Mijn paard heeft een grote schaafwond op z'n achterbeen. Aan de onderkant van z'n bil, 15 cm boven de hak ofzo. Toen ik het merkte was het al wat ingedroogd. Op advies verder laten indrogen. Erna toch maar wat op gedaan (levertraan had ik) om het soepel te houden ivm de beweging daar.
Nu is gister de korst door de beweging gebarsten en dus deels eraf. De huid eronder is mooi roze.
Wat zouden jullie er verder mee doen? Het zit natuurlijk wel op een plek met veel beweging. Dus de huid moet zo elastisch mogelijk terug komen. Maar ergens las ik dat een grote schaafwond sowieso met litteken wordt opgevuld?
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Geryon op 14-01-16 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Om littekenweefsel soepel te houden kun je vitamine E creme/zalf smeren. Bevordert de genezing en zorgt dat de huid soepel blijft. Maar verder zou ik er niet teveel aan doen. Het geneest blijkbaar mooi en dat proces moet je niet verstoren.
Geryon
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-16 09:04
Bedankt verder nog ideeen iemand?
flemminghfan
Geplaatst: 15-01-16 09:31
Als de wond verder dicht/droog is dan zou ik er calendulazalf op smeren. Super fijne zalf. Helpt goed tegen litteken vorming, de huid blijft soepel en er komt weer sneller haar terug.
Wanneer is de wond 'dicht'? Als er een korst op zit? Die zit er namelijk niet meer op (is door de beweging die er plaats vind gescheurd). De huid eronder is wel mooi roze (en dicht).
Dan is de wond dicht. Wanneer het bloedt, is hij niet dicht. Calendula, mesitran of propoliszalf zijn goede dingen. Propolis stinkt verschrikkelijk maar werkt super.
Suliko
Geplaatst: 15-01-16 13:22
Ik vind honingzalf echt ultiem! Dit verzacht ontzettend, is geen chemisch/sterk goedje en houd de huid soepel. Werkt ook verkoelend en voedend. Wij gebruiken dit standaard voor de dieren en inmiddels ook op onszelf omdat het zo fijn is.
De wond is dicht als er een complete korst op zit of als de huid eronder compleet dicht is, een open wond is vochtig.
Edit: honingzalf heet ook mesitran trouwens.
Kentaro
Geplaatst: 15-01-16 13:24
flemminghfan schreef:
Als de wond verder dicht/droog is dan zou ik er calendulazalf op smeren. Super fijne zalf. Helpt goed tegen litteken vorming, de huid blijft soepel en er komt weer sneller haar terug.
Hier ook een groot voorstander van calendula! (zowel voor paard als mens )
elenaMM77
Geplaatst: 15-01-16 13:25
let op: ik weet niet wat het met paarden doet, dit moet je wel even informeren bij een DA of zo..
maar voor het versoepelen van littekenweefsel (of om te veel littekenweefsel te voorkomen), gebruik ik als mens calendulazalf..
Geryon
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-16 13:28
Oke bedankt!
Voor nu heb ik levertraan, dat had ik nog staan. Zit in veel wondzalven, vitamine E enz.
Volgens mij is dat al 'ouderwets'. Zou het goed genoeg zijn of toch maar iets anders bestellen?
Ik gebruik ook regelmatig honing zalf. Voor mijn pony's en voor mij (meer voor mij dan voor mijn pony's ). Van het voorjaar had ik een pony die met 1 been naast een bruggetje terecht kwam, en aan de binnenkant van het been van boven tot onder onder de schrammen (oppervlakkig en iets minder oppervlakkig, gelukkig niets echt diep), dat is super snel genezen met honingzalf.
Ik ken levertraan alleen om de haren sneller terug te krijgen, maar het zal ook zeker ergens wel versoepelend werken. Als de wond dicht en droog is zou je er niet eens perse iets op moeten smeren. Zelf ooit een flinke schaafwond over mijn rug gehad en zonder smeren van iets ook zonder littekens genezen. Vooral diepere wonden geven littekens.
Het is wel praktisch om een dergelijk zalfje in huis te hebben, dus je kan zeker iets bestellen. Ik ben fan van honingzalven, maar ook wel zelf calendula gebruikt wat ook een fijne zalf was op een brandwond.
Zoe_97
Geplaatst: 15-01-16 13:38
met eendichte wond zou ik er gewoon wat vettigs op smeren zodat de huid soepel blijft. Een open wonde spoel ik altijd even schoon met de tuinslang om er vervolgens isobetadine in te laten lopen en dan strooi ik er babypoeder over. 2 dagen later is het altijd mooi genezen bij mijn paard
Nouvel
Geplaatst: 15-01-16 19:48
Als het geen wond meer is maar harde huid/litteken weefsel calendula goed inderdaad
ilaan
Geplaatst: 15-01-16 19:52
Mijn paard heeft dit bovenop haar kont gehad. Trok ook behoorlijk. Heb het een paar keer ontsmet omdat het in de zomer was en er een hoop vliegen waren..
Verder gewoon calendula zalf opgedaan en het is prachtig genezen. In de zomervacht was het wat lichter maar nu zie je er niets meer van. Ik zal eens een foto zoeken. Schaafwond was zo'n 20 cm lang.
Edit Gevonden, dit was nadat ik het met water even schoon had gemaakt omdat madam had gerolt en het onder het zand zat. De zalf is dus calendula.
Geryon
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-16 21:45
@Rianne, het laat de haren indirect sneller terug komen omdat het de huid ondersteunt.
Ik heb nog wat meer gelezen naar aanleiding van jullie reacties! Calendula is ook een 'ondersteuner'. Ik denk dus niet dat het echt veel toevoegt voor nu. Maar het mag wél op open wonden en levertraan volgens mij beter van niet. Ik wil het dus wel aanschaffen.
Kan honingzalf ook op open wonden?
Thuis hebben we overigens wel heel veul van dit soort goedjes, maar er lijken nu allemaal nieuwe goedjes te zijn, vandaar
Het zag er vandaag nog steeds goed uit! Bijrijdster heeft het even schoon gemaakt en er weer levertraan op gesmeerd.
luffwinny
Geplaatst: 15-01-16 21:57
Honing zalf (mesitran) mijn paard had zijn hoofd kapot, allemaal hechtingen. Ik ben na een week gaan smeren. De da dacht dat er wel witte haren op zouden komen maar op een bultje na niks meer van te zien.