Sinds 3.5 maand sta ik op een andere stal waarbij ik lekker binnen kan rijden en buiten kan rijden.
Ik heb mijn paard al 4 jaar maar had nooit kans om lekker te rijden en een band op te bouwen omdat ik vaak kwam voor mijn klusjes en mijn paard nooit echt op mij gesteld was (wel een klik maar niet die vriendschap, moeilijk uit te leggen)
Ik begin mijn paard nu echt te kennen en besef dat ik nu écht een band met haar krijg, mijn paard heeft een karakter waarbij ze graag op zich zelf is maar nu langzaam durft ze zich te laten zien en brokkelt dat muurtje af wat ze al die jaren om zich heen had staan. (Mede door mijn onwetendheid enz.) Ik heb haar elke dag in handen, borstelen, verzorgen, aandacht enz. Ben zelf ook wat rustiger geworden en minder gespannen.
Ik bouw het rijden rustig op en ben veel bezig met rijden op mijn houding en zit en niet teveel aan haar mond te komen, onder het mom van: dit komt later, eerst goed voor elkaar met mijn zit en stem en ontspanning. Vroeger kon ik haar alleen maar met spanning rijden, nu komt ze al terug als ik me zwaar maak en lang. Ook galoppeer ik de bak door met lange teugel om haar wat ruimte te geven zonder even wat te vragen, heerlijk gevoel.
Ik begin nu te merken dat ze wat pijnlijker wordt. Moet telkens om meer impuls vragen en ze begint haar hoofd te kantelen, ook krijgt ze meer moeite met het opbollen van haar rug. Ik neem dit serieus en wil absoluut niet dat ze pijn moet lijden ten koste van mij.
Ik wil het nu echt GOED doen voor mijn paard. Ze was schraal toen ik haar verhuisde door alle stress. Door switch van voeding en beter hooi is ze nu mooi op gewicht. Dit maakte ook dat ze beter in haar vel zit.
Vanmiddag zijn haar tanden gecontroleerd en is ze geënt . Ze had inderdaad wat haakjes bij de kant van haar tong en wangen maar dierenarts vond het niet dusdanig erg dat ze haar hoofd daardoor kantelt.
De spieren op de linkerkant van haar rug zijn nog onder ontwikkelt , daar bedoel ik mee dat de vulling rond de schoft rechts meer is dan links. Ze is ook gevoeliger op die kant van de rug.
Ik heb een county competitor zadel, wat haar rug vrijheid geeft maar ik niet kan gebruiken zonder bontje. (Mist spieren rond schoft, spieratrofie) Voor a.s. maandag staat er een afspraak bij erkend zadelmaker , mijn paard moet in april 17 worden en mist nog wel echt spieren op haar rug (moet sterker worden etc ) maar ik ben ervan overtuigd dat dit nooit gaat komen als het zadel niet past.
Ik zit alleen met de vraag : ben ik zo goed bezig? Sommige mensen zeggen, misschien moet je eens een fysio laten komen of iemand voor dry needling. Ik wil alles wel doen, maar ik wil wel iets wat effect heeft. Ik heb nog nooit een fysio laten komen voor mijn paard. Bij vorige eigenaar kwam er wel eens om haar goed los te masseren etc. Maar ik weet niet of dat effect heeft in dit geval. Ik ben wat dat betreft nog een beetje een leek.
Hebben jullie verder nog tips?
PS, ik rij niet meer tot a.s. maandag , ik longeer haar nu en wandel veel.