Paarden liggen, buikpijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L0veMyHorse

Paarden liggen, buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 09:41

Hoi bokkers!

Sinds zaterdag gaat het wat minder met onze paarden. Even een korte uitleg:
We hebben 2 paarden, van mij is 11 jaar en die van mijn moeder is 27. Ze staan al zo lang ze leven 24/7 buiten, alleen als het vriest gaan ze 's avonds in de stal. Ze hebben 3 weides, 24/7 hooi en 1x per dag brokken. (Paard van mijn moeder krijgt ivm met leeftijd ook een beetje musli.)
Sinds zaterdag liggen ze regelmatig, niet heel vaak maar meer als normaal, helemaal plat. Ook wilden ze zaterdag geen brokken eten dus toen zijn we met ze gaan wandelen, 30 minuten met ze gelopen en onderweg ook wat gras gegeten.
Zondag ging het wat beter, het paard van mijn moeder gaat niet meer liggen en eet een beetje brokken en hooi. Mijn paard schraapt veel met zijn voorhoef en kijkt naar zijn buik. Ook rolt hij af en toe maar hij blijft niet liggen. Ook hij eet weet brokken en hooi.
Gisteren stonden ze allebei en lagen of rolden niet. Mijn paard schraapt ook niet meer met zijn voorhoef. Ze hebben allebei brokken gegeten en daarna weer 15/20 minuten gewandeld.

Vanmiddag ga ik weer kijken, het lijkt beter te gaan maar heeft iemand nog tips? Reacties dat de da moet komen hoef ik niet, mijn moeder heeft al haar hele leven een paard en werkt er mee dus weet wanneer de dierenarts echt moet komen :) Niet boos bedoelt maar ik ben opzoek naar tips wat ik kan doen!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:44

Zou het kunnen dat ze vanaf de weg zijn gevoerd met iets waar ze niet zo goed tegen kunnen?
En het heeft gevroren afgelopen week en bevroren gras eten kan koliek geven, misschien is het dat
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 12-01-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:50

Je kunt kijken of er zand in de mest zit.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:57

Als je twijfelt over wat er aan de hand is, kun je toch gewoon je dierenarts bellen voor advies/overleg? Als hij/zij denkt dat het niets is of dat je het nog even aan kunt kijken, wordt dat heus wel aangegeven. Dan krijg je wel de tips die je nu hier op bokt zoekt (maar dan van iemand die je paarden kent en de weiden, het weer in jullie regio) maar geen rekening. Voordeel is ook: mocht het verslechteren, dan is de arts al op de hoogte wanneer hij/zij langskomt.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:14

Gillbo schreef:
Zou het kunnen dat ze vanaf de weg zijn gevoerd met iets waar ze niet zo goed tegen kunnen?
En het heeft gevroren afgelopen week en bevroren gras eten kan koliek geven, misschien is het dat

Dat zou wel eens kunnen, zie regelmatig mensen lopen met een hond en hebben vaak een zakje bij dus ga vanmiddag bordjes neer hangen!

Brainless schreef:
Je kunt kijken of er zand in de mest zit.

Ik ga vanmiddag gelijk kijken. Mocht er zand in zitten, hebben ze dan koliek?

Mist

Re: Paarden liggen, buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:09

denk ook aan zand, hoe worden ze gevoerd ? hoe ziet de wei eruit ? zit je op klei of zandgrond ? (klei geeft eerder problemen)

en sorry maar ik zeg het toch; DA (en wel heel snel want dit is wel degelijk koliek!- altijd spoedgeval)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:13

Wanneer je moeder met paarden werkt, dan zal ze weten:
- dat je de mest op zand moet controleren, hoe je dat doet, en hoe vaak... en hoe je vervolgens tegen zand behandelt.
- dat je even moet kijken naar je ruwvoer, is dit in orde? Andere leverancier, nieuwe baal?
- hoe er ontwormt is, of dit voldoende gedaan is en in welke periode met welk middel?

Iedere doorgewinterde paardeneigenaar zal de 3 bovenstaande dingen kunnen bedenken en afvinken.
Zo niet: bel de dierenarts.
En zo ja: dan had ik ook de dierenarts gebeld..... bij mij mogen ze echt maar een paar uur niet lekker zijn, koliek die al enkele dagen zeurt vind ik ERG alarmerend.

Tot slot: haal even Colosan in de winkel. Erg goed eerste hulp middel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:16

Mist schreef:
denk ook aan zand, hoe worden ze gevoerd ? hoe ziet de wei eruit ? zit je op klei of zandgrond ? (klei geeft eerder problemen)

en sorry maar ik zeg het toch; DA (en wel heel snel want dit is wel degelijk koliek!- altijd spoedgeval)

Mijn ervaring is dat zandgrond eerder problemen geeft.
Op klei zit de graswortel beter verankerd. Op zandgrond trekken ze snel de pollen eruit en krijgen ze meer zand binnen :-(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:21

