige week laten castreren 5,5 jaar.
en mn andere slungel is met 1,5 jaar al gecastreerd door vorige eigenaar maar is nu pas 2 dus hoop dat hij nog een beetje leuke bouw krijgt.
ik zou zelf langer wachten omdat ze toch vaak mooier uitgroeien,vind ik

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:36

Ik heb ze altijd optijd gecastreerd als dat kon.
Tussen de 1,5 en 2,5 beetje net wanneer er voldoende onder hing en wanneer het financieel uit kwam. Eentje in het voorjaar dat hij 3 werd, die kwam terug nadat hij een tijdje verkocht geweest was en was daarna binnen een week gecastreerd ;) . En een 13 jarige, die altijd dekhengst geweest is. Kwa huisvesting maakte het hier niet zo veel uit, jonge hengsten liepen bij de (iets minder)jonge ruinen in het koppel.
Alles thuis, staand in het land of op de poetsplaats. Alleen mijn 13 jarige op tafel op de kliniek.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:41

quarterH schreef:
beste is meestal in het jaar dat ze 3 worden voor de lente begint.
eerder als ze teveel hengstenmanieren al krijgen, eventueel later als ze echt heeel braaf zijn.

Dit........
Oftewel, ik laat er aankomende vrijdag 1 doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:30