HKO en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGabriëlla

HKO en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 14:42

Een tijd terug heb ik een topic gestart over Isa, mijn tinkermerrie. [MD] Paard niet fit
Ze was lang niet fit en het was onduidelijk wat er aan de hand was. Door het struikelen zijn we er achter gekomen dat het om HKO gaat. Even in t kort wat er gedaan is:
- kreupel op harde volte op beide kanten. Na verdoven duidelijk verbetering
- foto's voor en zijkant. Niet veel op te zien. Klasse 2 op beide voorhoeven
- Speciaal beslag/ breakover met balk
- inspuiten van de gewrichten
Eigenlijk is er nooit echt verbetering geweest. Ze loopt niet kreupel maar wil nauwelijks draven. Zowel op harde als zachte ondergrond.
Ik heb ook een les van AdB gehad. Hij zei dat er niks aan de hand was. Heeft trouwens ook niet gevraagd wat het probleem was. Ik heb zijn methode een tijdje geprobeerd maar Isa raakte daar steeds erg door van slag. En het leverde ook niets op.
Ik rij nu alleen nog buiten en het is bijna alleen nog stappen. Soms een klein stukje draven.
Vorig jaar heb ik besloten om haar te laten dekken door Silas. Om de focus eens even te verleggen en omdat de foto's verder goed waren.
Ze is nu 7 maanden drachtig en nog niet echt zwaar. Dus dat zou geen belemmering moeten zijn.

Wat ik me afvraag. Hoe weet je of je paard veel pijn heeft?
Als ze niet wil draven (terwijl ze altijd heel voorwaarts was) moet ik er dan vanuit gaan dat ze pijn heeft?
De da heeft het over een weidepaard. Daar word ik heel verdrietig van. Ik wil nog heel graag rijden. En ik kan financieel gezien maar 1 paard hebben/houden. Dan heb ik een paard van 10 jaar waar ik alleen een rondje mee kan stappen....
Wie heeft een echo laten maken van de hoeven en wat was het resultaat?
Wie heeft ook een paard met HKO klasse 2 en dezelfde problemen ( niet willen draven en regelmatig struikelen)?
Wie heeft nog andere tips?

Ben heel benieuwd.

Anoniem

Re: HKO en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:45

Ik zou nu even niet teveel meer verwachten en doen. Een paard met HKO en drachtig, dat is een extra zware belasting.
Wat je zou kunnen doen om te kijken of ze pijn heeft, is haar op pijnstilling zetten voor bijv een week. Ik weet niet of dat nu kan nu ze drachtig is.
Over de vraag of ze pijn heeft, dat lijkt me wel als het altijd een voorwaarts paard was. Is ze verder in haar gedrag oo veranderd?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:55

Hier een paard van 10 die met HKO graad 4 in beide voorvoeten al 5 jaar. Die gaat liever hard dan dat hij niet draaft. Ondertussen is hij door samenloop van omstandigheden pensionado wat betekent dat ik niet meer kan rijden en heb me hier bij neer gelegd want hij gaat echt never nooit meer weg.

Een paard dat niet meer wil draven en dat vroeger wel deed, heeft in mijn ogen en naar mijn mening erg flink last en pijn.
Mijn 3 jarige haf wilde ook niet meer draven en die bleek zulke flinke spat te hebben dat we hem hebben afgemaakt binnen de 14 dagen na de diagnose.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:56

Op wat voor beslag staat ze nu?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:57

@Yontheke
Dat was helaas met mijn paardje ook het geval.
Kon ook (bijna) niet meer draven, zij bleek ernstige spat te hebben en ik heb ook moeten beslissen haar te laten gaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:02