Als je paarden nu weer goed zijn en omdat ze het alle twee hebben, zou je kunnen denken aan een wormen besmetting. Dan zou je equest pramox kunnen geven als ze dat nog niet gehad hebben in november dit om herhaling te voorkomen.
Als je paarden goed zijn, kan het ook zijn dat ze wat zand hebben gegeten. Een kuurtje Sandclear (alleen geven als de paarden goed zijn) kan dan helpen om herhaling te voorkomen. Hier goede ervaringen mee.
Als paarden hier wat koliekerig zijn beginnen wij altijd met om het kwartier 4-6 ml iberogast in een grote spuit met heet water te geven rechtstreeks in de mond. Dat werkt zo snel. Mocht de koliek doorzetten (3 op de vier keer kunnen we het zelf keren als we er vroeg bij zijn), dan gelijk dierenarts bellen maar dat weet je zelf ook wel, want koliek kan gekeerd worden maar als het niet op de zachte manier kan moet de dierenarts komen om te helpen.
Het is ook dat verandering van weer koliekerige klachten kunnen geven, of iets fout gegeten (bijvoorbeeld groene eikeltjes, beschimmeld brood, wit brood etc).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:27

Ninx schreef:
Mist schreef:

Mijn ervaring is dat zandgrond eerder problemen geeft.
Op klei zit de graswortel beter verankerd. Op zandgrond trekken ze snel de pollen eruit en krijgen ze meer zand binnen :-(

volgens mijn DA geeft zandgrond minder problemen omdat dit minder samenkleeft in de darmen. Ze krijgen meer binnen op zand, maar dit geeft minder problemen dan op klei was zijn ervaring.

@pien_2010; kijk eens op IM hoe vaak koliek niet onomkeerbaar is misschien ! nogal een heftig statement + een klap in het gezicht voor iedereen die al eens een paard aan koliek heeft verloren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:31

@Mist, daar weet ik alles van. Heb mijn dierenarts gesmeekt om bloedonderzoek te doen met de woorden: "als wij hier niet met natuurgeneeskundige medicijnen bezig waren geweest het afgelopen half jaar, had ik allang geen paard meer gehad". Met het gevoel van de moeder weet ik 100% zeker dat mijn paard iets mankeert, ondanks dat jij denkt dat het OK is. Maar wat heeft mijn paard, want het is ernstig".
Hij schrok daar zo van, dat hij heeft gedaan wat ik vroeg en we hebben het gevonden. Het komt goed, is ernstig en meer wil ik daar niet over zeggen.
Als een paard licht koliekerig is, en je weet daar mee om te gaan, mag je dat gerust eventjes aankijken. Ik probeer altijd eerst zelf want paarden staan hier aan huis en als ik na een kwartier geen verbeter reactie zie, dan wordt er gelijk gebeld. Want koliek kan dodelijk zijn, maar je kunt echt wel zelf iets doen dat meer is dan wandelen met je paard.
Een paard dat echte koliek heeft, daar wordt gelijk voor gebeld en dan begin ik ook alvast met de iberogast en vaak reneel omdat het bij die van ons vaak uit de nieren kwam. Hier wordt geen risico genomen, maar het alternatief werkt zo super als je er op tijd bij bent dat ik het zonde vind om die weg niet in te slaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:40

Ik ben TS niet !!! als een van mijn paarden in de wei gaat liggen met dit weer dan bel ik direct een DA, want, tenzij ze per se in de wei moeten slapen, of tijdens een lekker zonnetje, anders klopt dit gedrag niet, en al helemaal als dit al een paar dagen duurt. Dat mensen dit een aantal dagen aankijken vind ik onbegrijpelijk en levensgevaarlijk voor het paard.
Ik heb al maar dan 35 jaar paarden aan huis staan, ben geen leek, maar dit gedrag klopt niet en is een uiting van pijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:43

Mist schreef:
Dat mensen dit een aantal dagen aankijken vind ik onbegrijpelijk en levensgevaarlijk voor het paard.
eens! Doen wij hier ook nooit. Maar TS geeft aan dat de paarden weer OK zijn. Ze is nu aan het zoeken wat het kan zijn, tenminste zo lees ik haar topic.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:44

Ik denk ook aan zand, vooral omdat ze het alle twee hebben. Er wordt ook voor gewaarschuwd de laatste dagen op FB, er groeit (nog steeds / weer) een beetje gras en de paarden scheuren dat met zand en al uit de grond en eten het op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:40

TS zou vanmiddag naar haar paarden gaan kijken, verder geen bericht dus ik hoop dat ze ok zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:48

Hoe gaat het met je paarden TS?

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 07:25

Sorry voor de late reactie... |o
Het ging dinsdag al een stuk beter, ze aten weer normaal en lagen niet meer maar voor de zekerheid de da gebeld. Dinsdag nog langs gekomen, ze hebben gelukkig geen koliek waar ik bang voor was.
De da denkt dat ze inderdaad iets verkeerds hebben gegeten dus ze hebben allebei een spuit gehad. Woensdag weer geweest en toen ging het weer een stuk beter, ze zagen er weer frisser uit dus dit aan de da doorgegeven. Ze zei dat dit goed was en dat het waarschijnlijk niks ernstigs is!
Ik loop nu iedere dag 15/20 minuten met ze buiten en geef ze weer brokken, op aanraden niet een schep zoals normaal maar een halve :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:39

Kijk dat is goed nieuws. Fijn TS. Sterkte en vooral veel plezier met je paarden.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 11:58

pien_2010 schreef:
Kijk dat is goed nieuws. Fijn TS. Sterkte en vooral veel plezier met je paarden.

Dankjewel, gaat helemaal goed komen!