Wordt mijn pony verkeerd bekapt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Wordt mijn pony verkeerd bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 17:48

Hoi,
Ik heb het idee dat mijn haflinger verkeerd bekapt wordt. Ze wordt haar hele leven al door deze stal eigenaar bekapt. Ze was eerst van deze meneer, maar hebben haar overgekocht en daar laten staan. Ze wordt dus nog altijd door dezelfde meneer bekapt.
Nou heb ik het idee dat hij het niet goed doet. Aan de voorkant wordt naar mijn idee vaak te veel weggehaald en aan de zijkanten te weinig. Dus de hoeven hebben zeg maar een verkeerde vorm. Als ik haar hoeven ga krabben blijven de witte strepen ook in haar hoef staan, en op steentjes loopt ze altijd al gevoelig. Sinds kort heb ik ook een scheur in haar hoef ontdekt.
Afbeelding
Afbeelding
Het is een tijdje geleden dat ze voor het laatst bekapt is, dus ze wordt binnenkort weer bijgevijld.

Arabesk

Re: Wordt mijn pony verkeerd bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:50

Ik denk niet dat je dit op je bekapper kunt schuiven, hoef is gewoon te lang en gaat dan scheuren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:54

Die hofkringen zijn ook niet bepaald gewenst. Mijn pony had dit ook en was door voeding tekort. Hij heeft ze nu niet meer namelijk.

Vind de hoef wel vreemd afgebrokkeld.

Denk dat de bekapmanier beter te beoordelen is als je foto's plaats van het pas bekapte hoef.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:56

Ik zou bij de hielen ook iets meer eraf willen hebben, maar de mate van brokkelen aan de voorkant komt echt door het het te lang laten worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:56

De onderkant vind ik wel goed, daar is vrijwel niets afgehaald. Die witte strepen bij het uitkrabben betekenen niets.Minder hard krabben misschien. de buitenkant van de hoef vind ik er minder fraai uitzien.Teveel afgebrokkeld, aande voorkant misschien te rigoreus eraf gehaald? Maar ik ben zelf geen smid, alleen ervaringsdeskundige.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 17:57

Ze moet nu ook nodig bekapt worden, maar bedoelde meer dat hij er aan de voorkant altijd een heel groot stuk afhaalt, en de zijkant heel lang laat. Dan is de hoef zegmaar ovaal in de breedte.
Als ze net bekapt is zal ik wel weer een foto maken.
Heb je misschien meer informatie over die hofkringen? Ik zelf heb namelijk geen idee van wat dat is :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:58

IK zou gewoon eens een andere smid laten komen, dat brede zou mij niet aan staan inderdaad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:59

De witte lijn is verbreed dat komt niet door bekappen maar door een vorm van hoefbevangenheid. Al dan niet in combinatie met insuline resistentie. Kijk kritisch naar het voer. Schrap alle biks en muesli

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:00

Eline_S_S schreef:
Ze moet nu ook nodig bekapt worden, maar bedoelde meer dat hij er aan de voorkant altijd een heel groot stuk afhaalt, en de zijkant heel lang laat. Dan is de hoef zegmaar ovaal in de breedte.
Als ze net bekapt is zal ik wel weer een foto maken.
Heb je misschien meer informatie over die hofkringen? Ik zelf heb namelijk geen idee van wat dat is :)

Er moet juist meer aan de zijkant en achterkant af en de steunsels

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:02

Arabesk schreef:
De witte lijn is verbreed dat komt niet door bekappen maar door een vorm van hoefbevangenheid. Al dan niet in combinatie met insuline resistentie. Kijk kritisch naar het voer. Schrap alle biks en muesli

Ik dacht hierbij eerst ook aan hoefbevangenheid, maar de DA heeft haar 1.5 week geleden nog onderzocht.
Ik denk dat ik er een 'echte' smid naar ga laten kijken ivm wisselende antwoorden ed. Iemand aanraders in Groningen?
Edit: paard staat atm met een luchtwegen infectie en moet medicijn met slobber gevoerd krijgen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:07

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:08

Kees Meelker vind ik een hele goede.
succes!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:13

Art_Ificious schreef:
Als je zoekt op hoefbevangenheid zie je ook die kringen op de hoef.
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefringen

Hier staat ook dat het door verandering van voeding kan komen. Ivm al eerder genoemde luchtweginfectie, staat ze nu al bijna een maand stil en krijgt ze slobber ipv biks gevoerd. Zou het hier niet door komen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:14

Ringen in de hoefwand zijn erg normaal, komen van verandering inderdaad.
Zou me meer zorgen maken om de te lange hoefwand.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:34

Vind het ook een erg aparte manier. De man is zelf geen smid begrijp ik? Mark Bongertman zou ik je aanraden. Is een erg goede smid en zeer goed met hoefbevangenheid en allerlei andere orthopedische problematiek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:48

Ringen kunnen ontstaan bij elke voerovergang.
Dus al als in de herfst het gras op is en je overgaat op hooi of vice versa in het voorjaar, van hooi naar gras. Of bij een periode van medicatie voeren. Dat hoeft nog niet zoveel te betekenen.

Schraapt de pony ook? Of komt die korte teen echt puur doordat die bekapper het eraf haalt?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 14:03

Ze schraapt verder niet oid. Ze staat 24/7 buiten trouwens. Normaal loopt ze bijna elke dag wel een stukje over het asfalt (naar de bak bijv)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:10

Gewoon een echte smid of bekapper erbij halen voor goed onderhoud. Je ziet het goed hoor, de hoef is te breed nu. De wand is veel te lang, en de hielen te hoog. Dat je er zool afschraapt met schoonmaken is normaal. Helemaal met nattig weer wil dat wel.

marieke1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:17

is het geen idee een keer een andere smid te laten komen om het na te laten kijken?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:30

Absoluut niet goed bekapt, laat hier maar een hoefsmid naar komen en niet iemand die er al lang mee ait te klungelen. Snap ook niet hoe je je paard met zo'n hoeven kunt laten rondlopen.. Tijdig bekappen en afspraak maken bij je (nieuwe) smid.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:31

Mm ik zou een echte smid laten komen. Deze beste man heeft geen diploma. Ik zou mijn pony nooit laten bekappen door een nepsmid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:37

ik denk dat het beter is een foto te plaatsen als hij bekapt is...dit is geen eerlijk beeld.de hoef is veel te lang(de hoefwand).Als ik foto''s plaats van de hoeven van mijn fries als hij twee maanden niet meer bekapt is ziet het er ook niet uit.Daar kan mijn smid niets aan doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 17:52

Hoihoi,
Ik vond dit topic terug en dacht ik vertel even hoe het is afgelopen :o
Omdat starlight dus wel verkeerd is bekapt, is zij helemaal scheef op haar benen gaan staan.. Haar achterbenen staan naar buiten en haar linker voor been naar binnen. Ze is inmiddels goed bekapt in de hoop dat alles een beetje bij trekt. Ik moet veel met haar lopen en over een paar weken komt de hoefsmid weer om te kijken hoe het gaat en verder te bekappen. Dit was namelijk niet in één keer te fixen.