Wat het beste te voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniekasaur

Wat het beste te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 13:23

Na verschillende meningen, verschillende ervaringen en het even niet meer weten open ik toch maar een topic op bokt.

Mijn haflinger (1.47, 10 jaar (12-05-2005) merrie) lijkt in de winter haar spieren wat te verliezen en te verplaatsen door vet en allemaal wat meer moeite er mee te hebben, minder voorwaarts en minder energie.
Nou train ik in de winter niet anders dan in de zomer, en wordt ze nog steeds 4 dagen gereden,1 dag buitenrit en 2 dagen rust/rustig longeren. Enkel staat ze 's winters overdag in de paddock/bak en zomers overdag in de wei.

Warming up en cooling down besteed ik veel aandacht aan. Allebei doe ik ongeveer 10 - 15 minuten (soms langer als ik merk dat ze langer nodig heeft) en in-draven gebeurt altijd lang en laag en het uit-draven ook. Tussendoor wisselen we ook veel qua werk en hoofd-hals houding.

Mijn pony in de zomer:
Afbeelding
klik

Nu voer ik:

0.5 KG Muesli van havens (van stal)
0.5 KG Sportmuesli HIGH energy (na het rijden)
1 KG Sportbrok van havens
0.5 KG luzerne van PAVO.
25 ML lijnzaadolie

Wat ik zoek?
Ik zoek iets wat haar spieren meer ondersteunt, behoud, soepeler van wordt eventueel. Maar vooral: voedingsadvies! Het liefst zie ik haar ook een paar kilo afvallen, dus ik vraag me af of die muesli dan wel echt goed is? Maar ze lijkt er wel meer energie van te krijgen.

De luzerne geef ik omdat ze gauw te snel eet en ze zo beter kauwt.
De lijnzaadolie geef ik voor de vacht en glans.

Bedankt voor het lezen en misschien geven jullie mij wat nieuwe inzichten.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:37

ik vraag me af waarom je pony zoveel voer krijgt. dat is iets voor pony's die zwaar werk moeten doen iedere dag!
veel te veel voer voor het lichte werk wat hij moet doen.
voer hem voldoende hooi en een halve tot 1 kg krachtvoer. daar heeft hij waarschijnlijk meer dan genoeg aan.
het kan goed zijn dat hij vet wordt van al het zetmeel en suikers in je voer. en omdat hij al dat zetmeel moet verteren kan hij ook slomer worden. had ik zelf ook bij mijn pony's.

ik ben om die reden ooit overgestapt op graan, (zetmeel) arm voer. pony's zijn veel fitter, niet meer gauw dik en glanzen mooi.

Daihyo

Re: Wat het beste te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:13

Pfoe, wat een krachtvoer geef je. Is dat echt nodig?

Hoeveel en wat voor ruwvoer voer je?

Ik train hetzelfde als jij met mijn 11-jarige haflingerruin en die krijgt naast onbeperkt ruwvoer een vitaminebrok met een handje muesli, lijnzaadvlokken en magnesium. Hij doet het hier prima op :j

Voor spierondersteuning en langzame energie kun je denken aan voer dat wat hoger in eiwitten staat, maar laag in zetmeel/suiker.
Persoonlijk zou ik alles schrappen behalve de sportmuesli en een vitaminebrok/balancer toevoegen (denk aan Vitalbix, Marstall Force, Metazoa) met onbeperkt ruwvoer in een slowfeeder. Zo kan ze alle vitamines en mineralen uit de vitaminebrok halen en de overige energie uit de sportmuesli. Hoeveel je daar dan nog van nodig hebt is even uitproberen.
Luzerne is op zich prima om te mengen voor het kauwen. Je zou dat ook kunnen vervangen door een grasbrok, bijvoorbeeld de Agrobs wiesencobs. Marstall heeft deze ook geloof ik. Nadeel is wel dat je ze moet weken voor je ze geeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:20

Als ik de eerste foto zie denk ik van wat een opgetrokken buik.. Hoeveel ruwvoer voer je? Ik zou als ik jou was daar eerst naar kijken en juist minder brok. Vaak zit daar veel zetmeel in en worden ze alleen maar papperig van op de hals en buik. Mijn grote merrie van 174 krijgt 3kwart brok en 12-15 kilo hooi op een dag en blaakt van de energie (even ter vergelijking) Verder luzerne voor de eiwitten (spieren) en meer niet.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:37

Dank jullie voor de reacties! Overigens vergeet ik te vermelden dat ze ook regelmatig voor de kar staat mocht dat nog interessant zijn voor het voerschema.

De hoeveelheid krachtvoer is er eigenlijk ingestampt door mensen van stal/instructrices/stages. Dit werd mij destijds altijd aangeraden en ben het eigenlijk altijd domweg blijven voeren. Maar na meer inlezen en ook hier op bokt ervaringen lezen begon ik mij toch af te vragen of dit wel goed is. (Een soort van 'ik wist nooit beter').

