Ervaringen F.R.A. rasp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Ervaringen F.R.A. rasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:11

Hoi bokkers,

Ik kon er nog geen topic over vinden, dus open er zelf maar een. Heeft iemand ervaring met de FRA rasp?

Afbeelding

Mijn paard hoeft eigenlijk pas na 10 weken bekapt te worden omdat ze niet snel groeien, maar het zou na 8 weken wel fijn zijn om zelf alvast kleine scheurtjes bij te vijlen om scheuren tegen te gaan. Denk daarbij aan als je zelf een haakje hebt in je nagel, dat je die glad vijlt. Is dat hiermee een aanrader?

Ik heb zelf verder geen opleiding of achtergrond met hoefverzorging, dus als jullie het me sterk afraden hoor ik het ook graag. Misschien is het te simpel gedacht om 'even' een hoekje bij te vijlen.

Ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen met dit product.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 14-01-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Re: Ervaringen F.R.A. rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:13

doe anders eens cursusje natuurlijk bekappen, maar ga niet zomaar wat aanmodderen met een rasp als je er eigenlijk geen verstand van heb

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:24

Ik heb er zo een alleen ander merk. Maar ik gebruik die alleen als ik "flapjes" afgeknipt heb om de rest glad te maken. Daar is het wel fijn voor maar voor meer dan dat gebruik ik hem niet.
Verder zou ik er ook voorzichtig mee zijn. Misschien moet je het eens aan je hoefsmid vragen of het verstandig is en hoe je dat het best zou kunnen doen. Denk dat die jouw het beste advies hierover kan geven.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:31

Ik heb een soortgelijke rasp om de hoeven een beetje bij te houden tussen bekap beurten in.

Deze: http://www.equischoen.com/nl/radiusrasp

En ik moet zeggen, het is echt een verademing! Voordien gebruikte ik voor het bijwerken zo een lange vijl gekregen van de hoefsmid en nadien een kleine rasp, maar dat was zwoegen en zweten geblazen. Met de rasp die ik nu heb gaat het heel snel en gemakkelijk, de rasp ligt fijn in de hand en je kan er de hoeven snel en met geringe inspanning mee rond vijlen. Ook mijn rug is blij met deze rasp :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:34

Interessant. Ik heb er geen ervaring mee, maar hoorde er pas iemand over. Het ziet er handig uit.
Ook ik loop soms te klooien met een lange vijl die ik van de smid heb gekregen. Om zijn lange tenen een beetje bij te vijlen is dat prima. Maar voor de finishing touch rondvijlen is bovenstaande toch wel een stuk makkelijker.

Dus sorry, geen ervaring, maar het lijkt me een fijn ding.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:22

@nathalie: bedankt voor je mening

@tigra: goeie, ik ga mn hoefsmid er inderdaad ook eens naar vragen. Hij moet nu elke keer voor 5 minuten bekappen komen, dus die zou het ook niet erg vinden als daar wat langer tussen zit

@elfie: fijn dat dit soort formaatjes goed bevallen. Goed om je ervaring te horen

@amanda: je hebt er twee verschillende van, dit is de grove versie. Voor het bijvijlen is nog een lichtere versie.

Ik heb dus niet de intentie om zoals op het plaatje helemaal rond te vijlen. Die kennis en kunde heb ik niet. Het gaat erom dat wanneer je zelf een haakje hebt, je die bijvijlt zodat het niet verder scheurt. Daarvoor hoef ik voor mezelf ook geen manicure/pedicure opleiding te volgen, dus misschien geldt dit voor mijn paard zn hoeven ook. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:30

Maar wanneer neem je de grove en wanneer de fijne?
Het gaat mij juist wel om het rond vijlen, ivm struikelen door te lange tenen. Ik vijl dat er nu zelf in met een vijl. De smid heeft me dit geleerd, zodat ik dat elke 3/4 weken zelf kan doen en hij alleen om de 10 weken hoeft te komen om te bekappen.
Lijkt mij dat ik dan toch de grove moet hebben?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:41

Ik ben geen ervaringsdeskundige 8-) Maar van wat ik lees op horsetopshop:
Citaat:
F.R.A. Simple Rasp hoefrasp fijn geel

- handige hoefrasp voor het gelijkmatig verwijderen en afronden van hoorn aan de rand van de hoefwand.
- ligt goed in de hand om de hoefwand simpel af te ronden
- ideaal voor wie zelf de paardenhoeven bekapt en natuurlijk ook voor regelmatig onderhoud van de hoeven tussen 2 kapbeurten door
- maakt een eind aan brokkelhoeven
- vervangbaar smeedstalen blad

F.R.A. rode hoefrasp (de grove uitvoering) dient om mee te starten
F.R.A. gele hoefrasp (de fijne uitvoering) is voor de afwerking

Heeft jou smid geleerd hoe je het bij kan houden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:48

