Hoelang voordat een kneuzing is genezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Hoelang voordat een kneuzing is genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 08:19

De zoekfunctie heb ik al gebruikt, maar kom alleen uit op kneuzingen bij mensen. In begin december is mijn paard hoogstwaarschijnlijk verkeerd gaan rollen. Zij heeft hier een gekke 'bult' aan over gehouden. Dacht eerst dat het een insectenbeet was, het voelde namelijk schijfvormig en wat hard aan.

Toch de DA erbij gehaald. De diagnose is een kneuzing en dat komt inderdaad door verkeerd rollen of vast hebben gelegen. Hij zei dat ik gewoon kon doorgaan met de training en dat dit helemaal vanzelf heelt. Ben hem alleen vergeten te vragen hoelang het duurt voordat een kneuzing is genezen. Kon hier op internet ook weinig over vinden, dus hoop dat iemand hier het antwoord weet :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:44

Ik denk gewoon hetzelfde als bij mensen hoor.
Alleen gaat het bij de een wel sneller dan de ander.

Op welke plek zit het precies dan??

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 19:17

Het is net onder haar laatste rib.
Heb gelezen dat ze er bij mensen 3 tot 5 weken voor hebben staan. Het is bij haar nu 6 weken geleden, dus gewoon heel nieuwsgierig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:36

Als je twijfelt anders de veearts nog weer vragen?

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:27

Mijn paard heeft een kneuzing aan haar voorbeen, nu ook 6 weken geleden. Bult is nog wel wat zichtbaar en been is ook nog licht dik. Ik mocht van de kliniek na 6 weken weer volledig beginnen aan training. Warm is het niet meer maar volgens mij duurt het dus inderdaad wel een tijdje voordat een kneuzing echt helemaal weg is. Toen ik zelf een flinke kneuzing had aan mijn onderarm heeft dat ook een paar maanden geduurt voordat het niet meer gevoelig/wat opgezet was.

misz_blont

Re: Hoelang voordat een kneuzing is genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:39

Ze zeggen meestal 6/10 weken. Na 6 weken kun je meestal de training hervatten. Maar ook bij paarden gaat het bij de 1 sneller dan de ander.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 10:47

De dierenarts zegt ook zeker dat ik gewoon moet blijven trainen. Ze geeft ook geen pijn meer aan, je kunt er aan zitten en op drukken.
Dus ben benieuwd. Mocht het over twee weken niet weg zijn, dan toch maar weer de DA even laten kijken. Vond het wel opvallend, dat er weinig te vinden was over kneuzingen bij een paard. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:49

Is het een bloeduitstorting? Het kan namelijk zijn dat het beter is om die los te maken en oude bloed er uit te halen. Dit omdat ze soms niet meer weg gaan

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:01

hier zeiden ze bij mijn kneuzingen (mens dus) 6-10 weken licht ook aan de kneuzing hoe zwaar die is. Als je twijfelt zou ik gewoon even bellen en overleg plegen ;)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:11

Denk inderdaad ook 6 tot 10 weken.
Traumeel smeren helpt voor het herstel.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:02

Na een kneuzing kan er ook weefsel blijvend beschadigd zijn. Dat geeft vaak littekenweefsel en dat is wat harder van structuur en stugger. Afhankelijk van waar de plek zit kan het paard daardoor wat stijver bewegen. De plek masseren helpt het gebied beter doorbloeden en soepel houden. Het is wel gebruikelijk dat het herstel van een kneuzing weken duurt hoor. Succes er mee!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:23

Een simpele kneuzing als in 'blauw plek' zou nu genezen moeten zijn.
Waarschijnlijk is de onderliggende structuur beschadigd geraakt. Het zal nu wat bollig zijn?
Let maar op, over een paar maanden ontstaat er een kuiltje op diezelfde plaats. Dat kuiltje gaat dan nooit weer weg. Het is misschien niet zo mooi maar kan verder geen kwaad.

Ik zou het rijden weer voorzichtig gaan oppakken. Als het niet lekker gaat, heb je reden om verder onderzoek te laten doen. Dan zou ik naar een kliniek gaan zodat er gelegenheid is voor echo en/of rontgen.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:37

Is er reden voor dat er een kuiltje ontstaat Dees? Die van mij heeft afgelopen donderdag 7 weken rust gehad, 6 verplichte weken van de kliniek en afgelopen week laten staan ivm frisheid (vries etc), dus ik ga morgen een lichte poging wagen. Ze heeft nu een bult want volgens de kliniek was het een flinke klap geweest. Ik doe daar gewoon een beschermer om want het is (ook) niet (meer) warm en ze geeft ook niet aan dat het zeer doet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:16

Ja, daar is een reden voor :j
Eerst krijg je een bult, omdat de onderliggende structuur zich kapot is geschrokken en het lijf allerlei hulptroepen naar het gebied toestuurt om de schade te herstellen: dat veroorzaakt de welling. Maar zeker op zachte structuren is de schade niet altijd te herstellen en zal wanneer de zwelling is afgezakt, juist zichtbaar worden dat er een deel van de gezonde structuur verloren is gegaan. En waar dat zat ontstaat zo een kuiltje. Zie het als een soort onderhuids litteken, gevolg van een blauw plek.
Overigens - bij spiermassa van mensen gebeurt hetzelfde - bij grote impact (een groot blauw plek) is er ook kans dat daar waar je spiermassa eens mooi in elkaar overliep, nu een hapering ontstaat en een leemte te voelen is.

Als je om je heen gaat kijken nu je dit gelezen hebt, ga je het heel vaak zien. Paarden met een kuiltje in de billen, of een kuiltje in een schouder. Meestal is dat een gevolg-schadetje van een trap oid. Het is vrijwel altijd onschuldig voor verder gebruik van het dier.

Maar eh... dat van die kuiltjes, dat is vaak wel een plek waar vlees zit. Ergens begrijp ik nu dat jij het hebt over een kneuzing op een (onder)been? Daar ontstaan geen kuiltjes, als het daar niet meer herstelt heb je waarschijnlijk te maken met een blijvende zwelling. Waar zit het bij jouw paard?

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:33

Ah dat klinkt inderdaad erg logisch. Mijn paard heeft het inderdaad op het onderbeen. Er was eerst sprake van een gebroken griffelbeentje maar na foto's en echo's is dat uitgesloten. Het been is een week 4-5 echt warm en best dik geweest en sinds 1-2 weekjes is het niet meer warm en is de bult er nog wel, maar het been zelf is niet meer gezwollen. Heb er 2 weken zalf op moet smeren zodat het zoveel mogelijk weg zou trekken, maar naar mij idee is de bult zelf heel licht iets geslonken maar ik had misschien gehoopt dat het meer zou zijn. Ik ben alleen benieuwd of dat in de komende maanden nog weg zou trekken of dat ze altijd een bult blijft houden. Maar, daar ga ik alleen achter komen door het nog al die tijd aan te zien. Ik mocht wel gewoon na 6 weken volledige training weer oppakken :)