Als er na verdoven al verbetering te zien is heeft ze dus duidelijk wel pijn. Het niet willen draven zegt ook een hoop. Heel veel sterkte ermee :( Ik heb zelf net mijn paardje met hko klass 4 moeten laten inslapen. Ze was nog goed voorwaarts maar had duidelijk wel last en ik wil geen pijnlijk leen voor haar.
Ik snap dat je graag wil rijden, 10 jaar is ook nog niet oud! Mijn advies is: kijk goed naar je paard en probeer de verschillen met vroeger op te merken. En stel jezelf dan de vraag: zit ze nog lekker in haar vel, en wat zijn dan mijn opties?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:55

HKO is een vuilnisbak voor uiteenlopende problemen in de achterste helft van de voet. Als 'oplossing' slaat met er dan 'speciaal beslag' onder, waarmee het probleem alleen maar erger wordt. De oorzaak van pijn in de voet kan zijn lange steunsels, te lange hielen, niet meedragende straal, en zelfs rotstraal. De schade die op het bot te zien is is het gevólg van die pijn, niet de oorzaak.

Lees deze website eens www.hoefkatrol.nl

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:02

MD >> BEH

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:18

Niet bij alle paarden wordt het probleem erger door speciaal beslag hoor! Mijn HKO4 paard liep kreupel en met speciaal beslag (rond ijzer, zooltjes, siliconen) was dat over. Daardoor kon ik haar anders gaan trainen en na 1,5 jaar zijn we overgegaan op een normaal ijzer. En nu ze geen wedstrijden meer rijdt, staat ze blootvoets. Wel krijgt ze sinds een aantal jaren superflex als ondersteuning. Misschien is mijn paard een uitzondering, maar 15 jaar geleden is HKO4 geconstateerd en was het advies afmaken, en ik heb haar nog steeds (en kreupelvrij)!

Uit het verhaal lees ik dat het beeld vooral klinisch slecht is en dat het paard zelf aangeeft niets meer te willen. Dat zou je als uiting van pijn kunnen zien, maar aan de andere kant kan het ook een 'overblijfsel' zijn (ze had pijn, wilde niet lopen en nu blijft ze dat niet willen terwijl ze geen/minder pijn heeft). Meestal zie ik aan het hoofd van mijn paarden als ze ergens last van hebben, deuken boven de ogen, trekken met de mond, 'hard' oog, etc.).

Je kan nog een andere manier van trainen proberen (kijk eens bij atletische rijkunst van Monique de Rijk), je paard laten masseren (misschien zijn de spieren nog erg stijf en wil ze daarom niet lopen), een tijd op 'rust' zetten (wel veel vrije beweging) of je paard eens helemaal laten doorlichten (wellicht alternatief/holistisch, misschien is er wel iets mis met de voeding). Wanneer een paard ergens last van heeft, dan is puzzelen om te achterhalen wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen.
Soms moet je leren er anders naar te kijken, ik heb ervaren hoe moeilijk dat is maar ook hoeveel je dat kan brengen! Succes ermee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:29

IsaGabriëlla schreef:
Vorig jaar heb ik besloten om haar te laten dekken door Silas. Om de focus eens even te verleggen en omdat de foto's verder goed waren.

Waarom in vredesnaam een paard met dit soort problemen laten dekken? Ik word daar eerlijk gezegd altijd treurig van....
Grote kans dat het dier pijn heeft. Dat zou je kunnen checken met het geven van pijnstilling maar geen idee of dat ivm de dracht kan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:39

Babootje schreef:
IsaGabriëlla schreef:

Waarom in vredesnaam een paard met dit soort problemen laten dekken? Ik word daar eerlijk gezegd altijd treurig van....
Grote kans dat het dier pijn heeft. Dat zou je kunnen checken met het geven van pijnstilling maar geen idee of dat ivm de dracht kan.

Dacht precies hetzelfde Dat gaat idd nog niet! Wachten tot het veulen is afgespeend En dan 2/3 weken op pijnstillers kijken of het verbeterd Zo ja dan heeft je paard pijn

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:01

3 jaar geleden kreeg ik ook te horen dat mijn paardje HKO fase 3 heeft.
Hij is op speciaal beslag gezet helaas maakte dat het niet beter dus weer van de ijzers af en verder blootsvoets door het leven.
Nadat ik groen licht kreeg om weer wat te doen hem eerst laten masseren en checken door osteo
Het bleek dat hij behoorlijk vast zat in zijn lijf door het compenseren omdat lopen de afgelopen maanden niet lekker ging.

