Luizen en niet rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevellaenik

Luizen en niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:35

Hi
Op mijn manege zijn er luizen gevonden op de paarden. Nu zijn ze voor de 1e maal gewassen met spul van de veearts. Maar nu woord er gezegt dat er 2 weken niet bereden mag worden. Maar hoe zo dan ?
Wie weet waarom dat is en heeft dat eerder meegemaakt.

future_vet

Re: Luizen en niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:38

Als een paard luizen heeft dan zijn er twee redenen om niet te rijden.
1) het kost ontzettend veel energie. De luizen zuigen als het ware alle energie uit de paarden. Ze voelen zich echt niet goed.
2) doordat de Ruiters de paarden niet opzadelt/poetst. Kan er ook niet perongelijk andere paarden luis krijgen. Dus een beetje preventief

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:42

Volgens mij zou je wel kunnen rijden, maar gaat het mogelijk inderdaad om verspreidingsrisico.Een nieuwe pony van mij bleek ook luizen te hebben. Na 2x wassen met iets van de veearts waren ze weg.Ik heb toen gewoon kunnen rijden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:46

Je kunt advance vlooienmiddel voor de hond gebruiken bij paarden tegen luizen.
onze mini's hadden ook luizen.
1 pipetje per pony ( grotere pony's/ paarden misschien wat meer) en ik was bim en 1 dag van de luizen af.
krerg deze tip toen van onze dierenarts

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:51

nijland schreef:
1 pipetje per pony ( grotere pony's/ paarden misschien wat meer) en ik was bim en 1 dag van de luizen af.

Het is niet haar pony maar van de manege.... Niet zo handig om dit soort suggesties te plaatsen.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:57

Ze zijn al behandelt en over 2weken nog een keer

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:04

future_vet schreef:
nijland schreef:

Het is niet haar pony maar van de manege.... Niet zo handig om dit soort suggesties te plaatsen.

Ze hoeft het toch niet zelf te doen, ze kan de tip ook door geven net als ik doe,ik schreef ook je kunt (als algemene tip voor een ieder die zijn pony luizen heeft) en niet ze moet!
Ik heb er veel baat bij gehad
De pony's hoefde niet gewassen te worden, dat is erg prettig als t kouder is en t scheelt een hoop werk
En stress,plus dat ze er binnen 1 dag vanaf waren.
Ik was mijn dierenarts er erg dankbaar voor dat hij dit advies gaf en gun ook andere dat ze snel en zonder stress van de luizen af komen!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:11

De middelen waarmee de pony's gewassen worden werken (zeer waarschijnlijk) niet tegen de eieren en neten van de luizen. Wanneer de eieren en neten volwassen zijn geworden (maar voor ze zelf weer eieren leggen) moeten de pony's een 2e keer gewassen worden, pas dan ben je helemaal van het luizen-probleem af. Waarschijnlijk willen de manege eigenaren geen risico nemen op herbesmetting :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:14

buiten de redenen hierboven. kunnen de uizen ook in borstels en dekjes kruipen en zo raak je nooit van de besmetting af.