Mijn haflinger (1.47, 10 jaar (12-05-2005) merrie) lijkt in de winter haar spieren wat te verliezen en te verplaatsen door vet en allemaal wat meer moeite er mee te hebben, minder voorwaarts en minder energie.
Nou train ik in de winter niet anders dan in de zomer, en wordt ze nog steeds 4 dagen gereden,1 dag buitenrit en 2 dagen rust/rustig longeren. Enkel staat ze 's winters overdag in de paddock/bak en zomers overdag in de wei.
Warming up en cooling down besteed ik veel aandacht aan. Allebei doe ik ongeveer 10 - 15 minuten (soms langer als ik merk dat ze langer nodig heeft) en in-draven gebeurt altijd lang en laag en het uit-draven ook. Tussendoor wisselen we ook veel qua werk en hoofd-hals houding.
Mijn pony in de zomer:

klik
Nu voer ik:
0.5 KG Muesli van havens (van stal)
0.5 KG Sportmuesli HIGH energy (na het rijden)
1 KG Sportbrok van havens
0.5 KG luzerne van PAVO.
25 ML lijnzaadolie
Wat ik zoek?
Ik zoek iets wat haar spieren meer ondersteunt, behoud, soepeler van wordt eventueel. Maar vooral: voedingsadvies! Het liefst zie ik haar ook een paar kilo afvallen, dus ik vraag me af of die muesli dan wel echt goed is? Maar ze lijkt er wel meer energie van te krijgen.
De luzerne geef ik omdat ze gauw te snel eet en ze zo beter kauwt.
De lijnzaadolie geef ik voor de vacht en glans.
Bedankt voor het lezen en misschien geven jullie mij wat nieuwe inzichten.

) en magnesium. Momenteel heb ik als muesli de Marstall Optimal, maar ik ben op zoek naar iets met minder suikers. Omdat hij daar wat gevoelig op reageert.
hij is echt prachtig!