Herstel na droes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan_

Herstel na droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:55

Hoi allemaal,

Half december stond mijn paard ineens met hoge koorts, sloom en niet willen eten.
Aangezien er 2 paarden op stal droes hadden, waar hij geen contact mee had gehad maar toch, leek het vrij voor de hand liggend dat dit droes was.
De koorts liep op naar 40 graden en toen heb ik toch de dierenarts gebeld.
Koortsremmers gehad (geen antibiotica), en even aangekeken, geen opgezette klieren of iets anders wat op droes leek.
De koorts zakte, hij at weer en leek weer wat vrolijker.
De volgende dag stond hij weer suf in de stal met dikke blubber uit zijn neus en weer 40 graden koorts ondanks de koortsremmers.
Dierenarts weer langs gekomen, hij dacht zelf aan een voorhoofdsholte ontsteking maar voor de zekerheid toch een swab afgenomen om te testen op droes en verder gaan met de koortsremmers.
Na een week was zijn neus weer schoon en kreeg ik de uitslag dat het toch wel droes was, wat via de neus eruit gekomen is.
Aangezien de droes inmiddels verder verspreid was over stal had quarantaine geen zin meer, en mocht ik hem zodra zijn neus schoon was aan de hand stappen en longeren.
Vandaag was zijn neus 3 weken schoon en mocht hij weer in de paddock.
Nu is mijn paard normaal een enorme heethoofd met veel te veel energie, die onwijs uit zijn plaat kan gaan.
Maar tot nu toe wil hij helemaal niks, hoog uit een beetje stappen.
In de paddock rolt hij wel en rent een rondje, maar dat is het dan ook.
Ik snap natuurlijk dat hij een flinke klap gehad heeft, en dat hij moet herstellen wat tijd kost.
Het is ook zeker niet mijn doel om zo snel mogelijk weer te rijden etc. Ik heb de tijd.
Maar dit normaal dat hij nu nog zo 'down' is?
Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Hij is duidelijk niet zichzelf.

Bedankt voor het lezen! :D

Ps. Hij is 12 jaar en heeft het op zijn 3e ook gehad, toen onder de kaak. Was voor mij nieuw dat ze het dus meerdere keren kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Rowan_ op 17-01-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Herstel na droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:04

Hoe ouder het paard is als deze droes krijgt hoe langer ze ziek kunnen zijn.
Mijn vorige paardje is er zeker 2 maanden mee onder de pannen geweest.
Niet de droes zelf, want dat knapte gelukkig snel op toen het eenmaal was doorgebroken, maar het herstel heeft wel lang geduurd.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:15

Brainless schreef:
Hoe ouder het paard is als deze droes krijgt hoe langer ze ziek kunnen zijn.
Mijn vorige paardje is er zeker 2 maanden mee onder de pannen geweest.
Niet de droes zelf, want dat knapte gelukkig snel op toen het eenmaal was doorgebroken, maar het herstel heeft wel lang geduurd.

Vergeten te vermelden, hij is 12 en heeft het op zijn 3e ook al gehad, was voor mij ook nieuw dat ze het meerdere keren kunnen krijgen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:20

Bij ons is afgelopen zomer ook droes geweest. Bij mijn verzorgpony heeft het ook nog zeker een week of 5 geduurd voordat ze weer helemaal de oude was (en dus weer genoeg puf had om te klieren :D ).
Ik merkte wel dat het haar goed deed om weer een beetje bezig te zijn, al was het maar een klein rondje stappen.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:49

Ik heb elke dag gestapt, variërend van 10 minuten tot ruim een half uur, lag er aan wanneer hij het zat was.
Ik denk dat het al scheelt dat hij nu in de paddock lekker paard mag zijn, want 5 weken aan een touwtje is niks voor zo'n beest.
Ook heb ik slobber en een vitamine spuit besteld, misschien helpt het iets.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:12

Droes is een heftige bacterie die ook na de acute klachten nog lang invloed kan hebben op de energie en weerstand van je paard. Mijn paard heeft het als bijna jaarling in verslagen vorm gehad. 4 weken boven de 40 graden koorts, weken meerdere abcessen op zijn kaak en keel en graadmager. Het heeft bij hem zeker 6 maanden geduurd voordat hij weer echt energiek was. Maar dat was wel een uitzonderlijk heftige vorm. Toch duurde het bij de paarden die minder ziek waren ook best lang voordat ze de nasleep echt kwijt waren. Vooral goed naar je paard kijken en naar je gevoel luisteren denk ik. Ieder paard is anders. Succes!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:18

Je hebt wel supplementen die de weerstand van je paard weer wat ophogen. Vraag er even naar bij een ruitersportzaak.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 02:35

PenS schreef:
Droes is een heftige bacterie die ook na de acute klachten nog lang invloed kan hebben op de energie en weerstand van je paard. Mijn paard heeft het als bijna jaarling in verslagen vorm gehad. 4 weken boven de 40 graden koorts, weken meerdere abcessen op zijn kaak en keel en graadmager. Het heeft bij hem zeker 6 maanden geduurd voordat hij weer echt energiek was. Maar dat was wel een uitzonderlijk heftige vorm. Toch duurde het bij de paarden die minder ziek waren ook best lang voordat ze de nasleep echt kwijt waren. Vooral goed naar je paard kijken en naar je gevoel luisteren denk ik. Ieder paard is anders. Succes!

Wow dat hij dat überhaupt overleefd heeft! Dat hoor je niet vaak!