Hoeveel ruwvoer ze krijgt durf ik niet op de kilo af te zeggen, wel weet ik dat dit meer dan voldoende is aangezien ze altijd met hooi staat en anders wel bijgevuld wordt. Kwaliteit durf ik ook niet te zeggen, maar het is niet van dat droge, maar ook geen kuil.

@dingogirl, je voert nu gewoon puur graan? Heeft graan hetzelfde effect als haver? Hier werd ze namelijk helemaal gek van als ik dat puur voerde.

@Amanda, mag ik vragen waarom je dan nog magnesium bij voert? Gewoon interesse en nieuwsgierigheid hoor. En die Agrobs wiesencobs klinken wel interessant!

Metazoa zat ik ook al aan te denken maar mij vertelden ze dat dit alleen voor hoefverbetering is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:42

Goed dat je er in wil verdiepen! Het is nog een hele studie :D

Metazoa is een compleet vitaminebrokje. Goed voor alles dus eigenlijk. Ik moet wel zeggen dat die van mij er rillerig op werd en dat was over toen ik overstapte. Ik voer nu Vitalbix: http://www.vitalbix.com/vitalbix-producten
Heel fijn voer :j
Ik merkte dat hij wel wat te kort kwam in energie en spierherstel. Daarom voer ik wat muesli bij (ook omdat hij de Vitalbix niet zonder eet, de zeikerd :x ) en magnesium. Momenteel heb ik als muesli de Marstall Optimal, maar ik ben op zoek naar iets met minder suikers. Omdat hij daar wat gevoelig op reageert.
Voor de jouwe is dat misschien ook wel een interessante muesli. http://www.marstall.nl/producten/plus-l ... egory_id=6
Is muesli met iets energie en eiwit, maar wel ideaal voor sobere rassen. En structuur voor het kauwen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:50

Pfff zoals hierboven al aangegeven..Veels te veel krachtvoer! Stap over op " onbeperkt" goed voordroog. In de Max 1kg krachtvoer per dag.. Je zou in de wintermaanden vit E selenium kunnen bijvoegen..aangevuld met bijvoorbeeld wat zonnebloemolie.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:01

@biscaya, dank je voor je reactie! Ze staat gelukkig al op lekker veel ruwvoer. Ik heb gelezen (maar kan dit verkeerd begrepen hebben) dat vit. E selenium beter alleen op da advies kon, en je kon overvoeren in het selenium?

@Amanda, zeker, ik wil het beste voor mijn paardje! Ben mij al een hele tijd aan het verdiepen haha maar kom er echt niet uit! Jij raad dus eigenlijk de vitalbix boven de metazoa aan? Stalgenootje staat volgens mij ook op metazoa, zal haar eens vragen.

Ik zat nu te denken aan in ieder geval afbouwen eerst met:
0.5 KG sportbrok
0.5 KG sport muesli
0.5 KG luzerne
Is dit te veel minder in 1 keer, of juist nog te veel?

Puur gedachtegangen hoor :o

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:02

Ik kan eigenlijk niet anders dan met de rest mee gaan.
Als ze te veel krachtvoer krijgen,kunnen ze er ook loom van worden.
Besef je dat je wel een haflinger hebt,dus een sober ras,nu werkt ze veel dus krachtvoer
zal ze nodig hebben maar beperk het idd tot halve tot 1 kilo per dag.

Ik voer zelf 2x per dag een kwart sport muesli en een kwart sportbrok bij zware arbeid...
Doen ze minder werk dan pas ik het krachtvoer ook aan.
verder goede kwaliteit hooi..

Een handje luzerne erbij kan geen kwaad,een scheutje olie is ook oke,daar halen ze ook energie uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:06

In principe denk ik niet eens dat je af hoeft te bouwen.
Wat je kan doen is een vitaminebrok geven, met daarbij wat muesli (max 0,5 per dag) en luzerne. En dat verdelen over alle voerbeurten die er op stal zijn. Of bijvoorbeeld vitaminebrok en luzerne met voerbeurten en muesli na het rijden.

Ik vind Vitalbix fijner, maar dat is alleen omdat mijn haflinger er echt rillerig van werd. Verder vond ik het een heel fijn brokje en hij zag er super uit toen ik het voerde.
Afbeelding

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:12

Super gaaf paard heb je inderdaad! Ziet er heel mooi uit. Prachtig!
Er zijn in principe voor krachtvoer 1 voerbeurt, maar indien gewenst kan dit 2 keer ('s ochtends en 's avonds). Zou het nog beter zijn om dit over 2 keer te verdelen?

