Huidprobleem of toch...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Huidprobleem of toch...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:20

N.a.v. een ander topic waarin ik meelees wil ik hier toch ook mijn verhaal kwijt. Het onderwerp waar ik momenteel naar op zoek ben kon ik niet heel veelvuldig terugvinden. Op deze manier hoop ik zelf wellicht nog wat feedback op de situatie te krijgen en andere mensen misschien te helpen in hun zoektocht naar informatie.

Het verhaal wat ik hieronder geschreven heb is best lang geworden en mede daardoor zal het verhaal niet compleet zijn. Als jullie vragen hebben stel ze gerust!

Om bij het begin te beginnen....

Eind september heeft mijn paard zichzelf voor de wagen op het linkerachterbeen aangetikt en hier een klein wondje aan overgehouden. De wond hebben we schoon gemaakt en hier verder niet veel aandacht aan geschonken. De wond leek netjes te genezen TOT twee weken later het weideseizoen afgerond werd en mijn paard weer op stal kwam te staan. Ze had best wat last van de overgang en stond de volgende dag met 4 dikke benen op stal. In de loop van de week haakten de voorbenen af en aan het eind van de week bleef het linkerachterbeen als enige dikkerd over.

Toen dit beeld aan bleef houden heb ik het linkerachterbeen kaal geschoren om het wond/korstje beter te kunnen bekijken en behandelen. Gezien mijn paard er zelf geen last van leek te hebben trainden wij rustig verder, inmiddels wel met beenbeschermers ;-)
Nietsvermoedend spanden we haar dan ook weer in voor een ritje, toen bij terugkomst bleek dat de kogelbeschermer haar huidje kapot had geschuurd. De volgende dag is de dierenarts bij ons langs geweest en zijn we een korte antibioticakuur gestart met daarbij ook ontstekingsremmers, hydrocortiderm en propoliszalf.

Afbeelding
Bovenstaande foto laat zien hoe haar been er toen uitzag.

Met behulp van de medicatie leek haar been weer de goede kant op te gaan, maar hij bleef toch een beetje sukkelen. Haar been werd langzaam aan weer wat dikker en het gebied leek zich eigenlijk toch ook wel uit te breiden. Om het verschil beter te kunnen zien ben ik vanaf dat moment een fotoverslag bij gaan houden. Haar been werd inmiddels zo dik dat het wondvocht door de huid heen gedrukt werd en zo haar huid aantastte waardoor deze kaal werd.
Uiteraard de dierenarts weer gebeld en we konden direct weer medicijnen op komen halen.

Afbeelding
Bovenstaande foto laat zien hoe haar been er op dat moment uit zag.

De medicijnen gaven wederom weer wat verbetering, maar de dierenarts vond het niet snel genoeg opknappen. Een week later stonden we op de kliniek om wat plaatjes te schieten en een echo te maken. Op de foto was een klein botsplintertje te zien, maar die kon eigenlijk de boosdoener niet zijn en de echo was, op wat vocht onder de huid na, helemaal in orde.
We besluiten de kuur door te zetten en te wachten tot haar been volledig genezen is. Van de dierenarts mocht ik rustig doortrainen, maar voor mij voelde dit niet goed, dus ben ik over gegaan op staptherapie met af en toe wat extra beweging in de longeerring.

Afbeelding
Op de kliniek hebben ze haar been weer kaal geschoren en toen viel ineens op hoe groot het aangedane gebied was!

Na 5 weken aan de medicatie wilde de dierenarts een poging wagen om deze te stoppen. Over heel haar been groeide weer haar, haar been was door de medicatie mooi slank en op 3 minuscule korstjes na korstvrij! In eerste instantie alleen de antibiotica gestopt en na 4 dagen ook de ontstekingsremmers beëindigd.

Afbeelding
Zo zag haar been eruit voordat we stopten.

Na 4 dagen leek haar been helaas weer op te zwellen, dus snel de dierenarts opgebeld (vrijdagmiddag natuurlijk!) en gevraagd of ik wat ontstekingsremmers op kon halen om in ieder geval het weekend te kunnen overbruggen. Haar been bleef echter 'stabiel dik', dus ik heb nog even met de medicijnen gewacht. Op woensdagavond werd het been ineens een tandje dikker en ben ik toch maar met de ontstekingsremmers gestart.

In de tussentijd heb ik het e.e.a. over de Equicrown Active compressiekousen en de Equicrown SkinRelief gelezen en deze besteld. Dit is iets wat ik nog wil proberen voor ik een CT-scan van haar been laat maken op aanraden van de dierenarts. Deze zijn afgelopen week binnen gekomen en lijken tot nu toe aardig hun werk te doen. Haar been is nog wel iets dik, maar niet 'olifanten'dik en slankt na stappen nu sneller af. Vandaag heb ik voor het eerst de gel gebruikt en het grootste deel van korsten is er al af. Ik hoop dat door het herstellen van haar huid straks ook de zwelling weg zal blijven en een operatie ons bespaard zal blijven.

Over het verdere verloop zal ik jullie uiteraard op de hoogte houden.

AfbeeldingAfbeelding
De korsten die na de antibioticakuur nog overgebleven waren zijn helaas ook in volume toegenomen. Dit is hoe zij er afgelopen week uitzagen. Een foto van hoe het na de gel geworden is zal later volgen.

lin_

Re: Huidprobleem of toch...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:27

Heb er geen ervaring mee, maar het lijkt bijna wel op een allergische reactie. Paard van mijn vriendin had ook rare korstjes etc. (dachten eerst aan mok) bleek allergie voor zonlicht te zijn.
Ik wens jullie heel veel succes met uitvinden wat het is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:40

Het kan ook vasculitis (geworden) zijn. Dit vereist een andere aanpak dan "standaard" mok.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:19

Heb je al eens naar je voer gekeken, misschien iets veranderd in je voer of iets waarvoor ze overgevoeligheid heeft opgebouwd?
Of anders het strooisel in de stal?

Ik heb met net zo iets enorm getobt met mijn paard, gelijksoortige plekken op beide witte benen.
Uiteindelijk na bloedonderzoeken en biopten nemen bleek het een zeldzame huidallergie te zijn.

Ik ben op ander strooisel over gegaan en ander voer, zuiver zonder suikers en zonder lucerne.
Uiteindelijk vermoed ik dat een deels de lucerne de boosdoener is geweest in combinatie met factoren van buiten af.

Na een kuur prednisolon en AB injecties ben ik zelf weer gaan zoeken en proberen.
Uiteindelijk heb ik het onder controle gekregen met dus ander voer en ander strooisel en sprayen met vetericyn en smeren met zinkolie.
Ik ben begonnen met 3x per dag vetericyn erop sprayren en 1x per dag of om de dag 's avonds zinkolie smeren.
Na een paar maanden begon het langzaam weg te trekken.
Ik smeer nu nog steeds bijna dagelijks met zinkolie en het blijft nu onder controle.

sterkte ermee!

AndreaB

Re: Huidprobleem of toch...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 10:28

Zelf denk ik ook aan iets als vasculitis, dus ik probeer daar op in te spelen.

Zaterdag ben ik begonnen met de Equicrown SkinRelief en na twee keer gebruiken waren alle korsten eraf. Nu kunnen alle smeersels tenminste weer op de goede plek komen :-) nu de korsten eraf zijn valt het me pas op hoe groot het aangedane stuk alweer geworden is. Afbeelding