paard vast gelegen in stal.... wat nu te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

paard vast gelegen in stal.... wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:13

Vorige week zaterdag heeft mijn ijslandermerrie vast gelegen in de stal.
Ze heeft geprobeerd zich tussen twee spijlen heen te wurmen en dat ging goed tot der heupen en toen kon ze niet verder.
Zelf was ik met mijn andere paard op pad dus ik weet niet precies hoelang ze vast heeft gelegen maar het kan best een uur zijn geweest..
Tijdens het loshalen is ze in shock geweest en wou ze ook moeilijk opstaan toen dat uiteindelijk kon.
Ze is toen de wei in gegaan en is ook gelijk gaan eten.
Nu wil ik haar toch laten nakijken voordat ik weer ga rijden met haar, inmiddels wel twee keer gelongeerd en zie niks aan haar maar ik kan er natuurlijk niet binnen in kijken.

Maar wat voor iemand haal je er nu bij?
Zowiezo geen dierenarts want naar mijn inzicht kan die ook niks doen aan de pezen, spieren ed...

Graag advies en evt namen in de buurt van drenthe :)

MarjanB

Re: paard vast gelegen in stal.... wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:16

Oh jeetje dat is niet handig zeg! Je vraagt je soms af hoe ze dat nu weer voor elkaar krijgen.. Ik zou een osteo vragen om te kijken. Bij mij komt http://www.osteopathievoorpaarden.nl/ weet niet of ze in Drenthe komt maar je kan het altijd even vragen, wie weet heeft ze anders een tip bij wie je terecht kan in die buurt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:17

Nee klopt maar een chiropracter of osteopaat kan ook niet van binnen kijken... En dat kan een dierenarts weer wel.
Je kan altijd advies vragen aan de dierenarts voordat je er naar toe gaat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:24

Heb hier hetzelfde probleem. Pony heeft vastgelegen in een open stal. Ik geef haar gewoon de tijd. Probeer het uit en kijk hoe die reageert. Vind een week alweer snel. Haar spieren zullen beslist wel goed zeer zijn. Zou zeggen wacht gewoon nog even.

Ik hoor goede verhalen over paardenkliniek in Klijndijk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:27

Mijn paard is 2 jaar terug met mij over de kop geslagen.
Is niet vergelijkbaar met vastliggen, maar wel met een trauma dat het lichaam oploopt.
De osteo zei toen tegen mij: geef het lichaam eerst 6 weken de kans om zelf te genezen. Daarna kun je pas behandelen.
Rust en lichte beweging (wandelen, wat longeren en eventueel na een paar weken rustig er op). Is er dan nog steeds iets niet goed, dan zie je dat zelf ook als je je paard goed kent en kan er dan behandeld worden.

Hij is bij mij overigens na 6 weken geweest om te behandelen, omdat hij wat stijf bleef. Dat en sportmassage heeft hem enorm geholpen en na een paar behandelingen was hij weer helemaal okee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:29

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:34

Fysio erbij halen. Een goeie fysio ziet vele malen beter eventuele kreupelheden dan een DA en onderzoekt ook de gehele pony. Als de fysio iets teveel vindt afwijken, stuurt die je wel door naar een DA om beeldmateriaal te laten maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:37

Ik zou een breed opgeleide fysio of osteo laten komen. Deze kunnen op basis van hun bevindingen je altijd nog doorsturen naar een dierenarts voor verder onderzoek. Ik ben zelf zeer enthousiast over Linda van Diepen maar ik weet niet of ze in jouw regio komt. Anders wellicht Ruth Brouwer, die komt denk ik wel bij jou in de buurt. Geen persoonlijke ervaringen mee.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:38

kennen jullie Mark schuiling ook?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:41

Nooit van gehoord, maar jij zit niet in mijn regio dus dat zegt ook niet alles. :)

Ik zou zelf liever iemand willen hebben die zich fulltime met paarden bezighoudt. En iemand die naast fysio nog andere opleidingen heeft gevolgd om zo met een bredere blik te kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:43

Alja schreef:
kennen jullie Mark schuiling ook?

Kijk even op de site van de Vereniging van Dierfysiotherapeuten (nvfd.nl). Daar staat
deze meneer niet tussen, voor zover ik weet ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:46

Wat je trouwens ook in je achterhoofd moet houden, is dat Ijslanders veel (véél!) mobieler zijn dan rijpaarden/-pony's. Dus iemand die de ijslander goed kent, zou ik ook een must vinden als het om mijn
ijslander ging.
Ik heb les van Guy Blom, die heeft zelf ijslanders en is een erg bedreven fysio. Weet niet of hij bij jou in de buurt zit.
Laatst bijgewerkt door Gini op 19-01-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit naam verwijderd

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:59

En, TS? Hoe gaat het?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:09

Was ze bezweet toen je haar vond? Of wondjes op de benen? Had je het idee dat ze heeft liggen worstelen om los te komen?

Een van mijn paarden lag ook regelmatig vast met rollen te dicht op de stalmuur, maar die bleef dan gewoon heel rustig liggen wachten tot iemand hem kwam helpen. Ook met het omdraaien was hij altijd heel braaf waardoor hij zo weer overeind stond.

Ik heb nog nooit gemerkt dat hij daar wat aan over heeft gehouden en ook nooit de behoefte gehad om er een da bij te halen. Met andere woorden, het hoeft niet perse medische gevolgen te hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:14

Mijn paard is ooit onderuit gegaan in de stal (werd opgejaagd en gleed uit); hij lag ook vast. Gelukkig zagen we het gebeuren en bleef hij rustig genoeg zodat we hem konden omrollen en helpen opstaan. Hij was de dag daarna wel stijf.
Ik ben met hem naar Den Hoek gegaan; daar was hij al onder controle. Zijn rug had een knauw gekregen, net als zijn SI-gewricht. Na behandeling en twee weken rustig aan, kon ik weer rijden. Er zat twee weken tussen val en behandeling.