Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ellepel schreef:Wat heb je al geprobeerd en waarom haver en geen vitaminesupplement?
mrie schreef:Mijn paard heeeft in de laatste 10 jaar zo'n beetje elke winter, najaar en soms ook nog in lente en zomer spinazipoep. We hebben hem van buiten naar binnen en van binnen naar buiten na laten kijken. En niks gevonden. Meneer wordt keurig ontwormd en we doen aan wormeitellingen... Beter voer dan hij krijgt kan niet, hooi van eigen land en gras en een halfje basisbrok. Toen hebben we gemeten hoeveel hij drinkt. De kraan dicht en water in een emmer. Elke keer als de emmer leeg was kreeg hij een nieuwe. Hij bleek toch een vis te zijn ipv een paard. Hij dronk per etmaal ongeveer 80 liter water. Daar krijg je wel spinazi van. Normaal voor een paard is 20 a 30 liter.
Nu krijgt hij overdag buiten onbeperkt water en 's nachts in de stal niets. (tenzij hij door omstandigheden wat langer in de stal moet staan).
Nu heeft hij heel soms echte vijgen, maar meestal wat plattere mest. Ik doe er niets meer aan, hij is blakend van gezondheid en werklustig, wat willen we nu nog meer.
jolmer20 schreef:Ik lees ook even mee. Mijn pony heeft hier ook last van, stro heb ik inderdaad ook van gehoord. Onbeperkt hooi ook. Geen wortels (mochten die gevoerd worden).
De yakult ga ik eens onthouden!
Monmaster schreef:Hooi en zeker kuil ( is nl koeienvoer en geen paardenvoer), of je moet voordrooghooi bedoelen, kunnen van wisselende kwaliteit zijn. Hierdoor kunnen darmen van slag raken. Maar toen een IJslander bij mij dunne poep kreeg, kwam ik erachter dat hij ( m'n in de herfst) blaadjes opvrat, waar hij last van heeft.
Alani schreef:jolmer20 schreef:Ik lees ook even mee. Mijn pony heeft hier ook last van, stro heb ik inderdaad ook van gehoord. Onbeperkt hooi ook. Geen wortels (mochten die gevoerd worden).
De yakult ga ik eens onthouden!
Wortels kan juist voor een gunstig klimaat in de darmen zorgen.
Stro zorgt voor droge ruwe celstof en kan ervoor zorgen dat de mest in een aantal gevallen droger wordt.
Gekookt lijnzaad kan ook een gunstiger werking hebben.
Feit blijft dat je van alles uit de kast kunt halen maar als t bij t paard hoort dan blijft t zoals t is. (Zie mijn bovenstaande post)
mrie schreef:Mijn paard heeeft in de laatste 10 jaar zo'n beetje elke winter, najaar en soms ook nog in lente en zomer spinazipoep. We hebben hem van buiten naar binnen en van binnen naar buiten na laten kijken. En niks gevonden. Meneer wordt keurig ontwormd en we doen aan wormeitellingen... Beter voer dan hij krijgt kan niet, hooi van eigen land en gras en een halfje basisbrok. Toen hebben we gemeten hoeveel hij drinkt. De kraan dicht en water in een emmer. Elke keer als de emmer leeg was kreeg hij een nieuwe. Hij bleek toch een vis te zijn ipv een paard. Hij dronk per etmaal ongeveer 80 liter water. Daar krijg je wel spinazi van. Normaal voor een paard is 20 a 30 liter.
Nu krijgt hij overdag buiten onbeperkt water en 's nachts in de stal niets. (tenzij hij door omstandigheden wat langer in de stal moet staan).
Nu heeft hij heel soms echte vijgen, maar meestal wat plattere mest. Ik doe er niets meer aan, hij is blakend van gezondheid en werklustig, wat willen we nu nog meer.