Ja, hij heeft me dat geleerd. Ik doe er niet teveel aan, alleen de tenen weer wat bijvijlen en de ronding er in brengen voor het afrollen. Dat werkt erg fijn. En elke 10 weken komt de smid dan gewoon voor een kapbeurt en vijlt het dan zelf bij. In de praktijk vijl ik dan tussendoor 2x.
Maar zeker voor de afronding loop ik nogal te klooien met een lange vijl. Ik mis gewoon de handigheid van de smid zeg maar :+
Op mijn vorige stalling had ik een steun waar ik de voet op kon zetten, net als de smid. Maar die heb ik nu niet. En dan is zo'n rasp wel een erg goed alternatief om het mezelf gemakkelijker te maken :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:53

Ik vind het een heel interessante rasp! Heb hem al eens in de handen gehad bij de ruitersportzaak en het is al handzamer dan zo'n grote lompe rasp. Ook hier zou ik hem gebruiken voor die kleine haakjes, geen grof werk, daar is de smid voor.
Ben dus ook benieuwd naar ervaringen, is ie echt zo handig als het eruit ziet?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:37

Ik heb de fijne versie. Dat werd me zo geadviseerd door de verkoper. Ik gebruik hem ook om de hoeven rond te vijlen, zodat de hoefschoenen blijven passen tot de volgende bekap beurt.

Voor mij is het verschil in gebruiksgemak enorm tov een grote vijl.

Maar ik had eerste deze:
http://www.cavalierequestrian.com/a-37526768/stalbenodigheden/hoefrasp-ridersrasp/
En die werkt helemaal niet fijn :n

Dus het juiste model is wel belangrijk.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:44

Ik heb ook een radius rasp die hierboven al genoemd is. Mijn paard heeft met name in de zomer heel snel kleine scheurtjes en haakjes en dit ding is echt ideaal om dat weer netjes glad te maken om te voorkomen dat t doorscheurt!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:45

Wat fijn, een daadwerkelijke ervaringsdeskundige!

Hoe heb jij geleerd om de hoeven goed bij te vijlen? En jij superliesje?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:06

Ik heb dat niet geleerd eerlijk gezegd, mijn smid had gezegd dat het geen probleem was om de voeten rond te vijlen. Ik verander ook niets aan de stand, ik vijl ze enkel rond.

Ik heb trouwens ook de Radius rasp en niet de FRA, maar ze lijken erg op elkaar. Die haakjes/scheurtjes in de hoeven had mijn paard aan zijn voorhoeven ook enkele weken na het bekappen, maar nu ik ze zelf af en toe rond zet niet meer.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:08

Ik ben ook wel benieuwd naar de hoefrasp van F.R.A. ik zag dat ze hem nu bij de epplejeck hebben. Ik gebruik nu zelf gewoon zo'n lange vijl tussen de hoefbeurten door. Dan houd ik het wat rond zodat er ook minder snel scheuren in komen, de hoeven blijven dan lang goed en dus komt mijn paard dan ook wel eens wat langer niet bij de smid (en als die komt zien ze er nog hartstikke goed uit).
Ik wordt nu wel steeds handiger met de vijl en het is dus al veel minder gezweet als eerst, maar zo'n hoefrasp lijkt me wel een stuk makkelijker om het rond te houden.
Dan is het ook nog de vraag welke rasp ik zou moeten hebben, beide kopen is wat duur, maar het lijkt me dat je ze eigenlijk wel beide nodig hebt..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:22

Voor mij komt het wat commercieel over, om beide raspen te nemen. Heb je bij een gewone rasp ook een grove en zachtere kant?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:24

Ja bij een gewone rasp is de ene kant grof en de andere kant fijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:50

Afronden doe ik met een gewone rasp of met een S-rasp

Afbeelding

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:44

Zo'n S-vorm lijkt me handig met afronden!

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:56

Ik vind deze rasp vooral duur :=
Heb er zelf 1 van 15,- geloof ik, ideaal om idd kleine scheurtjes ed tussen bekappingen door netjes te houden :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:57

Een ronde als uit de OP voor 15,-? Waar vandaan?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:39

Nee wel een rechte, even gecheckt is zelfs 7,- bij Kramer :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 01:01

Ik heb ook zo'n vijl met handvat zoals uit op gehad maar vond het niet fijn. Kan ook komen doordat ik niet goed grip erop kon krijgen met m'n handen.

Heb nu een gewone lange. Gebruik 'm bijna nooit, alleen als er eens stukje afbrokkelt had 'm nu ivm nieuwe pony die ik kocht op ijzers en ja dat gaat uitgroeien.
Vind handig er een te hebben liggen, het echte werk laat ik wel aan de hoefsmid over.

Die S vijl ziet er wel fijn uit :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:13

Volg ook even! Zag ze onlangs ook. Heb nu de hier al eerder genoemde Riders Rasp, en moet zeggen dat ie wat tegen valt. Hoewel ik er nu wel handiger mee begin te worden, en ik de laatste keer wel netjes een scheurtje weg kon vijlen.

Gebruik hem ook enkel voor kleine scheurtjes en afronden.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:19

Ik heb zoiets van een ander merk. Die werd best snel stomp, gebruikte hem wekelijks voor bijvijlen tussen de bekap beurten door. Gebruik nu altijd een gewone rasp, gaat veel sneller en lichter.

Edit: Als je zo'n vijl koopt, koop dan ook direct een hoefstandaard erbij of maak er zelf een (mijn vader heeft er zelf 1 gemaakt). Zonder zo'n standaard werkt het een stuk lastiger.