Bietenpulp vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Bietenpulp vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 20:09

Waar kun je bietenpulp kopen en hoeveel kost het?

Ik wil ongeveer 1 kg bietenpulp voeren per dag. Is het bij deze hoeveelheid nodig om te corrigeren met zemelen.

Hoeveel water moet er bij 1 kg (1 zo'n kiloschep) bietenpulp? En hoelang moet het minimaal weken?

Verdere voeding bestaat uit hooi, stro en liksteen

Azmay

Re: Bietenpulp vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:19

1 op 6 klaarmaken werkt hier erg goed. Met een halve kilo pulp heb ik dan 3 kilo nat, gebruik korrels die 6 uur moeten weken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:22

Heet water en afdekken werkt snelst. 3L water op 1 kg droge pulp ongeveer, anders even voelen of er geen harde stukjes meer in zitten. Ik haal bij de welkoop inlandse pulp zak 20kg is 8.29

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:23

Met heet water erbij is het hier op een half uurtje klaar.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:27

Let op- zorg dat je hem goed doorroert en er geen droge stukken in zitten. Gedroogd spul kan uitzetten, en kan slokdarmverstopping veroorzaken. Toevallig laatst hier nog over gehoord (grasbrok), wilde daarom even extra waarschuwen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:34

tamary schreef:
Heet water en afdekken werkt snelst. 3L water op 1 kg droge pulp ongeveer, anders even voelen of er geen harde stukjes meer in zitten. Ik haal bij de welkoop inlandse pulp zak 20kg is 8.29

1 op 3 klinkt nog erg droog, kan dat zomaar?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:36

Ik voer SpeediBeet, 1 deel pulp, 4 delen heet kraanwater, dan weet je zeker dat het verzadigd is. Kost 12.95 per zak, maar het is wel in 10 minuten klaar. Ik vind het ideaal. Te koop bij oa de Welkoop.

Overigens is 1 hele kilo ongeweekte pulp wel heel fors, knapt je paard in no time uit zijn jasje!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:39

Hier een grote voorstander van Seniores Priores van Subli (Boerenbond/Welkoop € 9,89 per 20 kilo)
Zitten wat smaakmakers bij waardoor de meeste paarden het graag eten.
Doe daarvan twee scheppen heet water op één schep SP en laat het zo'n 4-5 uur wellen en afkoelen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:46

Speedibeet van PAVO is binnen 10 minuten klaar. 1 kilo wordt uiteindelijk echt heel veel bietenpulp..Ik denk wel twee emmers?
Ik ben het nog aan het opvoeren. Ik wil uiteindelijk op 1 kilo per dag maar hij krijgt nu 250 gram(droog) per voerbeurt. Hier gaat dik 2 liter water bij.

Bij 500 gram zal ik dus ongeveer 4/4,5 liter water bij gaan doen. Ik maak het de dag ervoor al klaar maar zet het wel afgesloten weg. Met warm weer moet je wel opletten. Dan kan je het beter niet een dag van te voren klaar zetten..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:58

Shirley schreef:
Hier een grote voorstander van Seniores Priores van Subli (Boerenbond/Welkoop € 9,89 per 20 kilo)
Zitten wat smaakmakers bij waardoor de meeste paarden het graag eten.
Doe daarvan twee scheppen heet water op één schep SP en laat het zo'n 4-5 uur wellen en afkoelen.

Voerde ik eerst ook :j

Er zit echter veel meer suiker (15% zetmeel) in dan in bietenpulp (~5%), wat voor mij de reden was om op zuivere pulp over te stappen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:01

Je kunt er ook extra pulp aan toevoegen.

Hier eet niemand de pulp alleen, vinden ze gewoon niet lekker -O-

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:07

Je kunt beter het advies aanhouden van wat er op de zak staat.
Zelf heb ik pulp van mijten voeders, van de Boerenbond.
Ik heb de eerste keer een keukenweegschaal meegenomen en een maatbeker.
Ik kwam hier op uit:
Een plastic bekertje zonder kop met pulp en een liter water. (Ik heb de maatbeker op stal laten staan) en heb dus nooit te weinig water doordat je misschien iedere dag iets minder water erbij doet als je dit op het oog doet.
Ik laat het 24 uur weken. Zomers maak ik het 's avonds klaar voor 's ochtends. (nadeel is dan dat ik het dan vaak vergeet te maken. Helaas pindakaas. Weer een dagje geen pulp.

Dit is voldoende voor een paard. Al krijgt mijn minishet hiervan ook wel een beetje voor de smaak/heb. En iets meer als hij naar de zomervacht ruit (dan valt hij behoorlijk af).

Ik doe voor mijn paard hier zeewier doorheen (zandeter) en dan nog wat muesli, anders eet ze het niet.

Je hebt dus niet veel pulp nodig voor een kilo klaargemaakte pulp.
Ik doe denk ik 9 maanden met een zak.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:29

Ik voer van de Speedibeet van Pavo 1,5 voerschep per dag, wat gelijk staat aan iets meer dan 1 kg droge pulp (komt ter hoogte van het 2 liter streepje in de emmer). Hier doe ik 300 gram zemelen bij en vul ik in de emmer aan tot 10 liter water ongeveer. De pulp is uiteindelijk dan nog nattig, het water is niet volledig opgezogen. Het overtollige water giet ik soms af en soms voer ik het er gewoon bij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:30

Pippaa schreef:
Ik voer van de Speedibeet van Pavo 1,5 voerschep per dag, wat gelijk staat aan iets meer dan 1 kg droge pulp (komt ter hoogte van het 2 liter streepje in de emmer). Hier doe ik 300 gram zemelen bij en vul ik in de emmer aan tot 10 liter water ongeveer. De pulp is uiteindelijk dan nog nattig, het water is niet volledig opgezogen. Het overtollige water giet ik soms af en soms voer ik het er gewoon bij.