Soms komt HKO door een verkeerde rijstijl in combi met een scheef paard, dus ja dat moest ik aanpassen maar hoe?
Hem weggebracht naar Mireille den Hoed die is hem gaan rechtrichten en in het begin wilde hij ook niet draven omdat dit voor hem een nare associatie had met pijn in zijn voeten.
Draven was voor die van mij altijd al moeilijk zeker omdat hij niet echt voorwaarts is.
Met beleid het toch doorgezet en na 2 maanden een totaal ander paard terug gekregen.

Helaas eind oktober door het wegspringen tijdens longeren een peesblessure opgelopen en toen ik half december weer mocht opbouwen met draven weer het probleem dat hij niet wilde draven dit met les toch ook weer voorzichtig doorgezet en ondertussen gaat het weer een stuk beter.
Zoals mijn juf het wel zegt hij moet gereset worden.

Wat ik ermee wil zeggen dat niet willen draven niet hoeft te zijn dat zij pijn heeft maar wel ongemak omdat ze scheef is, of er spieren in haar lijf door het stilstaan, niet meewerken.
Ik zou haar wel in beweging houden en veel stappen op een correcte manier(dus niet op de voorhand laten lopen) en misschien toch laten masseren/losmaken zodat zij haar lijf weer goed kan gebruiken zeker nu ze drachtig is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:05

Hier een 10 jarige met klasse 4 op beide voorbenen.
Ook eentje die normaal enorm voorwaarts is en een loop lust voor 2 heeft.
Als die looplust ook maar iets afneemt weet ik dat ik rustiger aan moet doen of de training iets moet aanpassen. In mijn ogen betekend dit zeker weten pijn.

Het nadeel van HKO aan beide benen, is dat ze niet (altijd) kreupel lopen, omdat beide benen even veel pijn doen. Ze gaan dus wel slechter lopen, maar niet onregelmatig. Erg lastig, dus je moet op je gevoel vertrouwen, je kent je paard het beste dus als je denkt dat het niet klopt ga daar dan maar vanuit.

Mijn merrie was drachtig toen we de HKO vast stelde, juist in de dracht had ze een stuk minder last van alles. Volgens de DA ook door bepaalde stoffen en hormonen die haar lichaam aanmaakte, waaronder de gewrichten beter gesmeerd werden. Geloof het of niet, maar zolang ze drachtig was ging het alleen maar beter met haar. Na haar dracht weer een tijdje moeten tobben, nu met speciaal beslag, strakke en goed geplande training (veel rechtrichten!) en een heel management loopt ze weer helemaal goed en gaan we weer wedstrijden starten.

Mijn ervaring is wel dat het tijd nodig heeft, zodra ze weer goed/voorwaarts liep, gaf ik het altijd nog een aantal weken voordat ik weer iets met haar ging doen.
Je zou er dus voor kunnen kiezen om de dracht af te wachten en haar voor nu, wellicht tot het afspenen zelfs, vooral veel vrije beweging (weiland) te geven en het even te laten rusten. Het is even een half jaar op je tanden bijten, maar als je daarna met het juiste management weer kunt rijden is dat het zeker waard.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:06

Ik ken een paard die puntgaaf is op de foto’s, maar toch afgekeurd op HKO. Dat dier heeft af en aan ontsteking gehad van de slijmbeurs die zich in het hoefkatrolgebied bevindt. Door de steeds terugkerende ontsteking is er littekenweefsel ontstaan op de pees en uiteindelijk verkleving van de pees.