Super bedankt voor je tips! Ik zal dit eens in mij opnemen, en uitkijken naar een vitamine korrel. (Ik denk dan toch de vitalbix)

Nog één vraagje, hoe is jouw paard qua rijden nu? Fit genoeg en voorwaarts?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:13

krijgt ze ook voldoende ruwvoer als ze overdag in de paddock is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:15

Voer je alles in 1x? Dat zou ook kunnen verklaren waarom ze zo traag is. Dat is nogal wat om in 1x te verteren :j
Wij voeren 2x, 's ochtends en 's avonds.
Op mijn vorige stal werd alleen 's ochtends gevoerd, maar dan voerde ik zelf de 2e keer als ik er 's middags was. Dat ging ook prima.
Ik zou dus verspreiden als dat kan :j

Jim heeft momenteel een zeer goede conditie, is fit, voorwaarts, enthousiast in het werk, maar niet met teveel energie. Overigens momenteel nog 20 kg dikker dan op de foto. Hij wordt ook makkelijk dik en dat is soms vechten tegen de kilo's, zeker in de zomer. Maar daarom vind ik een vitaminebrokje zo fijn, je hoeft er niet veel van te voeren en ze krijgen toch alles binnen :j
Zo ziet hij er nu uit
Afbeelding

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:18

Ze word in beurten buiten gezet, dus in de paddock, op stal lekker eten, in de paddock, op stal lekker weer eten. Helaas geen voer in de paddock nee.

Zou het trouwens nog helpen om een slowfeeder (als het mogelijk is) in de stal te hangen?

@amanda, wauw <3 hij is echt prachtig!
Nee ze krijgt niet alles in 1 keer, de eerste ronde voert ze zelf, dus de sportbrok en de muesli, en na het rijden krijgt ze luzerne en dus nog een schepje sportmuesli + olie.
Ik ben sowieso eigenlijk elke dag op stal dus zou het desnoods ook nog over 3 voerbeurten kunnen verdelen (s ochtends, als ik er ben, en s avonds).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:22

En een slowfeeder in de paddock? Hoe lang staat ze achter elkaar in de paddock?
Hier hangen de slowfeeders in de uitloop en ze kunnen dus de hele dag eten als ze zouden willen. Dat helpt ook wel voor de darmen.

Ik zou in jouw geval als het kan 's ochtends en 's avonds luzerne en een vitaminebrok doen en na het rijden wat muesli. En als je niet rijdt, laat je dit weg. Dat zou voldoende moeten zijn :j

En bedankt :D
Ben ook helemaal blij met mijn spekkie :+:

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:22

Hoeveel uren staan ze achtereen op de paddock?

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:25

Het langst achtereen is 1,5 uur in de paddock. Helaas geen mogelijkheid om hier hooi in te voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:33

1,5 uur even niet eten is niet heel erg lang. Daar zou ze geen last van moeten hebben.
Een slowfeeder op stal is altijd goed. Maar als ze nu niet schrokt en ze verdeelt het eten zelf prima zodat ze zo goed als altijd hooi heeft, zou ik daar niet in investeren. Dat zou prima moeten zijn.
Tenzij ze er echt dik van wordt, dan kan het daar wel goed voor zijn natuurlijk :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:47

Ik zou het krachtvoer echt stukken verminderen. Mijn pony (haflingerkruising) kreeg max. een kilo marstall champion toen ze flink in training stond op Z2 niveau. Tot de M2 altijd met een kwartje per dag van marstall vito gedaan.
Daarnaast zou ik eens bloed laten prikken en daaruit zal blijken of er ergens een tekort is wat je weer kunt aanvullen met een supplement als dat nodig is. Je zou ook je ruwvoer eens kunnen laten testen om te bekijken wat de waardes daarvan zijn en wat er tekort komt voor je pony daarin.
Dan ben ik nog wel benieuwd hoeveel uur ze in totaal buiten komt in de winter?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:17

anniekasaur schreef:
@biscaya, dank je voor je reactie! Ze staat gelukkig al op lekker veel ruwvoer. Ik heb gelezen (maar kan dit verkeerd begrepen hebben) dat vit. E selenium beter alleen op da advies kon, en je kon overvoeren in het selenium?

@Amanda, zeker, ik wil het beste voor mijn paardje! Ben mij al een hele tijd aan het verdiepen haha maar kom er echt niet uit! Jij raad dus eigenlijk de vitalbix boven de metazoa aan? Stalgenootje staat volgens mij ook op metazoa, zal haar eens vragen.

Ik zat nu te denken aan in ieder geval afbouwen eerst met:
0.5 KG sportbrok
0.5 KG sport muesli
0.5 KG luzerne
Is dit te veel minder in 1 keer, of juist nog te veel?

Puur gedachtegangen hoor :o

Vit E/ selenium is iets wat normaliter voorkomt in het gras..De meeste paarden staan in de winter helemaal niet op gras en zodoende vaak een tekort in de wintermaanden..Vit E/ selenium doet ook zeker wat voor t soepel houden van de spieren..overdosering voorkom je door je aan de exacte hoeveelheid te houden die op de verpakking staat!