Hoe lang laat je weken dan? Ik merkte ook dat de Speedibeet vaak een half uur nodig had, gebruik nu maar de Mijtens omdat een half uur wachten toch niet mijn ding was.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:35

Inderdaad minstens een half uur met water van 45 graden denk ik? Dan heb ik haast, dus moeten de paarden het ook snel kunnen eten.
Met heet water uit de kraan is het met 10 minuten wel zo goed als klaar, maar dan moet het natuurlijk langer afkoelen. Met koud water laat ik het een nacht staan en weet ik dus niet na hoeveel tijd het klaar is.
De pulp brokjes van de welkoop waren wat dat betreft een stuk fijner en veel sneller in gebruik. Dat was zowat volledig uit elkaar gevallen als je de emmer nog aan het vullen was. Ik ben overgestapt op Speedibeet omdat ik te bang voor een hoog suiker/melasse percentagewas, daar stond niets over op de zak.
Beide paarden eten de Speedibeet goed, dus better safe than sorry...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:37

Ik voer de pulp die ze hier bij de lokale fourage handel hebben, masters geloof ik. Ik doe 1 deel pulp, 1 deel zemelen (in maatscheppen, niet gewicht dus) en dan 6 delen water. Per paard voer ik 1/3e voerschep per dag en dat wordt dus een aardige portie aangezien het ook nog wat uitzet allemaal. Met warm water is het met 1,5 uur wel klaar.

In principe is zemelen toevoegen nog niet nodig bij deze hoeveelheden, verder krijgen ze onbepekt hooi dus dat compenseert, maar ze eten het wat makkelijker met zemelen erdoor.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:41

Mizora hier op bokt had geloof ik laatst ergens gezegd: vanaf 1 kg droge pulp, 250 gram zemelen per kg toevoegen. Daar hou ik me dus ook ongeveer aan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:43

Pippaa schreef:
Mizora hier op bokt had geloof ik laatst ergens gezegd: vanaf 1 kg droge pulp, 250 gram zemelen per kg toevoegen. Daar hou ik me dus ook ongeveer aan.

Kan ook met luzerne als ik me niet vergis.
Ik vind zelf een halve kilo droge pulp voor 2 paarden al veel in 1 voerbeurt dus zal wel los lopen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:52

Ik ken weer de regel dat zolang minimaal de helft van het rantsoen nog uit hooi bestaat ipv pulp je nog geen zemelen hoeft toe te voegen omdat je dan nog binnen de waardes zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:02

Azmay schreef:
Pippaa schreef:

Kan ook met luzerne als ik me niet vergis.
Ik vind zelf een halve kilo droge pulp voor 2 paarden al veel in 1 voerbeurt dus zal wel los lopen.

Zowel pulp als lucerne zijn rijk aan calcium ivm fosfor balans moet je bij beide gaan compenseren met graan, maar dat hoeft niet meteen bij een beetje, pas als je echt kilo's gaat voeren en het bv ivm gebitsproblemen het hoofdvoer is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:37

Klopt, maar fosfor is sterker dan calcium (en calcium weer sterker dan magnesium), dus een fosfor tekort zul je met een schep per dag niet direct opbouwen, zeker als paard ook gewoon voldoende, liefst onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Idealiter is een verhouding van 1.5:1 geloof ik wel gewenst, voor optimale vertering.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:02

Bedankt voor alle reacties al! Als ik het zo lees is een kilo pulpbrok een beetje overdreven, denk dat ik begin met 250 gram.

Ik zat eraan te denken om savonds pulp klaar te zetten, om dan de volgende avond te voeren. Het staat dan ongeveer 24 uur. Kan dit? Ik wil alleen in de winter voeren dus niet als het buiten 30 graden is.

Heb net een zak 25 kg bij de boerenbond gekocht van Mijten melasse vrij. Op de verpakking staat 1 kg brok met 7 liter water en 6 uur weken voor het voeren weken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:12

s6801881 schreef:
Overigens is 1 hele kilo ongeweekte pulp wel heel fors, knapt je paard in no time uit zijn jasje!

I wish, mag wel wat spek op mijn oudje.
Citaat:
Bedankt voor alle reacties al! Als ik het zo lees is een kilo pulpbrok een beetje overdreven, denk dat ik begin met 250 gram.

Ik zat eraan te denken om savonds pulp klaar te zetten, om dan de volgende avond te voeren. Het staat dan ongeveer 24 uur. Kan dit? Ik wil alleen in de winter voeren dus niet als het buiten 30 graden is.

Heb net een zak 25 kg bij de boerenbond gekocht van Mijten melasse vrij. Op de verpakking staat 1 kg brok met 7 liter water en 6 uur weken voor het voeren weken.

Als je voor het lekker voert is dat zat, voer je het om aan te komen, dan mag die kilo wel. Ik zou 's morgens klaar maken voor 's avonds voeren, 24 uur kan net te lang zijn (ook bv bevriezen in de winter) en zet het goed muisvrij neer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:24

Ik hoor de van de week dat je beter niet meer dan 2 kg per voerbeurt kan geven in verband met de grootte van de maag. Als je een kilo pulp weekt zit je aan de 7kg. Lijkt me niet echt gezond in dat geval?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:30

Maaginhoud is iets van 30-40L bovendien is het probleem niet zo zeer het gewicht maar de hoeveelheid droge stof en dat is 1kg. rest is water en bij een beetje dorst gaat er in 1x 15-20L naar binnen.