Volgens mij hebben ze bij dit paard idd met echo vastgesteld dat het om de slijmbeurs ging. Dit paard is ook slecht voorwaarts, maar wil nog wel draven. Galop onder het zadel is wel een probleem. En het paard loopt, zeker op de volte en aan de longe, steeds heel scheef. Vooral in de hals verbuigt het dier heel erg sterk. Ook buiten de kreupele periodes.

Zie bijv. afbeelding in deze link voor locatie van de slijmbeurs:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/

Ik zou nu eerst even rustig afwachten tot het veulen er is, en deze zomer merrie en veulen lekker op de weide zetten. En dan na het afspenen maar eens kijken hoe de merrie er voor staat. Misschien bloeit ze wel helemaal op door zo'n vrolijke spruit en heb je na de zomer een heel ander paard.
Succes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:49

Roodvos schreef:
Ik ken een paard die puntgaaf is op de foto’s, maar toch afgekeurd op HKO. Dat dier heeft af en aan ontsteking gehad van de slijmbeurs die zich in het hoefkatrolgebied bevindt. Door de steeds terugkerende ontsteking is er littekenweefsel ontstaan op de pees en uiteindelijk verkleving van de pees.

Volgens mij hebben ze bij dit paard idd met echo vastgesteld dat het om de slijmbeurs ging. Dit paard is ook slecht voorwaarts, maar wil nog wel draven. Galop onder het zadel is wel een probleem. En het paard loopt, zeker op de volte en aan de longe, steeds heel scheef. Vooral in de hals verbuigt het dier heel erg sterk. Ook buiten de kreupele periodes.

Zie bijv. afbeelding in deze link voor locatie van de slijmbeurs:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/

Ik zou nu eerst even rustig afwachten tot het veulen er is, en deze zomer merrie en veulen lekker op de weide zetten. En dan na het afspenen maar eens kijken hoe de merrie er voor staat. Misschien bloeit ze wel helemaal op door zo'n vrolijke spruit en heb je na de zomer een heel ander paard.
Succes.

Mijn paard had dit ook...wel niet zo erg nog.
Ik kon er volgens de da ook niks meer mee...uitbehandeld zet maar op de wei. Hij was toen 10 jaar oud.
Op aandringen van stalgenoten naar Antoine de Bodt geweest en daarna heb ik er nog een paar jaar fijn mee kunnen rijden voor ikzelf uitgeschakelt was. Mijn paard word dit jaar 25.
het blijft wel een aandachtspuntje. Als ik mensen erop zou zetten die niet goed rechtrichten komt het terug.

Nu weet ik dat antoine behoorlijk pittig is in zijn aanpak.
Inmiddels zijn er ook zat mensen die het anders aanpakken maar met hetzelfde doel.
Voor ts is het misschien een idee om daar eens naar te kijken om het rechtrichten eerst met grondwerk te doen en dan opbouwen.
Dit in combi met goed bekappen en het paard ook echt correct op de voeten te hebben staan.

Mijne heeft destijds ook speciaal beslag gehad maar dat zou er nu echt niet meer onder komen.
Het is er onderuit gegaan nadat de da hem opgaf en er heeft daarna nooit meer een ijzer onder gezeten.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:49

Ts,
geen leuk nieuws om te horen! Hoe gaat het tot op heden?

Onlangs zelfde ervaring hier, alleen dan met een (bijna) 6-jarige merrie. Mijn da raadt Osphos injecties aan (nagenoeg zelfde effect als Tildren infuus) en ik ga les nemen bij Mireille den Hoed, zoals hierboven al is genoemd.
Daarnaast moet ik wel echt heel mn management omgooien, dit houdt in zomers paard 24/7 naar buiten, swinters de gehele dag buiten, stevige goede (!) rijbak, momenteel break-over beslag maar hoop op een gegeven moment gewoon blootvloets door het leven te laten gaan en ik voer een aantal supplementen welke ontstekingsreacties remmen, gewrichtsvloeistof aanmaken etc.
en niet geheel onbelangrijk, RUSTIG AAN. :Y)

Edit: geconstateerd dmv röntgenfoto's.